Problemer efter ileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Arina

Problemer efter ileostomi

Indlægaf Arina » 17. jan 2014 00:18

Hej alle her fra COPA forum!
Jeg søger for hjælp eller bare en god råd. Jeg håber, at jeg kan finde noget svar fra dem her som oplevede lignede..
Min mor blev opereret i oktober 2011 og fik fjernet tyktarmen og endetarmen. Det var meget hård og chokerende for hende, men hun lærte at leve med stomi. Hun klarer det meget godt, men jeg vil støtte hende og hjælpe med alt. Hun bor langt fra mig, i Rusland, og jeg bor her i Danmark allerede i 5 år og har en dejlig familie. Men i den by, hvor min mor bor, findes ikke noget rådgivning, forum, møder eller kursus for dem som blev opereret for endetarmkraft til at hjælpe. Derfor besluttede jeg til at skrive her..Som et håb på at der findes nogen der kunne give god råd
Problemet er, at efter kemoterapi blev mavemusklerne svagere, og alt er sunket ned og gav "en bule" ud på bagdelen..Det er svært for mig at forklare, fordi min mor har det svært at tale om det og viste mig aldrig hendes stomi. Det er som jeg kunne forstå fra hendes forklaringer.
Jeg ville bare spørge her, om er der nogen der oplevede lignede og ved at der findes genoptræning af muskler eller særlig kost???
Mange tak på forhånd :)
Arina

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Conni » 18. jan 2014 14:38

Hej
Jeg har også ileostomi efter endetarmskræft.Bla blev en mavemuskel brugt til at " lukke mig med" da jeg også fik fjernet halvdelen af skeden (svulsten var vokset ind i skeden) jeg har fået flere kemo kurer og 30 gange stråler. Jeg har ikke oplevet at de mavemuskler jeg har tilbage har ændret sig efter den tur. Men hvis man ser min bagdel uden tøj, kan man se at der ligesom ikke er muskler i ballerne, på hver side af anus, der er en mindre (måske 10 cm lang) bule der, på hver balle ind mod anus. Det generer overhovedet ikke og kan ikke ses gennem tøjet.Min operation var i dec 2011.Med hensyn til kosten så syntes jeg ikke der er begrænsninger overhovedet, man skal bare lige tænke sig lidt om, måske findele nogle ting( gulerødder, ananas o.s.v.) lidt mere. Jeg har nemt ved at regulere output med f.eks bananer. jeg besvarer gerne hvis der er noget du/din mor føler jeg kan være behjælpelg med.

Jeg er en kvinde på 60 år, der har det fantastisk med min stomi.

Mvh Conni

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. jan 2014 16:54

Bule på bagdelen kunne lyde som brok?
Kan din mor ikke få hjælp fra det russiske hospitalsvæsen?
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Arina

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Arina » 9. mar 2014 12:14

Hej Conni,
Mange tak for svaret og råd. Nu skal jeg snart besøge min mor (til Påske), så vil jeg snakke mere om hendes stomi, hendes følelser og problemer, og vil oversætte meget info fra copa forum til hende - så kunne det hjælpe hende meget.
Tak for at du vil hjælpe med nogle råd eller info! Det er meget vigtigt for mig og min mor :)

Mvh, Arina

Arina

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Arina » 9. mar 2014 12:21

Hej, Steen
Tak for svaret! Nu vil jeg tage på besøg til min mor og spørge og snakke om det hele, og vil prøve at hjælpe hvor meget jeg kan.
Jeg ved kun at hendes læge sagde til hende, at hvis det bliver værre med musklerne, så skal hun opereres igen (han vil sy de svage musklerne sammen)...Og det frygter jeg meget - det næste operation hvis det bliver..

Mvh, Arina

Arina

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Arina » 30. jun 2014 20:17

Hej alle i forum!
(Hej, Conni! eller Steen! hvis I er online og læser det)

Er der nogen, der ved om, at hvis En har fået brok efter operation (i min mors situation, som bule på bagdel), findes/tilbydes så en bandage eller operation (indsættelse af net) her i Danmark? er der noget der lægerne rådgiver til?

På forhånd tak for hjælp :)
Arina

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Conni » 6. jul 2014 12:33

Hej Arina

Det er jeg desværre ikke klar over, var det da brok din mor har?
Hej Conni

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 6. jul 2014 18:23

Der kan muligvis sys en specialbandage, men det kan kun bandagisten afgøre. Tilsvarende skal der en organkirurg til for at få afgjort hvilken kirurgisk behandling der kan hjælpe din mor.
Jeg ville kontakte kirurgen først.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Arina

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Arina » 27. jul 2014 21:24

Hej Conni :) Hej Steen :)
Mange tak for jeres svar! Det betyder virkelig meget!
Med venlig hilsen, Arina :)

putte

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf putte » 3. aug 2014 20:44

Hej Connie
Jeg har et spørgsmål til dig
Min mor har fået en ileostomi for 2 år siden.
Det har ellers fungeret rigtig fint , men har det sidste stykke tid
givet udtryk for smerter i/ved tarmen og er samtidig meget træt.
Stomien virker udmærket ingen "forstoppelse" kun at der er smerter ved tarmen.
Jeg vil spørge om du har været ude for samme situation ?
Min mor har fået stomi,efter ovarie cancer .
Jeg håber at høre fra dig
TAK
Mange hilsner
Elisabeth

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Problemer efter ileostomi

Indlægaf Conni » 7. aug 2014 17:13

Hej Elisabeth

Jeg havde kun ubehag ved endetarmen i en kort periode efter operationen. Jeg blev opereret i dec 2011. Min cancer sad i endetarmen.

Hej Conni


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster