Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Karina Feltendahl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. jan 2011 13:04

Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Karina Feltendahl » 29. jul 2012 22:23

Hej,
Jeg håber der er nogen herinde, der vil dele lidt ud af deres erfaringer.
Jeg har fornylig fået anlagt en fast ileostomi, men havde i starten problemer med at pladerne kun kunne holde 1 dag og nogen gange mindre, førend der skete lækage i en af siderne. Det skal tilføjes, at jeg bruger Conform 2-delt system, som egentlig fungere okay, bare det kunne holde lidt mere end 1 dag.
Jeg forelagde problemet for min stomisygeplejerske og hun foreslog mig at prøve Secuplast tætningsring under pladen. Det har også fungeret rigtig godt og har forlænget pladens levetid med yderlig en dag og nogen gange kan den sidde i 3 dage, men det er kun sket et par gange.
Mit problem er når der skal skiftes plader, nu hvor jeg bruger denne tætningsring, så sidder der tit og ofte rigtig meget af denne tætningsring tilbage på huden. Det syntes jeg er rigtig svært at få af, og her er det jeg godt kunne bruge nogle andres erfaringer og gode råd.
Jeg har forsøgt at gå i brusebad, hvor jeg har pillet plade og det hele af, men vand og sæbe kan ikke opløse alt det klistrede materiale. Jeg skal tværtimod stå og skrabe det af med en negl, men det kan godt gøre lidt ondt, hvis man samtidig har lidt beskadiget eller ømt hud underneden. Så gode råd modtages med kyshånd :-) På forhånd tak for jeres hjælp. Kh Karina

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Peter Sørensen » 30. jul 2012 00:21

Hej Karina
resterne kan du godt lade sidde, de gør ikke at den nye plade og ring holder kortere tid, sæbe og mekanisk fjernelse med negle eller andet er noget skidt, brug kun lunkent vand.
Man kan få klæbefjerner som nogle vil anbefale, men i bund og grund er det kemi, og kemi på huden omkring en stomi er i længden noget skidt, får man først allergi slipper man aldrig af med det igen.

Karina Feltendahl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. jan 2011 13:04

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Karina Feltendahl » 6. aug 2012 21:06

Hej Peter,
Mange tak for dit svar.
Jeg er ikke helt enig med dig i, at det resterende "klistrede" tætningsring blot kan blive siddende. Hvis der er kort mellem hvert "fuld service" (skift af pose, plade mv.) så kan der godt sidde meget af denne tætningsring på huden rundt om stomien. Men den er ikke 100% hel hele vejen rundt, så det er nødvendigt at sætte en ny tætningsring på. Dette lader sig ikke gør ordentligt, hvis jeg lader de resterende rester sidde fra den forrige tætningsring.

Jeg har fået en pakke servietter "welland no sting" af min stomisygeplejerske, disse kan fjerne det sidste klister efter den egentlige tætningsring er fjernet samtidig ligger den også en beskyttende hinde på huden.

Ved du om dette er et produkt, som man kan få via Kommunen ?
Det er vel også et stomiplejeprodukt eller hvad ?

På forhånd tak for din hjælp.

Kærlig hilsen
Karina Feltendahl

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Peter Sørensen » 6. aug 2012 21:38

Du kan få det hvis din stomisygeplejerske søger om det på bevillingen.

mfj74

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf mfj74 » 7. aug 2012 00:23

Jeg har haft de samme problemer som dig med min stomi nr.2. Den første havde jeg ikke så store problemer med da jeg først havde lært den og produkterne at kende, men den stomi jeg har nu har også voldt mig mange problemer med utætheder op til 4 gange om dagen. Jeg bruger nu nogle nye modelerebare ringe fra coloplast som hedder brava. Jeg bruger den tynde model (fåes også i en tyk model) og pladerne jeg bruger er en, assura convex dyb, som gør at stomien bliver presset lidt længere frem, da min stomi er meget lav og nogen gange trækker sig ned i hudneaveu og så er det at lækagen kommer. Men lige nu fungere det faktisk rigig godt med brava ringe, convex dyp plade og så bruger jeg også kantsikringer. Der har jeg også prøvet forskellige modeller og dem jeg bedst kan lide er en hel ring i sådan noget lidt gaze-agtigt noget. De er tynde og meget bahagelige og bløde at have på. Jeg ved ikke hvad de hedder da jeg får dem i en gennemsigtig pose uden navn på.

Jeg har også problemer med at få det klistrede stads af fra ringene. Jeg bruger også sådan nogle servietter som ligger et beskyttende lag. Jeg synes også de er super gode til at fjerne klistret med. Dem jeg bruger hedder silesse. Jeg bruger også ind imellem en spray fra hollister som jeg har bestilt som en vareprøve gennem deres hjemmeside. Den hedder Medical adhesive remover. Den sprøjter man på pladen og så løsner den sig selv og falder nærmest selv af. Det er rart hvis huden er lidt ødelagt. Denne spray fåes også hvor den hedder Medical adhesive og det er ekstra klister til pladen som man sprøjter på pladen og lader det tørre lidt i ca.5.min. Det klistrer helt vildt og kan også gøre at pladen kan holde lidt længere. Jeg har brugt den hvis jeg skal væk hjemmefra i mange timer og gerne vil føle at jeg har lidt ekstra sikkerhed. Men jeg bruger den ikke ved hvert pladeskift da den klæber godt til huden og kan være svær at få af. Den har jeg også fået som en gratis prøve hos hollister. Hvis det er en du vil prøve så læg pladen på et underlag som skal smides ud bagefter. Jeg plejer at bruge en avis eller reklame. Her er hudbarriere servietterne også gode til at fjerne klister som man helt uundgåeligt får på fingrene og efterfølgende når pladen skal af igen :).

Ja vel er der kemi i de forskellige ting. Og man skal da også tænke over hvordan man bruger de forskellige produkter. Men jeg vil også gøre livet med stomi så nemt og enkelt for mig selv. Og det er nemmere og bedre for min hud at bruge disse servietter fremfor at ødelægge min hud ved at jeg f.eks. får skrubbet for hårdt for at få klistret af. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige :D .

Jeg håber at du finder en løsning som passer bedst til dig. Jeg får mine stomiprodukter leveret fra sygehuset og jeg hår fået det jeg har bedt om. Så jeg ved ikke hvordan det er med bevillinger gennem kommunen, men mon ikke at du kan få det du beder om og spcielt hvis din stomisygeplejerske også siger at det skal du have.

Mvh Mette

Karina Feltendahl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. jan 2011 13:04

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Karina Feltendahl » 8. aug 2012 17:50

Hej Peter,

Du skriver jeg kan få det via bevillingen, hvis min stomisygeplejerske har skrevet det på.

Det er så ikke helt tilfældet i Middelfart Kommune. Jeg har mundtligt fået afslag fra kommunens sagsbehandler, da hun mener det er et produkt på lige fod med sæbe, vatroundeller, gage og lign., hvilket man selv skal betale. Dette har jeg mundtligt klaget over til kommunens sagsbehandler, da det jo ikke noget jeg ville have brugt, hvis jeg ikke havde en stomi. Samtidig forklarede jeg hende, at de klæberester som tætningsringen efterlader på hudoverfladen omkring stomien, ikke er til at fjerne med sæbe og vand. Dermed mener jeg det er et produkt der relatere sig til den daglige pleje af stomien - eller er jeg helt forkert på den ?

Jeg kan jo igennem dette forum læse, at der er nogle Kommuner, som ikke er helt villige til at godtage de stomiprodukter som vi stomibruger har behov for.

Kan Middelfart Kommune i mit tilfælde afslå, at jeg kan få dette produkt via bevilligen ?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Karina Feltendahl

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2012 20:00

Nej, hvis der findes en sundhedsfaglig begrundelse for at bruge hudbeskyttelse eller andre stomirelaterede produkter. så skal de bevilge dem.

du kan hvis du er medlem af foreningen, kontakte lokalformanden på Fyn og bede ham tage sagen op på dine vegne.

Karina Feltendahl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. jan 2011 13:04

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Karina Feltendahl » 9. aug 2012 07:45

Hej Peter,

Det vil jeg gå videre med - tusind tak for hjælpen :-)

Jeg har meldt mig ind i foreningen, det mente jeg har til mig eget bedste,
nu jeg skal leve med en stomi resten af livet.

Med venlig hilsen
Karina Feltendahl

Karina Feltendahl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. jan 2011 13:04

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf Karina Feltendahl » 9. aug 2012 20:52

Hej Mette,
Tak for dit svar - det er rart at man ikke er den eneste som oplever disse problemer.

Grunden til at du får dine produkter via sygehuset, skyldes formentlig det er en midlertidig stomi du har. Det var nemlig også tilfældet for mig da jeg havde det, men nu hvor min stomi er blevet permanent er det via bevilling igennem Kommunen.

Med venlig hilsen
Karina Feltendahl

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Erfaringer med Secuplast tætningsringe søges...

Indlægaf mfj » 18. aug 2012 22:54

Hej Karina

Ja det er en midlertidig stomi jeg har (håber jeg da), men jeg har heldigvis også en MEGET sød stomisygeplejerske som jeg er sikker på ville hjælpe mig hvis jeg havde en varrig stomi og jeg skulle have min produkter gennem kommunen. Jeg håber at du kan få det du ønsker. Det er jo ikke billige produkter vi har brug for. Jeg skal opereres her til oktober hvor jeg skal have lagt stomien tilbage og hvis jeg har flere af mine tætningsringe og hudbarriere servietter tilbage så vil jeg da gerne sende dem til dig, så kan du da få glæde af dem, hvis du ikke har fået det godkendt af kommunen. Det kan da så hjælpe dig en lille smule. Du kan også skrive til de forskellige stomiproducenter og bede om at få sendt nogle prøver, så kan du også prøve af hvad du synes virker bedst for dig hvis du får lov at få en indflydelse på hvilke produkter du må bruge. Det er jo ikk store mængder man får sendt, men det er jo bedre end ingenting.

Jeg ønsker det bedste for dig.
Mvh Mette


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster