Rejse/flytte til udlandet

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Rejse/flytte til udlandet

Indlægaf Ginger » 16. okt 2012 14:34

Håber nogle kan hjælpe mig med, at få svar på disse spørgsmål:
Hvis man rejser til udlandet i flere måneder hvordan gør man så med produkter? Og hvad hvis man flytter til udlandet?
Nogle som ved om det overhoved er muligt med forsikring osv?

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Rejse/flytte til udlandet

Indlægaf Jesper » 16. okt 2012 17:03

Skulle jeg rejse i flere måneder ville jeg bare sørge for at bestille nok inden jeg tog afsted og med nok mener jeg nok. Jeg har selv flere gange bestilt materialer til rigtig lang tid af gangen.

Og så ville jeg selv sørge for at få det sendt til min destination.

Angående at flytte til udlandet kender jeg ikke reglerne, men hvis ingen lige svarer herinde, så kender din stomisygeplejerske eller kommunen nok svaret :) I hope.
/Jesper

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rejse/flytte til udlandet

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. okt 2012 10:51

Hej Ginger


Der er stor forskel på at rejse og flytte.

Lad os først kigge på rejsesituationen.
Så længe du rejser har du stadig fast adresse i Danmark og er knyttet til din kommune og kan være forsikret på normal vis. Men du skal kigge på hvordan din forsikring dækker da de kan være forskellige fra selskab til selskab. Jeg har en årsrejseforsikring i Tryg, og den dækker rejser på op til 60 dage, men den kan udvides til at dække rejser op til 18 måneder. Min indboforsikring dækker min bagage overalt i Verden i op til tre måneder. Dækningen er dog kun 10 % af forsikringssummen på indboets samlede værdi. Retshjælp og privat ansvar er også dækket i tre måneder.

Vedrørende produkter må vi forholde os til Serviceloven:
§ 2. Enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp efter denne lov.
Stk. 2. Socialministeren fastsætter regler om, hvilke ydelser efter denne lov der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet, og om betingelserne herfor.
Stk. 3. Der kan ved aftale med andre stater eller internationale organisationer gives kommunalbestyrelsen mulighed for at yde hjælp til behandling eller pleje m.v. af længere varighed her i landet til personer, som har særlig tilknytning til landet, men som på ansøgningstidspunktet ikke har ophold her i landet. Det samme gælder til herboende personers behandling eller pleje m.v., når de tager ophold i et andet land, hvortil de pågældende har særlig t
ilknytning.

De særlige regler der er nævnt i § 2, stk. 2

BEK nr 1296 af 15/12/2009
Bekendtgørelse om ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet (uddrag):

I medfør af § 2, stk. 2, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, fastsættes:
§ 1. Hjælp efter serviceloven er betinget af, at modtageren opholder sig lovlig her i landet, jf. lovens § 2, stk. 1.
Stk. 2. Under midlertidige ophold i udlandet bevares dog retten til hjælp efter servicelovens §§ 41, 42, 45, 96, 97, 98, 100, 112, 113, 114 og 118 efter reglerne i bekendtgørelsen.
§ 2. Det er en betingelse for at bevare retten til hjælp i udlandet, at modtageren inden udrejsen opfylder betingelserne for at modtage hjælp, samt at kommunen løbende kan holdes orienteret om, at opholdet sker, uden at de almindelige regler for hjælpen tilsidesættes, jf. § 11 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
§ 3. Ved midlertidige ophold i udlandet på op til en måned bevarer modtageren de typer af hjælp, der er nævnt i § 1, stk. 2, uden at ansøge kommunen herom. Dog skal betingelserne i § 2 være opfyldt. Ved midlertidige ophold i udlandet, der overstiger en måned, skal modtageren, før udlandsopholdet påbegyndes, ansøge kommunen om bevarelse af hjælp. Den periode, i hvilken hjælpen i det enkelte tilfælde kan bevares, afhænger af formålet med hjælpen og de konkrete omstændigheder, herunder karakteren af hjælpen.


På baggrund af ovenstående kan du uden problem rejse udenlands i op til en måned. Hvis du vil rejse i længere tid må jeg helt klart anbefale dig at tage kontakt til både dit forsikringsselskab og din kommune. Det samme gælder hvis du tænker på at tage varigt ophold i udlandet.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster