Erfaring med at få fjernet livmoder?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Erfaring med at få fjernet livmoder?

Indlægaf Dorte73 » 13. maj 2012 21:00

Kære alle
Jeg står overfor at skulle have fjernet min livmoder inden for de kommende par år.
Jeg har i forvejen permanent ileostomi og fik fjernet resten af min endetarm for et par år siden.

Jeg vil gerne høre, om der er nogen herinde som har fået fjernet livmoderen efter de har fået stomi/fjernet endetarm og deres erfaringer?

Jeg er naturligvis bekymret for, om der er risici ved denne operation som gynækologerne ikke kender, da de ikke har stor erfaring med stomiopererede. Jeg tænker især på risici for at skade omkringliggende organer som følge af arvæv fra tidligere operationen eller risici for nedsat livskvalitet efter operationen pga smerter, seksuelle problemer mv.

På forhånd tusinde tak for hjælpen.

Mvh
Dorte
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Peter Sørensen

Re: Erfaring med at få fjernet livmoder?

Indlægaf Peter Sørensen » 13. maj 2012 21:24

Hej Dorte
Jeg ville bede om at gynækologerne satte en konference op med mavetarm kirurgerne, der kender din journal.

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med at få fjernet livmoder?

Indlægaf Dorte73 » 13. maj 2012 22:52

Hej Peter

Tak for dit hurtige svar.
Ved du, om det er muligt, når min livmoder skal fjernes på et andet hospital end der hvor jeg fik fjernet endetarmen?
Jeg har meget dårlige erfaringer med det hospital, som fjernede min endetarm og vil helst ikke skulle tilbage dertil.
Er konference noget jeg har ret til (kan kræve) eller noget jeg skal bede om?

Mvh
Dorte
Mange hilsner

Dorte

Ileostomi siden '88

Peter Sørensen

Re: Erfaring med at få fjernet livmoder?

Indlægaf Peter Sørensen » 14. maj 2012 00:20

Man kan godt bede om konference selvom det er læger fra 2 sygehuse, få din egen læge på banen og involver evt. en patientvejleder fra sygehuset omkring de juridiske rettigheder du har.

Der er 2 kirurgiske specialer involveret, og man anbefaler i forvejen samarbejde og dialog når det gælder kronisk tarmsygdom/stomi når det vedrører graviditet , så det kan du godt slå på, særligt når du som jeg læser dit indlæg ikke står overfor en akut operation.

Marianne Andersen

Re: Erfaring med at få fjernet livmoder?

Indlægaf Marianne Andersen » 15. maj 2012 14:12

Hej.
Jeg har ikke selv den erfaring, men kender 3 andre piger og deres forløb.
De var i alderen 37 - 43 år. Dog ingen stomi, men der var tidligere operationer i deres maver.
Operationene blev foretaget med kikkert. "Det var nemt og rart for dem" sagde de alle 3. De havde det godt, at næste dag gik de 2 piger på arbejde og den sidste kørte på ferie, dog i Danmark.
Det lyder ikke skræmmende og du har jo tiden med dig til samtalerne med lægerne.
Held og lykke.

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med at få fjernet livmoder?

Indlægaf Dorte73 » 16. maj 2012 22:09

Kære begge

Tak for jeres konstruktive svar.
Jeg prøver det med konferencen.

Mvh
Dorte
Mange hilsner

Dorte

Ileostomi siden '88


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster