Stomi eller sammensyning?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
LouiseVV

Stomi eller sammensyning?

Indlægaf LouiseVV » 20. maj 2013 11:32

Hjælp!

Min mor på 71 år har fået konstateret kræft i tyktarmen. Efter alverdens undersøgelser, så har lægerne nu fastsat en operations dato d. 27. maj. Deres plan er at fjerne en del af tyktarmen, medmindre andre dele af tarmen også er angrebet. Hvis sidstnævnte er tilfældet, så har min mor fået et valg.

1. Vil hun have tyndtarm og endetarm syet sammen (med den risiko der er for at det kan gå galt og føre til blodforgiftning) ?
2. Vil hun have en ileostomi?

Hun er i vildrede, da hun fra start har svoret at stomi var udelukket, men nu står hun så i dilemmaet, og ved ikke om hun skal forsøge at overvinde sin "frygt" for stomien, eller tage chancen med sammensyningen..

Gode råd hurtigt please?

Mvh Louise

Marianne Andersen

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf Marianne Andersen » 20. maj 2013 13:47

Kære datter.
I skal have en snak med lægerne og få svar på jeres spørgsmål.
Man kan også sige at man får en livsforlængende operation ved at få fjernet den del af tarmen som har kræft, ellers ved vi godt hvad det vil ende med.
Hvad og hvor meget der skal fjernes er nok nemmere for lægerne at vurdere når patienten er åbnet. Husk der er mange som lever med en stomi og mange lever længe. Mig selv siden 1983. Når starten med generne, smerterne og det hele er overstået, man får styr på maven og tankerne og hjælpemidlerne, så plejer det at gå fremad.
Held og lykke.
Mange hilsener
Marianne Andersen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf Steen Samuelsen » 20. maj 2013 20:12

Hej Louise

I må være forberedt på at uanset hvilken løsning din mor vælger, vil hun sandsynligvis skulle have en midlertidig stomi, mens operationsarret i tyktarmen heler. Det er normal procedure.
Som Marianne kan jeg bekræfte, at det at leve med en stomi ikke er særlig problematisk nu om dage, med du moderne hjælpemidler der findes. Det var noget andet for 50 - 60 år siden.
Jeg har selv haft stomi siden 2007 og har det næsten bedre end nogensinde.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

LouiseVV

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf LouiseVV » 20. maj 2013 20:43

Tusind tak for jeres bidrag. Rart at høre at i begge trives.

Min mors største "frygt" ved stomi er luftgener - dvs. at hun er så blufærdig, at hun aldrig vil kunne fungere normalt, hvis hun f.eks. ikke kan styre gasserne.
Ved i om dette kan afhjælpes i dagens Danmark? Eller er det blot noget man må tage med?

Leif - Ved du om din kone ville kunne få en stomi i dag (efterfølgende), hvis det viser sig at der er for store gener efter sammensyningen?

Mvh LouiseVV

LouiseVV

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf LouiseVV » 20. maj 2013 20:45

Arj, jeg fik kaldt dig Leif i farten.. Undskyld!
Steen selvfølgelig :)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf Steen Samuelsen » 21. maj 2013 09:09

Hej Louise

Selvfølgelig kan det ikke undgås at der kommer luft ud af stomien, men det er oftesi ikke noget problem. Man kan selv gøre meget for at kontrollere det.
Mængden af luft i tarmene hænger blandt andet sammen med hvordan man spiser og hvad man spiser og drikker. Hvis man tygger tyggegumme sluger man ubevidst luft ned i maven. Hvis man taler mens man spiser kommer der også luft med ned i maven. Nogle fødevarer er kendt for at lave gasser, f.eks. gule ærter, kål og løg, og det gør kunstige sødestoffer også. Endelig vil kulsyren fra øl og sodavand også frigives i tarmsystemet. Hvis man forholder sig til denne viden vil man kunne reducere luftmængden væsentligt.
Det kan dog ikke helt undgås at der kommer luft fra stomien. Nogle gange siver luften langsomt og lydløst ud, men der andre gange kan høres en lille pruttelyd. For mit vedkommende sker det en - to gange om ugen. Det er ikke særlig højt og oftest er det kun mig selv der hører det.
Luften der kommer ud i posen er derimod intet problem. Alle stomiposer er forsynet med filter af aktivt kul, som lader luften slippe ud af posen og renser luften for alle lugte.
Sammenlagt er problemerne med luft/gas minimale og er ikke et reelt problem når man har stomi.

Til dit andet spørgsmål om at lave stomi, hvis man fortryder sammensyning, skulle jeg mene at det ikke er umuligt, men det skal under alle omstændigheder drøftes med lægen, som kan forklare om fordele og ulemper.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf Merete Møller » 21. maj 2013 14:08

Kære Louise!
Som både Marianne og Steen skriver, er det nødvendigt, at I får en ordentlig snak med lægerne igen. Jeg har nu aldrig hørt om blodforgiftning i forbindelse med en sammensyning af tynd- og endetarm.
De moderne hjælpemidler er helt fine, ingen tvivl om det; men selv for 41 år siden, hvor jeg fik min stomi, var det da til at få et godt liv med en stomi.
Man kan kontrollere det med luftdannelse via indtagelse af mad og drikke - men det behøver jeg ikke gentage. Efterhånden finder man ud af at det godt kan lade sig gøre at spise næsten normalt, d.v.s. i forhold til, hvad man spiste inden operationen. Så man må prøve sig frem, ellers kan det godt gå hen og blive en lidt trist affære. Med måde er alting godt.
Held og lykke med resultatet.
Venlig hilsen
Merete Møller

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Stomi eller sammensyning?

Indlægaf Conni » 22. maj 2013 22:49

Hej
Jeg havde også kræft i tyktarmen, fik fjernet hele tyktarmen og anlagt ileostomi dec 2011. Jeg er nu rask. Jeg har overhovedet ikke problemer med føde og drikkevarer, lever fuldstændig som før operationen, jeg tænker aldrig på min stomi, den fungerer bare uden lugte og lyde.Jeg har det betydelig bedre end før operationen.Posen skiftes bare 1 gang i døgnet, jeg tømmer den, hvis nødvendigt, når jeg alligevel er på toilettet.

Held og lykke med din mors operation


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster