Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Indlægaf Ginger » 28. maj 2012 09:01

Hej

Jeg ville først lige skrive, at min rejse til Cypern for 1 uges tid siden var helt enormt god :D Ingen af alle mine frygter kom til virkelighed... Og der var bare så skønt dernede!

Her til et par spørgsmål....

Jeg fik en masse propper hele tiden for 6 mdr siden ca. Fandt så ud af det var frugtkødet fra appelsinsaften. Rimelig ØV, for jeg ELSKER frugt og har altid spist helt enormt meget af det, men som månederne gik efter operationen fandt jeg ud af der nærmest ikke er noget frugt jeg kan spise, da det giver propper. Og ja selv frugtkødet fra juice... Kan nærmest ikke komme på en frugt jeg kan spise andet end max et par bider af om dagen :( Er det normalt at man ikke kan spise frugt????
Jeg trænger helt sikkert til vitaminer trods jeg spiser meget varieret og sundt... Men jeg mangler jo en masse vitaminer man finder i frugt (drikker dog juice u. frugtkød), er forkølet for 3-4 gang på 3 mdr. nu... Skal man snakke med sin læge om hvilken eller kan man bare begynde på nogle?

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Indlægaf Henning Granslev » 28. maj 2012 10:21

Hej Ginger

Det er svært at fortælle helt præcist, hvilke frugter man kan spise, når man har en stomi.
Jeg kan spise æbler og pærer uden at skrælle dem, appelsiner og clementiner giver heller ikke noget problem med forstoppelse i stomien.
Dagligt spiser jeg 4 bananer, et æble eller pærer og evt. appelsin m.m. Jeg er glad for, at det er muligt, for frugt er godt for alle, da det indeholder masser af vitaminer.
Men jeg kender mange, der må skrælle frugterne og kun spiser et par stykker appelsin. Ved vindruer må nogle "spytte" stenen og skin ud, det gør jeg heller ikke. Der er dog heldigvis stenfri druer, men uden skin, det er der ikke.

Hvad med melon, ananas, bananer m.m. har du prøvet at spise dette? Du kan også forsøge at skrælle dine frugter, så går det sikkert bedre og uden du får forstoppelse i stomien.

Jeg håber det bedste for dig, for et liv uden at kunne spise frugt er træls.

Hilsen Henning Granslev, COPA rådgiver
Henning Granslev

Peter Sørensen

Re: Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Indlægaf Peter Sørensen » 28. maj 2012 12:14

hej Ginger

Du kan godt tage en multivitamin, men vær opmærskom på at du hvis du har hurtigt eller stort dagligt output ,og problemer med væskebalancen, kan have problemer med at optage nok vitaminer og mineraler via munden fra kosten.

B12 vitamin optages kun i den del af tyndtarmen der normalt anvendes til at lave ileostomien, så det er det en god ide at få undersøgt niveauet med fast interval hos din læge ,for at se om du skal have tilskud af det, han kan jo så også checke for de andre vitaminer.
Mangel symptomerne er træthed,mathed.

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Indlægaf Ginger » 28. maj 2012 14:44

Hej Henning :)

Åh gid det var mig... Jeg synes det er en af de mest frustrerende ting ved stomien - at jeg ikke kan spise frugt!
Jeg har prøvet alt slags frugt og jeg har altid skrællet æblerne/pærerne... Det gør dog ingen forskel, da det er selve æblet/pæren der sætter sig. Vindruer kan jeg egentlig godt spise...Eller nærmere tygge på, for bliver nød til at undgå skinet, så spytter det ud.

Tak for svar Peter.

lobnik12

Re: Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Indlægaf lobnik12 » 28. maj 2012 16:56

Hejsa
Jeg har haft ileostomi siden sommeren 2004 og kan lige som dig ikke "tåle" diverse frugter. Gulerødder og bananer har jeg efterhånden lært kun at spise meget lidt af (1 enkelt lille gulerod og en halv banan). Har dog fundet ud af, at hvis jeg blander frugterne lidt, glider de lettere igennem. Ligesom meget vand holdige æbler (så som pink ladies) ryger bedst igennem :)
Rigtig snyd at vi ikke kan spise frugt, som vi lyster, da chokolade ryger lige igennem uden problemer :lol:
Håber det bedste for dig.
Hilsen Lotte

LineF

Re: Spørgsmål til frugt og vitaminpiller

Indlægaf LineF » 16. jun 2012 18:14

Jeg kender problemet - jeg kan feks ikke spise pærer på Tom mave - så stopper min stomi! Men hvis jeg spiser sammen med andet mad og tygger meget grundigt går det rimeligt! Jeg spiser mange vitamin piller og de bliver ok optaget når blot de bliver spist sammen med væske og anden mad!


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster