Store Badedag

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
hsm
Indlæg: 18
Tilmeldt: 2. maj 2011 15:48

Store Badedag

Indlægaf hsm » 8. aug 2012 10:12

I de små halvandet år jeg har haft min ileostomi, er "badning" forgået uden plade og pose under bruseren og det er også fint nok.

Nu forestår en badeferie under varmere himmelstrøg. Inden da vil jeg forsøge mig med karbad med plade og pose for at "øve" mig på egentlig badning. Går det med skumbad i vandet?

Jeg har tænkt mig, at benytte kantsikring under badet, da min mave på grund af brok slår sine helt private folder enkelte steder. Efter badet har jeg tænkt mig at skifte både plade og pose.

Er det metoden eller kan det gøres enklere.

mvh
hasm

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Store Badedag

Indlægaf Steen Samuelsen » 8. aug 2012 22:00

Hej

Hvis du ikke har problemer med din plade til daglig, behøver du heller ikke at være nervøs for at at gå til stranden og bade, heller ikke under varmere himmelstrøg.
Jeg har selv badet i varme vulkanske kilder uden problemer.
Hvis du alligevel vil forøge sikkerheden, kan du godt bruge kantsikring. Jeg vil anbefale kantsikring af koloidmateriale (flere fabrikater), da jeg har erfaring for at microporøse kantsikringer kan være hårde ved huden.

Om du skal skifte efter badet må komme an på en vurdering, men det skulle ikke være nødvendigt at skifte plade bare fordi man har været ude at bade, og hvis du har benyttet kantsikring skulle det slet ikke være nødvendigt (du kan eventuelt bare lade kantsikringen sidde til næste gang du skal skifte pladen).
Det kan være behageligt at skifte posen så man ikke skal gå rundt med det våde overtræk under tøjet.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster