På mandag

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

På mandag

Indlægaf Ginger » 9. aug 2012 21:19

Hej.
Jeg skal starte på HF her på mandag, og er simpelthen blevet så nervøs! -Hvad nu hvis der kommer lyde fra stomien mens man sidder op af de andre? Puhha, kan næsten ikke holde tanken ud!!Gid der fandtes lydløse poser. Ikke at jeg ofte har problemer med lyde derfra, men det sker jo, og bryder mig bestemt ikke om det skal ske i en klasse med folk man skal se hver dag.
Nogle som kan berolige mig? :cry:

Belle

Re: På mandag

Indlægaf Belle » 9. aug 2012 21:51

Mit bedste råd til dig vil være at være ærlig og fortælle omkring det.......jeg står ved kassen i en kantine, på en erhvervsskole og det vrimler med mennesker i alle aldre. Jeg var ved at dø af skræk første arbejdsdag efter jeg havde fået Knud...ja det hedder min stomi så. Men valgte første gang han gav lyd fra sig at fortælle at det var fordi jeg havde stomi......frem for at folk troede at jeg stod og pruttede......og det kunne folk meget bedre forholde sig til, end en prut.....Hvis du vælger bare at sige det....vil du kunne slappe meget mere af og nyde din skolegang og de nye kammerater frem for at gå rundt med evig angst. Jeg oplevede at rigtig mange efterfølgende kom og spurgte ind til hvad det var og nogen havde selv googlet ........

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: På mandag

Indlægaf GR » 10. aug 2012 21:19

Hejsa. Hvordan man lige skal gribe sådan noget an, kan jo komme an på mange ting synes jeg.

Jeg har de sidste 3 år selv læst, men jeg har ikke valgt, at fortælle det på mit studie.

Min stomi anser jeg som en ny numse, der bare sidder tætter på næsen og da jeg er ligeglad med, hvordan den raske pøbel tørre sig bagi, gider jeg ikke at underholde med mit stomiliv på mit studie.

Hvis jeg fortæller, at jeg er stomist, så vil folk jo også gerne vide hvorfor og ærligt synes jeg mange andre ting er langt mere spændende, at tale om.

Jeg har i de 18 år, jeg har været syg, brugt rigtig meget tid på det og jeg er ikke videre pjattet med, at have syge rollen, så kan jeg se mit snit til bare, at kunne lege jeg er som alle de andre så gør jeg det. :D

Jeg er ikke flov over jeg er stomist eller har svært ved det, men det at jeg er syg har bare fyldt så meget, at jeg synes det er rart, bare at kunne gå i skole uden, at min sygdom også fylder der.

Det er ikke en forretnings hemmelighed, som sådan at jeg er syg. Jeg har forlænget tid til skriftlig eksamen og det sprugte nogle af de andre ind til, da jeg ikke er læsesvag. Der var jeg bare ærlig og sagde jeg en tarmsygdom og lukkede den så der.

Jeg har på de 3 år haft 2 episoder, den ene gang slog jeg læk under noget gruppearbejde, ingen opdagede det, jeg blev bare siddende til undervisningen var færdig ca. en halv time senere, så havde jeg fri.

Så slog jeg en lille prut den ene dag, da der var død stille i klassen, jeg begyndte bare at snakke, tror såmænd ikke der var nogen der bemærkede det. :mrgreen:

For mig har det her været det rigtig, at gøre og er ikke utryg, når jeg holder oplæg for klassen eller andet.

Håber du får en god start på din HF og det finder en løsning der passer dig godt. :)
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: På mandag

Indlægaf Ginger » 10. aug 2012 22:27

Haha GR... Blev helt glad af at læse dit svar, helt enig :D Jeg har heller ikke lyst til at fortælle det til alle, og personer jeg måske aldrig kommer til, at snakke andet end et par ord med. Jeg vil gerne vide hvem der ved jeg har stomi, og selv være herre over hvem det er der skal vide det:-) -Måske også derfor jeg er nervøs for nogle skal opdage det, uden jeg selv har fortalt dem det. Men selvfølgelig heller ikke så rart hvis der er nogle der tror man sidder og prutter i stedet for bare holde inde hehe.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: På mandag

Indlægaf Jesper » 11. aug 2012 00:44

Ginger skrev:Haha GR... Blev helt glad af at læse dit svar, helt enig :D Jeg har heller ikke lyst til at fortælle det til alle, og personer jeg måske aldrig kommer til, at snakke andet end et par ord med. Jeg vil gerne vide hvem der ved jeg har stomi, og selv være herre over hvem det er der skal vide det:-) -Måske også derfor jeg er nervøs for nogle skal opdage det, uden jeg selv har fortalt dem det. Men selvfølgelig heller ikke så rart hvis der er nogle der tror man sidder og prutter i stedet for bare holde inde hehe.


Hey Ginger

Sid tæt på personen foran dig, så kan klassen ikke høre om det bagfra ham, eller foran for dig.

Spøg til side, så er jeg sikker på at svaret kommer fra dig selv når det er nødvendigt, jeg kender dine følelser alt for godt, er selv direkte panisk for at min stomi skal lave lyde når der er andre til stede, det påvirker min hverdag, måden jeg beskytter mig selv på, min påklædning, tager med andre ord en del forbehold, men jeg klarer mig, ikke så vel som jeg ville ønske eller drømme om, men jeg klarer mig og det er jeg sikker på du også vil Ginger.

jeg kender ikke dine specifikke tanker, men jeg kender det du beskriver, alt for godt.

Derfor er jeg også sikker på du nok skal klare det, for trods sådan, så har du meldt dig, så du allerede vist at du tør. "GO GET EM!!" ;)
/Jesper

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: På mandag

Indlægaf Ginger » 19. aug 2012 16:06

Haha, Jesper ;-)

Det er gået fint end til nu, men er stadig ret panisk for der kommer lyde. Kan slet ikke slappe af når jeg sidder i klassen, desværre.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: På mandag

Indlægaf Jesper » 19. aug 2012 16:58

Ginger skrev:Haha, Jesper ;-)

Det er gået fint end til nu, men er stadig ret panisk for der kommer lyde. Kan slet ikke slappe af når jeg sidder i klassen, desværre.


Kan følge dig, nemt endda, jeg tager hele tiden mig selv i at sidde med hånden fast plantet ovenpå stomien, enten uden på bluse, eller hånden i lommen. Går nærmest sådan en lettelse op i mig når jeg fra tid til anden forhindrer lyde ved at lukke til med hånden. - Det er ren forsvarsmekanisme at jeg sidder sådan.

men det er også sådan at de steder jeg er flest (hvor der er stille til at folk kan høre det) Hos min mor, bestemte venner jeg ser mest, så slapper jeg mere og mere af. Altså jeg slapper ikke af, men er knap så anspændt, lidt mindre panik.

Det skal nok komme, du er stærk er jeg sikker på, men vil også sige at får du brug for at snakke eller noget, så sig endelig til, har selv en person jeg kan snakke med og nogle gange er det rart med et frirum og en person som forstår.
/Jesper


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster