Ny med stomi og tilbagelægning

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Anna1996

Ny med stomi og tilbagelægning

Indlægaf Anna1996 » 4. feb 2014 22:42

Hej alle,

For en måned siden fik jeg en ileostomi. Det kom ret så uventet. Jeg gennemgik en stor operation grundet bylder og betændelse i min mave efter en blindtarmsbetændelse. Lægerne kunne dog ikke forstå, at jeg var så syg. Så under operationen blev der anlagt en stomi, da der var et hul på tyndtarmen. En prøve blev sendt til analyse, og for få dage siden fik jeg så bekræftet lægernes mistænke - jeg har Crohn. Under operationen blev de syge steder fjernet. Det har været en hård omgang - især psykisk. Jeg er kun 17, så det er selvfølgelig noget som fylder MEGET. Især det med stomien - det hele er så ukendt. Hvordan har I tacklet det? Lige nu ser det hele bare sort ud, og jeg kan bare begynde at græde over det. Hvordan kommer man ligesom videre med sit liv? Jeg er træt af kun at tænke på den stomi.
Om et halvt år skal den dog lægges tilbage, hvis det hele ser godt ud. Nogle der har erfaringer med dette?

Vh Anna

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Ny med stomi og tilbagelægning

Indlægaf Jesper » 5. feb 2014 15:37

Hej Anna.

Sikke en kedelig omgang, må slet ikke være sjovt at vågne op til efter en operation.

Jeg har ingen erfaring med at få stomi lagt tilbage, er slet ikke sikker på jeg har lyst til det, så lige den side kan jeg ikke hjælpe dig med, men angående at det hele ser sort ud har jeg erfaring med og det er slet ikke rart.

Men livet kan og må gå videre, der er stadig massere at leve for og rent fysisk kan du stadig det samme, eller næsten det samme, det mentale er nok det som volder størst problemer. Det er tungt og det er meget at slås med, men du kan godt klare det. Du er velkommen til at skrive alt det du vil, for alle de gode råd og al den støtte du vil,

Ved godt det er noget lort, bogstaveligt talt, det fylder dine tanker, men lige så stille glider det mere og mere i baggrunden, det er bare at give det tid.

Sender lige lidt god energi :) og husk du er velkommen til at skrive alt det du vil, bare gi lyd, så kan du også få mail eller hvad du vil ha.

VH
Jesper
/Jesper

Marianne Andersen

Re: Ny med stomi og tilbagelægning

Indlægaf Marianne Andersen » 7. feb 2014 20:18

Kære dig.
Det har været en hård "nyser" for dig.
Jeg syntes du skulle kontakte Colitis-Chrohn Foreningen.
De har deres store korps af "kit" rådgivere. Du skal have en erfaren og en ung person at tale med. Du søger bare på foreningens navn så finder du nogen at kontakte.
Held og lykke og god bedring.
Hilsen
Marianne Andersen.

Stomien
Indlæg: 26
Tilmeldt: 1. nov 2013 14:30
Kontakt:

Re: Ny med stomi og tilbagelægning

Indlægaf Stomien » 27. feb 2014 11:56

Hej Anna

Jeg kan sagtens sætte mig ind i din situation, jeg var dog 30 inden jeg fik stomi. Men forstå godt det kan være svært for dig. Jeg skriver om det at have en stomi på www.stomien.dk - jeg håber der måske er noget info du kan bruge. og ellers er du altid velkommen til at sige til hvis du har nogle spørgsmål jeg kan hjælpe med.

vh

Tonny
Blogger om det at leve med en stomi på www.stomien.dk Prøver at skrive det så ærligt og realistisk som muligt.


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster