HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf bve » 3. nov 2012 11:11

Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe

I morges kl ca 03.30 vågnede jeg med en pose fyldt helt op, det var ligesom vand med lidt farve.

Jeg skiftede posen, og imens stod der en stråle med fuld kraft ud fra stomien.

Jeg måtte sætte min mobl til at ringe hver time, så jeg kunne tømme den

Lige nu er det stadig det samme, men er blevet lidt dårligere, sådan lidt utilpas.

Hvad kan jeg spise for at få det bedre, selvom jeg er lidt kvalm?

I nat tog jeg en banan

Jeg tror jeg har fået spist noget der har været dårligt, jeg kom sent hjem i går, tog et lille stykke kylling op fra fryseren, og lidt kalv og flæsk, stegte det på panden, ertil rå spinat blade, hjerte salat, og nogle små tomater. Senere blev jeg lækkersulten, og fik vist spist for mange lakridser, og nogle der var svøbt i kakao.

Dertil vin og vand.

Hvad kan jeg gøre?

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf Jesper » 3. nov 2012 12:53

Er jo umuligt at sige hvad det kunne være, men lyder som noget diare, der er faktisk meget af det i omløb pt.

Når du har så meget output, så husk at drik masser af væske. Jeg havde selv en voldsom Diare for lidt tid tiden, kunne slet ikke holde nogen ting i mig, så de sidste dage af det forløb levede jeg af kogt vand, som blev kølet ned og tilsat salt og sukker.

Der var også der jeg lærte at man nok skal være i besiddelse af en pose man kan tømme, eller 2.
/Jesper

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf bve » 3. nov 2012 13:15

Hej Jesper

Mange tak for hurtig svar

Ja jeg har en hel kande koldt vand ved siden af mig, men det er måske bedre med kogt koldt vand, er de t bare en lille teske salt og sukker til 1 liter vand?

Jeg har også taget lidt Cheasy 0,1 % med ananas og apelsin smag, det var hvad jeg havde, jeg har taget meget lidt et par gange, og har det indimellem bedre.

Maven er lidt "dum" indimellem føles det som sult agtigt og lidt ondt, ligesom man kunne forestille sig lidt mavesyreagtigt.

Men hvor er det irriterende på sådan en lørdag, og hele tiden skulle rende på toilettet :-(

Jeg håber jeg får det bedre i eftermiddag, at det bare er noget forbigående, og ikke at jeg er blevet smittet.

Må man spise rugbrød og kogt æg?

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf Jesper » 3. nov 2012 17:55

Jeg ved ikke hvad der er galt med din mave, så svært at sige hvad du må og ikke må jo.

Men har du diare, så er hverken cheasy yughurt, rugbrød eller æg nok en god ide, kunne også forklare hvorfor maven gør ondt. Jeg havde ihvertfal ondt i maven da jeg havde diare, som om den helt krampede sig sammen, men den havde jo heller ikke noget at arbejde.

Men sådan en gamle vandre trold som mig kan da give dig forholdene til sukker/salt vand, for den kan jeg huske :)

1 liter kogt vand (nedkølet) eller vand fra flaske.
½ tske almindelig fin salt.
2-3 spisesker sukker.

Grunden til der skal sukker i er at det hjælper din krop til at optage både salt og vand.

Du skal op på 2½ liter væske om dagen + ca 150ml efter hver tynd afføring. Kan blive lidt kedeligt med mange liter af det sukker/salt vand der, så der kan suppleres op med f.eks sodavand, eller the, eller appelsin juice f.eks. Bare husk at der skal salt med i samme forhold som over.

Ang mad, gælder det om at komme igang hurtigt, men start med "nemme" madvarer for din mave, ris, pasta, ristet brød, frugt. Lette ting at fordøje og giver en rolig mave, du har ikke brug for den ska arbejde en masse.

Sååååååååå har jeg ikke flere diare råd. og husk, aner jo ikke hvorfor, og hvad du fejler :) :)
/Jesper

Hanne0

Re: HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf Hanne0 » 4. nov 2012 12:59

Prøv med yougurt naturel og revet æble, eventuet en banan, det har hjulpet mig og drik alm. te.

Hilsen

Hanne

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf bve » 4. nov 2012 18:34

Hej

Tak for jeres gode råd

Jeg har ikke kvalme mere, men får ondt / kramper ind imellem

Jeg har stadig meget output, øv, her i nat gik det galt 2 gange, det løb ud under pladen, og øv det er ikke rart at skulle skifte om natten pga det er så tyndt, og når man så er træt og dårlig

Når jeg skifter kan jeg dårlig nok nå at sætte pladen på, før der står en stråle ud, så det gør det lidt svært

Jeg håber jeg får det bedre i morgen

Jeg har spist banan og revet æble, ristet brød, nu vil jeg koge lidt ris

Qvinde_27
Indlæg: 24
Tilmeldt: 8. nov 2011 15:24

Re: HJÆLP - tynd output og ondt i maven

Indlægaf Qvinde_27 » 4. nov 2012 23:42

Hej!

Godt at det ikke gør så ondt længere. Jeg har selv lige haft en omgang med meget tynd output. Overhovedet ikke sjovt når man ligger i sovepose :?

Jeg spiste nogle kiks og æblejuice og lå ellers med varme omslag en hel dag.

Men tænker at hvis du bliver ved med at have tyndt output skal du tage til lægen...


God bebdring


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster