Slankekur/sund kost og ileostomi??

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Nbh

Slankekur/sund kost og ileostomi??

Indlægaf Nbh » 11. jan 2013 22:56

Hej alle sammen.
Jeg blev opereret for ileostomi i novembers og har siden da passet meget på med al den kost der står i bladet man fik med hjem at man skulle undgå.
Men mit problem er at jeg nu efter operationen optager maden ordentlig i min krop og kiloene så småt er ved at komme pænt med igen. Jeg vil på ingen måde på nogen voldsom slankekur, men blot prøve at leve sundere. Men spørgsmålet er hvorvidt jeg kan spise salater, smoothies og så videre? Har endnu ikke oplevet nogen fiberprop, men passer meget på og spiser hellere hvidbrød og pasta i stedet for salat. Men har somme tider lavet pasta salat med agurk, Peberfrugt og iceberg salat, er det noget som kan lave fiberprop hvis jeg spiser for meget, sørger netop for at undgå majs og ærter her. Håber i har nogle gode råd, for jeg elsker frisk salat og er ikke tilhænger af kogte grøntsager og de duer heller ikke til madpakke :-)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Slankekur/sund kost og ileostomi??

Indlægaf Steen Samuelsen » 12. jan 2013 10:48

Hej

Vi er alle sammen forskellige også selv om vi har fået stomi, derfor er vi nødt til selv at prøve os frem.

Det lyder godt at du ikke har nogen problemer, og i dit sted ville jeg forsøge mig forsigtigt frem. Smoothies bør ikke være et problem da de normalt er lavet i en blender og indholdet findelt og salat bør heller ikke volde problemer, men start med små portioner med kun få ingredienser så du kan følge virkningen af de enkelte grønsager på din tarm. Tyg maden grundigt så den er ordentligt findelt og drik rigeligt så det hele glider uhindret gennem fordøjelsessystemet. Efterhånden som du bliver tryg ved de forskellige ingredienser kan du udvide sammensætningen.

Jeg har selv brugt denne metode og har endnu ikke haft problemer (5 år), selv om jeg spiser nødder dadler, asparges og citrusfrugter. Men husk tyg grundigt og rigeligt med væske.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Slankekur/sund kost og ileostomi??

Indlægaf Conni » 12. jan 2013 17:49

Hej
Jeg har gjort præcis som Steen, har heller ikke haft problemer.Et par tip:
Grill peberfrugt/snackpeber (evt i ovn)så skindet bliver sort, så kan du nemt tage det af (det minder om plastic)blancer tomater,giv dem et kryds i den ene ende, læg dem i kogende vand-hold øje-når enderne i krydset bøjer udad er de klar til at tage op, derefter tages skindet nemt af.I begyndelsen skrællede jeg agurkerne.

Nu tåler jeg al salat,bare det er fint skåret. Jeg spiser dog ret små portioner, for en sikkerheds skyld.

Bjepp

Re: Slankekur/sund kost og ileostomi??

Indlægaf Bjepp » 13. jan 2013 18:06

Har nu haft ileostomi i snart 2 år og der her endnu ikke været noget jeg ikke har kunne spise. Som skrevet bare tyk godt på maden så går det. Har i sommers spist mig mæt ærter uden problemer, og spist masser af aspars.


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster