Kontinent ileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Kc

Kontinent ileostomi

Indlægaf Kc » 15. jul 2006 17:03

Hej alle sammen og eller Peter... :)

Læste i det nye Copa blad i går og der stødte jeg på det ord som hedder "kontinent ileostomi"....
Nogen som ved hvad det er og hvad det evt kræver hvis og såfremt det kræver operation???
Nysgerrig?? - nææ vil bare gerne vide det hele :lol:

Knus Kc

Peter Sørensen

kontinent ileostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 23. jul 2006 15:34

Hej med en varm sommerhilsen
kontinente ileostomier laves ikke mere i DK, prøv at se under rådgivning /stomityper der er der en kort beskrivelse, af hvad det går ud på,det er meget få der har fået denne form for stomi, man er stoppet i Danmark fordi risiko for komplikationer er for stor, og mange der havde fået denne form for stomi fik ikke en forbedret livskvalitet.
Det siger også sig selv at hvis du skal kunne tømme igennem et kateter er der mange kost begrænsninger.

Puh der er godt nok varmt under poserne i øjeblikket, det ville være rart med en pose med air kondition.

Benny

tilbagelægning af tarm

Indlægaf Benny » 8. aug 2006 11:44

:D Jeg er blevet stomiopereret for et år siden i.f.m. en hjerteoperation som blev meget kompliceret. Jeg har fået lovning på at få tarmen ført tilbage. Er der nogle forumsdeltager der har erfaring med sådan en operation ???? så hører jeg gerne om det
m.v.h
Benny
:)

Peter Sørensen

Re: tilbagelægning af tarm

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2006 13:34

Hej Benny
Der er mange der hvert år får lagt stomi tilbage, da man oftere laver midlertidige stomier i dag.
selve proceduren er ukompliceret, det regnes for en mindre operation, der er nogle få der oplever at det ikke kan lade sig gøre, hvilket oftest skyldes sammenvoksninger , som man desværre først kan se når patienten er åbnet, de viser sig hverken på røntgen eller på scannings billeder.
Sammenvoksninger er det der kan opstå efter operationer i bugen, tarmene kan ikke placeres 100 % som før og finder selv på plads igen, men kan så klæbe til hinanden og vokse sammen, nogle sammenvoksninger kan fjernes, men i få tilfælde er det ikke muligt.
Det er begrænset, hvor mange der besøger hjemmesiden, der har fået tilbageført stomi , da de i sagens natur så ikke rigtig har behov for kontakt til andre stomi opererede.

Med hensyn til hvordan operationen udføres er du nødt til at tale med kirurgen, da selve teknikken kan variere fra sygehus til sygehus

Tilbage til "Ileostomi"