Ileostomi på Island

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Henrik P

Ileostomi på Island

Indlægaf Henrik P » 17. jul 2012 12:04

Hej alle sammen

Jeg har i noget tid haft ileostomi, og det fungere sådan set ganske fint for mig.

Jeg har brugt det sidste år på højskole, hvor min ene lærer tilbød mig en fantastisk job på Island hvor jeg kan kommer til at leve af min hobby, gymnastik. Jeg har i den forbindelse været i fuld gang med at finde svar på alt omkring SKAT, flytning af adresse, ny telefon og det hele - i midt i det hele går det op for mig at jeg har glemt at finde ud af hvordan jeg gør med stomi.

Er der nogle der kender noget til reglerne for stomi på Island? - Jeg skal skifte min bopælsadresse til Island når jeg flytter, men kommunen, stomi klinikken eller andre kan intet fortælle mig om mit "behov" bliver dækket på Island eller om jeg selv skal finde det hele deroppe? ...
Er der tilfældigvis en venlig sjæl herinde der ved noget om hvordan det fungere? :)

På forhånd mange tak :)
- Henrik

Peter Sørensen

Re: Ileostomi på Island

Indlægaf Peter Sørensen » 17. jul 2012 12:57

Tillykke med jobbet
https://www.borger.dk/Sider/default.aspx under danskere i udlandet har de svar på hvad man skal gøre, der er et punkt om blandt andet Social sikring i udlandet fra maj 2010 , samt arbejde i udlandet.
Island er ikke et EU land,så du skal bede kommunen om et møde med en sagsbehandler, så du kan få ordnet alt papirarbejdet, der findes formentlig aftaler gennem det nordiske samarbejde så du kan få dækket dit behov.

http://www.stoma.is/ er den islandske stomiforening, deværre er siden kun på islandsk men du kan måske google oversætte den, ellers kan du kontakte dem og spørge om de har en dansk talende der kan vejlede dig om reglerne på island.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Ileostomi på Island

Indlægaf Henning Granslev » 18. jul 2012 00:22

Hej Henrik

Prøv at kontakte formanden for den islandske stomiforening Jon Torkelsson på mailadressen: jon@hyggir.is.
Jon skriver og forstår udmærket dansk, og han vil helt sikkert hjælpe med at besvare dine spørgsmål, hvorledes du skal forberede dig til opholdet på Island.
Et er sikket, du kan glæde dig til et land med en utrolig flot natur, et vejr der kan skifte pludselig og til et ophold blandt venlige og hjælpsomme mennesker.
Held og lykke med fremtiden

Henning Granslev, COPA rådgiver :D
Henning Granslev


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster