Fjernelse af endetarm

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Futterup
Indlæg: 15
Tilmeldt: 6. nov 2008 14:03
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nordsalling

Fjernelse af endetarm

Indlægaf Futterup » 29. jul 2013 11:23

Jeg står lige nu over for at skulle have fjernet min endetarm. Jeg fik stomi i dec. 2008, og den er jeg rigtig glad for. Stumpen har i længere perioder været i ro, men nu har jeg i de sidste par måneder haft rigtig mange problemer.

Jeg har aftalt med min læge, at jeg skal have gennemført operationen i løbet af kort tid.

Men jeg er noget utryg ved det hele, da jeg ikke helt ved, hvad det er der skal ske. Jeg håber, at der er nogle herinde, der kan fortælle mig lidt om selve operationen. Jeg regner med at jeg skal have den foretaget i Århus.

Hvilke fordele/ulemper er der ved operationen? Hvordan har man det efterfølgende? Hvor lang tid er man sygemeldt?

Marianne Andersen

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Marianne Andersen » 29. jul 2013 21:02

Kære Futterup.
Der skal du skrive alle dine spørgsmål ned og stille dem til de læger som skal svinge kniven...
Menneskene er ikke ens og det vil en operation heller ikke være, ej heller tiden derefter.
Nogen føler det slemt andre syntes det hurtigt. De rigtige svar får du lægerne.
Held og lykke med din operation.
Mange hilsener
Marianne Andersen..

Klamer

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Klamer » 18. aug 2013 21:18

Som svar på dit spørgsmål ang, fjernelse af endetarmen, kan jeg sige dig jeg fik fjernet min, da jeg samtidig fik min ilostomi, jeg har ingen gener haft, jeg fik operationen august 2011, jeg har det rigtig godt, jeg blev opereret på Herlev.
Jeg ønsker dig alt godt med operationen, jeg tror ikke du skal være bange for indgrebet.
Masser af hilsener til dig.
Birthe klamer

Futterup
Indlæg: 15
Tilmeldt: 6. nov 2008 14:03
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nordsalling

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Futterup » 30. aug 2013 08:47

Tak for dit svar. Jeg skal opereres i næste uge i Århus. Jeg er glad for at jeg har fået en tid så hurtig. Jeg er sygemeldt lige nu. Hvor lang tid er man indlagt. Jeg har fået at vide at det tager mellem 5-8 date. Efterfølgende en sygemelding på 5-8 uger.

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Conni » 31. aug 2013 11:26

Hej.
Jeg fik min endetarm fjernet i forbindelse med ileostomi operationen,cancer i tarmen, er opereret i Århus, var simpelthen i de bedste hænder :D , går stadig til kontrol i Tage Hansensgade,er fuldstændig tryg ved det.

Hej Conni

Futterup
Indlæg: 15
Tilmeldt: 6. nov 2008 14:03
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nordsalling

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Futterup » 31. aug 2013 13:12

Hej Connie. Jeg blev rigtig glad for at læse dit indlæg. Jeg glædet mig til at få operationen lavet, for det fyldet meget i min hverdag.

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Conni » 13. okt 2013 10:45

Hej Futterup, hvordan er det gået mht din operation, er du frisk igen?
Hej Conni

Alf

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Alf » 24. nov 2013 20:22

Er der nogen, som ved, om man kan bevare en del af endetarmen, hvis man får en pouch? Hvad er alternativet som homoseksuel?

Stomien
Indlæg: 26
Tilmeldt: 1. nov 2013 14:30
Kontakt:

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Stomien » 27. nov 2013 23:26

Hej Alf

Mht endetarmen og en pouch, så er det vel sådan set meningen at man beholder endetarmen,da pouchen bliver "koblet" på endetarmen. DEt er vel kun hvis man får en permanent stomi man fjerner endetarmen.

Vh
Tonny
blogger på www.stomien.dk
Blogger om det at leve med en stomi på www.stomien.dk Prøver at skrive det så ærligt og realistisk som muligt.

thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf thorling » 28. nov 2013 12:52

Hejsa
Er lige nødt til at blande mig lidt her. Man beholder ikke endetarmen ved en pouch. Pouchen bliver syet fast helt nede ved lukke musklen. Der bevares kun lige nok til at man kan sy, dvs måske 1-2 cm. Hvad angår analt samleje kan jeg på ingen måde forestille mig at det kan praktiseres uden at gøre stor skade på pouchen. Tal selvfølgelig med lægen om det. Heldigvis er sex jo så meget andet end analt samleje. Lad kreativiteten og kærligheden råde. Det er det vigtigste i et hvert forhold mellem mennesker. Så er det helt lige meget hvilket køn vi taler om.

Gæst

Re: Fjernelse af endetarm

Indlægaf Gæst » 4. jan 2014 16:25

Jeg har læst indlæg vedr. fjernelse af endetarm.
Jeg blev ileostomiopereret i 1998 pga. Colitis ulcerosa. Endetarmen bevareredes med
henblik på en evt. pouchoperation. Det havde jeg ikke mod på og levede med min endetarm
til september 2007, hvor jeg fik den fjernet pga. vedvarende betændelse.
Dog bevarer man jo i dag lukkemusklen, bl.a. pga. nerveforbindelser til underlivet - således
at ens sexliv kan være i live.
Nu oplever jeg mange smerter i lukkemusklen og det påvirker mit liv meget negativt.

Derfor er jeg interesseret i at høre om der andre kvinder, der har fået fjernet lukkemusklen
og hvordan en sådan operation påvirker livet bagefter.

Jeg er kvinde og 59 år gammel.

Venlig hilsen
Tove


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster