Hævet stomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Gg

Hævet stomi

Indlægaf Gg » 31. jul 2013 09:58

Hej.
Efter jeg spiste en del hvidløg i går blev min mave urolig, og min stomi er blevet ret hævet. (Nogle gange kan jeg tåle hvidløg... Oftest, men engang imellem ikke). Sker der noget ved den er hævet?:-/ bliver helt nervøs.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Hævet stomi

Indlægaf Jesper » 31. jul 2013 10:53

Hej.

Hæver som i den trækker sig lidt mere ud af kroppen, fylder en del mere, er større?

Ovenstående sker ofte for mig og jeg er her endnu. Sker faktisk oftest når jeg skifter at den kommer en del frem, kan være lidt træls, men når jeg har tørt den lidt med en "klud" så trækker den sig oftest sammen igen og er "lille" som den plejer.

Dog vil jeg sige, er man bekymret, så spørg din stomi sygeplejerske, det sikreste i verden jo, men umiddelbart, uden du beskriver meget, så lyder det ikke så farligt igen, synes jeg.

VH
/Jesper

Gg

Re: Hævet stomi

Indlægaf Gg » 31. jul 2013 13:18

Hej Jesper

Nej, ikke hvor den trækker sig ind igen, men hvor den bare er forblevet meget stor (omkreds). Ballon agtig ift hvor lille den plejer at være:-/

Ehlin

Re: Hævet stomi

Indlægaf Ehlin » 31. jul 2013 17:27

Hej!
Ja,jeg kender til at have en "hævet stomi".
Den er større end normalt og det strammer ligesom i huden rundt om,som om der ikke er plads nok.
Det oplever/har jeg oplevet i forbindelse med "tarm-stop". Forstået på den måde,at stomien burde producere noget,men ikke gør det.
Jeg fik i sin tid nogle gode råd af min stomisygeplejerske, om hvad jeg kan gøre. Så hvis du ikke har fået det,så tøv ikke med at kontakte et stomiambulatorie. Det er det vi har det til.

De bedste hilsner
Ehlin Andreassen

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Hævet stomi

Indlægaf Conni » 31. jul 2013 18:26

Hej

Det har jeg endnu ikke prøvet, hvad lød det gode råd på? Rart at være forberedt

Hej Conni

Morten

Re: Hævet stomi

Indlægaf Morten » 2. aug 2013 13:25

Jeg har prøvet det 2 gange siden min operation for snart 2år siden

Min ileostomi går fra en omkreds på ca. 3cm til 4 cm. Den bliver til tidere mørkere, og så strammer det enkelte gange helt vildt omkring huden....
Min stomisygeplejerske kunne ikke hjælpe, og mente at jeg måske havde lavet et alt for lille hul i stomiposen (det gav dog ikke mening, da jeg aldrig før har haft problemer mht. dette.

Første gang det skete for mig var for ca. 3-5mdr siden, og så skete det igen her for ca. 1 måned siden.....I begge tilfælde har det varet ca. 2uger.

Min ileostomi er måske kommet tilbage til sin originale størrelse, dog opfører den sig anderledes...Den strammer mere end før og det kan altså godt gøre ondt......

Du skal dog ikke være bekymret, den falder til ro, får en nogenlunde størrelse der minder om det gamle, farven vender tilbage, og den vil ikke stramme nær så meget som under denne hævelse....

Den måde jeg fandt ud af det på, var da en dag i skole, og syntes at min stomi føltes tungere og mere "bulet"...Men jeg kunne dog først tjekke den derhjemme, og da så jeg at den var hævet meget (10mm), var mørkere mm. Jeg var på sygehuset fra ca. kl 17 -23 -uden at de kunne hjælpe... Lægerne og sygeplejerkerne var dog rigtig interessseret og proppede en finger, rør mm. ind i stomien for at se om noget kom ud -dog uden held.....

Hvis din stomi er nogenlunde varm (normal temperatur - altså det den plejer at være), og der kommer noget ud af den, så ville jeg mene, at du skal tage den med ro, lad vær med at stresse (det påvirker og situationen i negativ retning) samt rense stomien og den omkringliggende hud hver dag......Det skader dog ikke at kontakte stomisygeplejerskerne, men de vil nok sige det samme......

Undgå at spise stærkt mad - det har du forhåbentlig ikke gjort.....Tarmen kan godt blive irriteret over noget du måske har spist...jeg har også tænkt på om det kunne være vandmangel, hvilket vi hurtig får hvis vi ikke drikker omkring 4-5 liter om dagen.

Mit råd vil være:
Drik masser af vand, rens stomien hver dag, lad vær' med at stresse, spis ikke stærke ting (krydderier) og ellers bare nyde ferien...Stomien sænker sig efter ca. 2uger:-)

Hilsen
Morten

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Hævet stomi

Indlægaf Conni » 3. aug 2013 10:53

Sådan så min ud da jeg fik kemo,og var nyoprereret,troede at det var sådan.
Men "stumpen" krympede 10mm og blev fin lyserød og bløder ikke nemt ved afvaskning mere.

Tak for dine gode råd

Hej Hej

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hævet stomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 5. aug 2013 20:12

Min stomisygeplejerske har anbefalet mig at drysse lidt stødt melis på stomien, hvis den er ude af facon, f.eks. opsvulmet eller helt slap. I løbet af forbavsende kort tid trækker den sig sammen, så det er nemmere at sætte den nye pose på.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gg

Re: Hævet stomi

Indlægaf Gg » 10. aug 2013 09:24

Hej igen.
Tak for jeres svar:)
Den blev normal str igen efter halvanden dags tid, men jeg var udmærket klar over hvad der havde forudsaget den svulmede så meget op (hvidløg). Noget jeg oftest godt kan spise, men denne gang kunne jeg åbenbart slet ikke tåle det.
Men den var virkelig stor og gjorde ondt. Har oplevet den stor før men ikke så stor.

Tak for rådet med melisen:)


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster