Øv - læg igen

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Michaelr
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. jul 2012 13:04

Øv - læg igen

Indlægaf Michaelr » 23. jul 2012 18:31

Jeg har fået det problem, at min pose Flexima Active 1-delt løsner sig og ved poseskift, kan den nye pose heller ikke blive siddende. Det kan ske op til 3-4 gange i træk. Sætter en Hollister 2-delt pose på, som ikke falder af. Jeg ønsker at benytte 1-delt, og er ellers glad for mærket Flexima Active 1-dels. Kan det være fordi, jeg har spist eller drukket noget, som udskilles og løsner posen .Er der nogen, som har erfaring med det problem? Er der noget, som kender et fabrikat 1-delt, som eventuelt klæber bedre.

Venlig hilsen
Michael Rasmussen

Belle

Re: Øv - læg igen

Indlægaf Belle » 23. jul 2012 19:30

Hej Michael..........

Nu kender jeg så ikke det produkt som du bruger. Men jeg har selv yderst sjældent problemer, men det sker dog engang imellem. Har da selv en teori om at visse mad og drikkevarer har indflydelse derpå og derudover kan ekstra aktivitet og derved større svedproduktion også bidrage. Men du kunne jo også ringe til et andet firma og få tilsendt nogle andre produkter, kunne jo være der var noget som var bedre og måske mere effektivt. Jeg har selv ileostomi og bruger 1dels fra Coloplast. de er rigtig gode til at sende vareprøver når der kommer noget nyt som de tror man kan få glæde af og er gode til at vejlede. Håber du finder en go' løsning som passer lige dig.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Øv - læg igen

Indlægaf Jesper » 23. jul 2012 22:53

Hej Michael

Jeg bruger en pose 1 dels der hedder Dansac, NovaLife 1 Active (sateme noget af et navn) - Den sidder fint fast hver gangm former sig godt efter "kroppen" også synes jeg.

Eneste problem jeg oplever med posen er at filteret kan blive inficeret og så kommer der lidt lugt, kan også give små pletter på tøjet, eller dynebetræk f.eks, men som pose, sidder den rigtig godt synes jeg.

jeg har gjort det når jeg vil prøve nye materialer (i starten altså, har haft den her pose længe) at gå på stomi amb og spørge lidt ind til modeller og hvad de synes, bruge deres erfaring lidt. - Var selv super glad for et 2 delt system i starten, men min hud kunne slet slet ikke tåle den lim der var på.

Læg er nederen, så kan godt forstå du synes det er øv, har selv oplevet det nogle gange, det er ikke fedt. (dog ikke pga klæben men fordi jeg har blevet overrasket over posen er fuld og får den klemt f.eks)
/Jesper

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Øv - læg igen

Indlægaf Steen Samuelsen » 24. jul 2012 10:16

Hej Michael

Betingelsen for at få sin plade til at sidde godt er, at huden er helt ren før man sætter den nye plade på.

Jeg ved ikke hvordan du gør når du skifter plade, men jeg kan foreslå følgende metode som jeg selv anvender: Jeg går i bad om morgenen og når jeg er færdig med at vaske mig, tager jeg pladen af mens jeg står under bruseren og lader det varme vand løbe ned over pladen. Det gør at pladen bliver blød og nemmere at tage af. Bagefter skyller jeg stomi og hud med håndbruseren samtidig med at jeg masserer huden let med fingrene og nulrer eventuel gammel klæbermasse af. Inden jeg går ud af brusenichen vikler jeg en non-woven omkring stomien og hæfter med et lille stykke plaster mens jeg tørrer mig. Når jeg har tørret mig, tørrer jeg efter omkring stomien med en non-woven og kigger efter at hud og stomi har det godt, inden jeg sætter den nye plade på.
Du/I er velkommen til at kontakte mig hvis i er i tvivl om proceduren.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Øv - læg igen

Indlægaf Jesper » 24. jul 2012 14:41

Lige en bemærkning, måske relevant, måske ikke.

tit når jeg går ud, så laver jeg en lille pakke og tager i lommen, den består af en sort plastik pose, 3-4-5 non woven (de der 10x10cm gage agtige klude ting som man nu bruger) og så en pose, det pakker jeg sammen og ned i lommen med det.

De plader sidder altid sygt godt på, formoder det er fordi de er "varmet op" nede i lommen.

Siger det ikke fordi man skal rende rundt med alle sine poser i lommen, men måske tænke over at når det der "gummi/plastik" er varmet op, så former og limer det bedre og så den lille detalje at det er dejligt at gå ud uden at skulle slæbe for meget med og man lige kan ha en "nød pakke" i lommen.

kom vidst lidt omkring nu (næste uge får i opskriften på en super jordbær smoothie) ;)
/Jesper


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster