Hjælp. Forstoppelse både før og efter stomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Mark91
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. jan 2013 11:42

Hjælp. Forstoppelse både før og efter stomi

Indlægaf Mark91 » 14. jan 2013 14:29

Hej jeg er en dreng på 21 år som siden jeg var 16 år ikke har kunne fordøje mange madvare,og det eneste mad jeg spise som alligevel giver forstoppelse og ondt i maven men dog i mindre grad ind andre madvare er hakkekød, kylling og katoffler, jeg har været til mange undersøgelse hvor de fandt ud af at jeg havde colitis ultrarosa, jeg blev henvist til righospitalet pga en lever sygdom de fandt i samme forbindelse. på rigshospitalet fortalte jeg om mine lidelser og de begynde med at lave en kontrast undersøglse, først igennem muden og så lavede de både den store og lille endoskopi undersøgelse flere gange, scannet flere gange i maven bla. også for kræf, men det eneste de kunne konstatere var colitis ultarosa som køge sygehus, det satte de mig i behandling med først binyrebarkhormon og derefter remicade behandling men desværre med det udfald at jeg her i aug fik lavet ileostomi og blev lovet at jeg ikke fik problemmer med forstoppelse mere, det skal lige siges at jeg under min behandling af colitis ultarosa stadig havde hård mave men med perioder med tyndmave og blod. nu har jeg så været indlagt på riget igen fordi siden jeg fik lavet stomi stadig døjer med hård mave, og de lavde de samme undersøglse igen og nu har jeg så fået at vide at de ikke kan gøre mere for at hjælpe mig. så mit spørgsmål er` er der nogen som har nogenlunde samme problemmer ? mvh Mark

Spiloppen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. jan 2013 11:48

Re: Hjælp. Forstoppelse både før og efter stomi

Indlægaf Spiloppen » 14. jan 2013 22:18

Hej Mark,

Sikke en historie, jeg har desværre ikke nogen gode råd eller erfaringer, men jeg er glad for at du har skrevet, for jeg står overfor en ileostomioperation og har i årevis lidt af forstoppelse, så det er da bestemt noget, jeg vil tage med i overvejelserne.
Jeg håber, at du har styrke til at "bide dig fast" i lægerne, så du kan få en god løsning på det her, for det er da ikke noget fedt liv du skal slås med og de skal da ikke bare sige, at du skal leve med det.

Bedste hilsner

"Spiloppen"

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Hjælp. Forstoppelse både før og efter stomi

Indlægaf Henning Granslev » 1. feb 2013 18:51

Hej Mark
Her er et par gode råd, som måske kan hjælpe mod forstoppelse. Husker du at drikke rigeligt? Det er vigtigt at drikke ca. 2- 2½ liter dagligt.
Hvis du spiser loppefrøskaller - HUSK - kan det også være en hjælp til en blød og regelmæssigt afføring. HUSK kan købes på apotek, i Matas og i mange supermarkeder.
Men der er en ny generation af pulveret. Det hedder SylliFlor og kan købes på apoteket eller på http://www.biodanepharma.com - her kan du også bestille en gratis vareprøve. Det kan også bestilles på tlf. 75 555 777.
Stomiforeningen COPA har på deres hjemmeside en vejledende kostbrochure. Teksten er i 2005 skrevet af danske stomisygeplejersker. Stomiforeningen COPA har redigeret brochuren i 2008.
Du skal dog huske, at brochuren KUN er en kostvejledning.
Jeg håber, der er et par råd i vejledningen, der kan afhjælpe problemet med forstoppelse.
Held og lykke.

Hilsen Henning Granslev, COPA rådgiver
Henning Granslev


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster