Lyddæmpning

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
Thorun
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Lyddæmpning

Indlægaf Thorun » 22. feb 2004 18:47

Jeg savner tips og tricks til hvordan man kan lyddæmpe sin ileo mest muligt.
Og jeg mener alle tips og tricks. Dvs. lige fra at holde en hånd over posen i "det uheldige øjeblik", til ændrede kostvaner.

Jeg kan nemlig ikke dæmpe lyden ret meget med min pote, når stomien prutter. Og det er meget generende da jeg er studerende på Århus Uni og ofte sidder til store forelæsninger med 3-400 til-lyttere.

HJÆLP.

Dolau
Årgang: 1976
Stomi siden: 1998
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

tips søges også af mig

Indlægaf Dolau » 26. jul 2004 01:12

Hej Thorun

Kender ingen effektiv kur/metode til at stoppe lyden, når først der er output, andet end den med krampagtigt at holde hånden eller nærmeste hårde genstand over stomien. I små forsamlinger kan jeg godt nævne stomien hvis den larmer (hvilket så gør, at jeg slipper for myoser efter at have sidet en hel aften og trykket lydene tilbage :lol:) og også gør mig mere fokuseret og afslappet resten af tiden i foramlingen. Men er jo lidt svært hvis der sidder 3-400 mennesker.

Har du fundet nogle gode tips og tricks ville det være dejligt om du skrev herinde igen.

Eller hvis andre har tips og tricks udover madvaner.

Nu larmer min stomi som regel ikke mere end som maveknurren, men i de perioder, hvor der er gang i min tarmsygdom kan det godt være pinligt meget lyd på.

Hilsner fra Dorte

j

Indlægaf j » 29. jul 2004 05:50

Hej.

Lydene kan man ofte fjerne ved ikke at spise noget med rå eller stegte løg,men i stedet for bruge røde eller forårs løg.Det udvikler ikke så meget gas .

Hilsen En anden stomist.

Hanne

pruttelyde

Indlægaf Hanne » 19. okt 2004 22:43

Hej med jer

Puha..blev nødt til at svare på det her indlæg. Jeg har virkelig også haft mine kvaler med lyde i klassen. Og ja, det eneste jeg ligesom har gjort er netop krampagtigt at trykke på stomien. Det giver fuldstændig paranoia at sidde og tænke på hvornår den næste lyd kommer. Det kunne hjælpe at fortælle folk det, men det gør man jo ikke som det første. Hvis jeg kan mærke den er meget aktiv tager jeg somregel min jakke og ligger sådan..helt tilfældigt på skødet hehe, det dæmper også lidt. Har lige læst et andet indlæg om nogle natur piller der hedder "Tarm i form" som skulle hjælpe mod lugt og luft. Dem vil jeg helt sikkert prøve. Det var alt for nu.

Jeannette
Geografisk sted: Aalborg

Lyddæmpning

Indlægaf Jeannette » 5. jan 2008 18:40

Hej med jer.

Det er godt nok et ældre indlæg jeg kommenterer, men alligevel .....

Jeg kom lige forbi siden og tænkte, at I måske kan bruge min erfaring.

At læse jeres historier, er som at blive sat tilbage på skolebænken igen. :shock: Jeg blev opereret i 1968 som 13-årig, og det var bestemt ikke sjovt i skolen, nærmest et mareridt. Jeg kan godt genkende det med hånden på stomien, når luften pressede på, og jeg brugte også tricket med overtøjet på skødet. I 1968 blev der ikke talt om stomi eller afføring, det var tabuemner, så det var virkelig svært. Heldigvis er det anderledes i dag, både med rådgivning, men også meget større åbenhed om emnet. Det er dejligt at høre om andres historie med stomi.

Dette er til jer, der er ileostomiopereret.

Jeg kan anbefale HUSK med kalk (2 slags kalk). Kalken binder afføringen sammen og luften bliver neddæmpet. Jeg føler næsten, den bliver indkapslet i husken. Der bliver dejlig ro i maven i 3-4 timer (dette er min erfaring, det kan være det virker anderledes på andre personer). Når afføringen kommer ud, er det nærmest som gele (lidt fast).

I hvert fald var det som en ny verden, der åbnede sig for mig, og jeg tager det hver morgen inden arbejde. Skal jeg noget om aftenen eller før en sammenkomst, tager jeg en omgang til. Min stomisygeplejerske siger max. 2 gange dagligt (har noget med kalken at gøre).

Det er jo netop når man skal være sammen med mange mennesker, man gerne vil kunne slappe af og "være tilstede", og der synes jeg at HUSK er genialt. Jeg tager ½ medicin-bæger i 1 glas vand evt. med saftsmag, rører det godt rundt og ned med det :lol: . Husk at drikke et ekstra glas vand efterfølgende.

Siden 2000 har jeg hver dag taget HUSK lige efter morgenmaden. Jeg fik det anbefalet af stomisygeplejersken på Aalborg Sygehus, og hun gjorde opmærksom på blandingsforholdet:

200 gr. HUSK
50 gr. Calciumhydrogenphosphat
50 gr. Calciumcarbonat, Let

Kalken er færdigpakket i poser med 50 gr. i hver.

Når jeg blander det sammen så det er klar til brug, tager jeg 1/3 af hvert produkt og blander det rigtigt godt sammen. Fortsætter på den måde, til hele portionen er brugt.

Jeg har købt det på apoteket hver gang uden problemer, og har bare bedt om de 2 slags kalk, der bruges til HUSK.

Jeg har lige købt en ny portion og gav kr. 46 for 200 gr. HUSK, kalken kostede 26,25 pr. stk. så det er en lille 100-seddel.

Håber det kan være til nogen hjælp.

Mhv. Jeannette

maiken
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Re: Lyddæmpning

Indlægaf maiken » 6. jan 2008 17:52

Jeannette skrev:Hej med jer.

Det er godt nok et ældre indlæg jeg kommenterer, men alligevel .....

Jeg kom lige forbi siden og tænkte, at I måske kan bruge min erfaring.

At læse jeres historier, er som at blive sat tilbage på skolebænken igen. :shock: Jeg blev opereret i 1968 som 13-årig, og det var bestemt ikke sjovt i skolen, nærmest et mareridt. Jeg kan godt genkende det med hånden på stomien, når luften pressede på, og jeg brugte også tricket med overtøjet på skødet. I 1968 blev der ikke talt om stomi eller afføring, det var tabuemner, så det var virkelig svært. Heldigvis er det anderledes i dag, både med rådgivning, men også meget større åbenhed om emnet. Det er dejligt at høre om andres historie med stomi.

Dette er til jer, der er ileostomiopereret.

Jeg kan anbefale HUSK med kalk (2 slags kalk). Kalken binder afføringen sammen og luften bliver neddæmpet. Jeg føler næsten, den bliver indkapslet i husken. Der bliver dejlig ro i maven i 3-4 timer (dette er min erfaring, det kan være det virker anderledes på andre personer). Når afføringen kommer ud, er det nærmest som gele (lidt fast).

I hvert fald var det som en ny verden, der åbnede sig for mig, og jeg tager det hver morgen inden arbejde. Skal jeg noget om aftenen eller før en sammenkomst, tager jeg en omgang til. Min stomisygeplejerske siger max. 2 gange dagligt (har noget med kalken at gøre).

Det er jo netop når man skal være sammen med mange mennesker, man gerne vil kunne slappe af og "være tilstede", og der synes jeg at HUSK er genialt. Jeg tager ½ medicin-bæger i 1 glas vand evt. med saftsmag, rører det godt rundt og ned med det :lol: . Husk at drikke et ekstra glas vand efterfølgende.

Siden 2000 har jeg hver dag taget HUSK lige efter morgenmaden. Jeg fik det anbefalet af stomisygeplejersken på Aalborg Sygehus, og hun gjorde opmærksom på blandingsforholdet:

200 gr. HUSK
50 gr. Calciumhydrogenphosphat
50 gr. Calciumcarbonat, Let

Kalken er færdigpakket i poser med 50 gr. i hver.

Når jeg blander det sammen så det er klar til brug, tager jeg 1/3 af hvert produkt og blander det rigtigt godt sammen. Fortsætter på den måde, til hele portionen er brugt.

Jeg har købt det på apoteket hver gang uden problemer, og har bare bedt om de 2 slags kalk, der bruges til HUSK.

Jeg har lige købt en ny portion og gav kr. 46 for 200 gr. HUSK, kalken kostede 26,25 pr. stk. så det er en lille 100-seddel.

Håber det kan være til nogen hjælp.

Mhv. Jeannette

Hej Jeanette
Takker for råd, som jeg helt sikkert vil afprøve inden jeg skal i byen næste gang! Har lige et spørgsmål, kan man godt undlade kalken? Og så stadigvæk have positiv virkning af det? og hvad spiser du det sammen med?

Jeg har kun dårlig erfaring med det. En undersøgelse på sygehuset skulle jeg drikke en hel liter sveskejuice med HUSK i... jeg kastede på til sidst...

Efter jeg har lagt min kost om for et års tid siden prutter stomien meget og højlydt. Det genere mig og sys det er pinligt når man er nogle steder. Tør slet ikke tænke på hvordan jeg klare at sidde i et musestille klasselokale og man så slår en kæmpe fis... jeg tror jeg ville begrave mig i et stort hul, og aldrig komme op igen!

Når vi er nogle steder sidder jeg som regel med hånden på maven hele tiden. "har du ondt i maven" spørger folk så.... det er jeg temmelig træt af...¨

På forhånd tak og fortsat god søndag
kærligst Maiken
http://www.maikenp.blogspot.com
colostomi 2006

Jeannette
Geografisk sted: Aalborg

Lyddæmpning

Indlægaf Jeannette » 6. jan 2008 19:57

Hej Maiken.

Tak for din tilbagemelding og rigtig godt nytår.

Nu ved jeg jo ikke om du er ileo- eller kolostomiopereret, men det er kun ileostomiopererede, der skal bruge kalk i HUSK p.g.a. tynd afføring fra tyndtarmen.

Jeg begyndte selv at tage det i 2000 efter en operation for stomibrok. I tiden efter operationen begyndte jeg at få meget tynd afføring og vidste ikke mine levende råd. Kontaktede min stomisygeplejerske, og hun kom med det her rigtige gode råd. Hun sagde forøvrigt også, at det ikke skader tarmen men derimod plejer den.

Man kan tage det på mange forskellige måder, men jeg har valgt at drikke det sammen med et glas vand med solbærsaft i, så er det hurtigt overstået og man vænner sig hurtigt til den der underlige "fnuldren" i munden. Som sagt er det et ½ medicinbæger, ca. 10-15 milliliter, du skal bruge, men kun max. 2 gange dagligt.

En gang havde jeg glemt at glasset stod i køkkenet, og da jeg kom derud, kunne jeg se, hvad der sker, når det når ned i maven. Vandet var simpelthen suget op, og det var nærmest blevet som tyk gele. Det er sådan det kommer ud i posen (kan godt fylde lidt). Til gengæld er det meget nemt at tømme ud, det glider nærmest af sig selv ud af posen.

Er du i tvivl, synes jeg du skal tale med din stomisygeplejerske.

Ha' det godt.

Jeannette

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 6. jan 2008 22:55

Hej

Før jeg blev opereret bjev jeg også anbefalet at tage HUSK(R) for at stabilisere tarmen. Jeg prøvede det man kunne næsten ikke få det ned uanset hvad jeg blandede det med.

Efter jeg har fået ileostomi er jeg begyndt at spise en portion havregrød hver morgen. Det er jeg glad for. Det stabiliserer konsistensen af tarmindholdet og giver mig en regelmæssig tarmfunktion. Hvis jeg har været hjemmefra et par dage og ikke fået min havregrød kan jeg tydeligt se og mærke det.

Hvis jeg spiser løg og kål kommer der altid mere luft end til dagligt, men det gælder jo for alle. Ellers har jeg mest luftafgang om natten når jeg sover, så generer det ikke omgivelserne så meget. Nogle gange vågner jeg med en spærreballon der kræver aflastning, men det er der en løsning på..
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Tilbage til "Ileostomi"