Forkorte stomi ved ny operation

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Gæst

Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf Gæst » 17. mar 2014 13:21

Hej

Jeg fik lavet ileostomi i januar, og er generelt glad for den. Det stykke tarm, der stikker ud er dog meget lang (4-5 cm), og derfor har jeg snakket med stomi-sygeplejersken om at få dette forkort til 1,5-2 cm ved en ny, mindre operation. Jeg kan dog intet finde om en sådan operation, men vil rigtig gerne høre fra folk, der kender noget til dette! Her tænker jeg både generelt om operationen, hvor længe er man indlagt/sygemeldt osv.

På forhånd mange tak.

MVH AM

AnneHJ

Re: Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf AnneHJ » 17. mar 2014 14:24

Hej AM
Jeg har lige læst dit indlæg omkring længden på din ileostomi, som du føler stikker for langt uden for huden.....har en længde på en 4-5 cm.

Jeg har haft min ileostomi et par år nu, såjeg vil gerne dele mine egne erfaringer lidt med dig.....dog skal man være meget opmærksom på, at det der er gældende og virker for den ene, ikke nødvendigvis behøver at være gældende for den anden....fordi der jo ikke er to mennesker, der er ens :D

Hvis du fik lavet din ileostomi i januar dette år....så synes jeg, at det er lidt for tidligt, at du overvejer om den er for lang.....den har dårligt nået at finde sin blivende form endnu....operationssåret er knapt nået at falde på plads.....det tager noget tid før væskeophobning omkring sår og stomi og kroppens reaktion på det at være blevet opereret er væk...og før det sker kan du dårligt vurdere den endelige længde på stomien.....så jeg vil anbefale dig lidt tålmodighed...
Når det er sagt så vil jeg sige til dig, at en meget kort stomi (på1-2 cm) som du nævner, det kan godt give store hudproblemer.....fordi det jo er et stykke levende tarm du har uden for kroppen, som arbejder og bevæger sig sådan som tarm gør også inde i kroppen....og når den trækker sig sammen så vil den faktisk være i niveau med huden hvis den er lavet så kort som 1cm....og så vil den smutte ind under pladen...og denne vil kunne løsne sig og give lækage og out-puttet vil ætse din hud...det er smertefuldt og besværligt...fordi stomipladen så ikke kan hæfte på den røde og irriterede hud....så det skal du for enhver pris undgå....
Min egen stomi er lavet sådan ca. 2-4 cm lang... Så nogen gange er den meget kort og andre gange fylder den lidt mere.....i perioder, hvor den har trukket sig for langt indad, så den er for tæt på hudniveau så bruger jeg i en periode en såkaldt konveks plade, der presser den let fremad igen, så hudproblemer undgåes....
Jeg vil sige, at undgå hudproblemer og lækage er langt vigtigere end at få forkortet 1cm af stomien ved en ny operation....og så skal vi kun tage de operationer, der er absolut nødvendige....da der jo altid er risiko forbundet med en operation.....
Håber du kan bruge mit svar til noget...og jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover....
Mange venlige hilsner fra Anne

Gæst

Re: Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf Gæst » 17. mar 2014 15:23

Tak AnneHJ. Jeg tager mod alle erfaringer med kyshånd, og jeg har heller ikke planer om at få det gjort lige nu og vidste faktisk slet ik man gjorde sådan før min sygeplejerske sagde at man kunne få kortet den af. Og derfor søger jeg nu lidt info - og info behøver jo ikke kun være gode historier :) Føler bare det er vigtigt at sætte sig ind i det, da det kun er for forfængelighedens skyld, da man kan skjule det noget bedre under tøjet. Så mange tak for inputtet :-)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. mar 2014 18:34

Hej

Jeg fik min stomi i 2007 og den er også ca, 4 - 5 cm. Til at begynde med spurgte jeg også om at få den kortet op, men jeg fik også rådet om at det er bedre at stomien er et par cm for lang end blot én cm for kort, fordi en kort stomi alt for let vil kunne give lækage problemer og efterfølgende hudproblemer.
Jeg har derfor ikke fået ændret min stomi.
I dag har jeg en velfungerende stomi, og efter jeg har prøvet mig frem, har jeg fundet den helt rigtige pladeIpose, så jeg aldrig har problemer med lækage eller hudproblemer. Det tager tid at finde den helt rigtige personlige løsning, så brug tiden på at fnde den rigtige løsning til dig selv. Det kan godt tage over et år for at finde den helt perfekte løsning. Vær tålmodig.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf Conni » 18. mar 2014 19:40

Hej
Jeg har haft min ileostomi siden dec 2011. Min stomi er nu 4 cm. Det kan variere lidt. Jeg er himmelhenrykt for længden, døjer aldrig med lækage eller hudproblemer, alt ryger bare i posen :) og bliver der. Jeg var heldig at få den rette pose på fra starten af. Jeg har prøvet vareprøver af andre, men den jeg har er fin. Jeg tror længden på din stomi ender op med at blive lidt kortere.
Hej Conni

Gæst

Re: Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf Gæst » 21. mar 2014 09:42

Tusind tak for alle jeres svar - jeg vil gå i tænkebox :-) Min stomi virker godt, og har ingen problemer med lækager. Nu vil jeg give det lidt tid og se hvad jeg føler om et halvt års tid :)

Gæst

Re: Forkorte stomi ved ny operation

Indlægaf Gæst » 2. aug 2014 16:02

Og min er en af de "små" og jeg døjer flere gange om dagen med lækage, lugtgener og hudproplemer! Ikke ik godt liv! Hellere lidt for lang end lidt for kort.

Jeg håber min kan blive hevet lidt ud, nogle med gode erfaringer med det ?


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster