Turistmave

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
jeve1956
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. aug 2010 22:14
Årgang: 1956
Stomi siden: 2007

Turistmave

Indlægaf jeve1956 » 27. feb 2012 22:46

Egentlig mest for nysgerrighedens skyld, fordi jeg lige har været på rejse, hvor et par rejsefæller blev ramt: Hvad sker der, hvis man som ileostomi-patient får "turistmave"/"tynd mave" af fremmede bakterier?

Afføringen er jo i forvejen (oftest) meget tynd, så vil man overhovedet mærke noget i den forbindelse? Vil man være "bedre stillet" end dem med almindelige toiletbehov? :D

Peter Sørensen

Re: Turistmave

Indlægaf Peter Sørensen » 28. feb 2012 11:33

Du vil være bedre stillet med posen på, fordi du kan gå længere uden adgang til toilet og i nødstilfælde kan tømme i naturen.

men selve infektionen kan stille dig dårligere, du vil hurtigere blive dehydreret fordi det løber frit ud i posen, folk uden stomi optager trods alt lidt salte og væske fra afføringen under en maveinfektion selvom de tit og ofte skal på toilettet.

jeve1956
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. aug 2010 22:14
Årgang: 1956
Stomi siden: 2007

Re: Turistmave

Indlægaf jeve1956 » 28. feb 2012 11:53

Peter Sørensen skrev:Du vil være bedre stillet med posen på, fordi du kan gå længere uden adgang til toilet og i nødstilfælde kan tømme i naturen.

men selve infektionen kan stille dig dårligere, du vil hurtigere blive dehydreret fordi det løber frit ud i posen, folk uden stomi optager trods alt lidt salte og væske fra afføringen under en maveinfektion selvom de tit og ofte skal på toilettet.


Hvad så rent medicinsk: Er man i mindre "fare", når man ikke har en tyktarm at tænke på? :D Og vil selve det, at et gennemløb i "systemet" er kortere, medføre, at man hurtigere kommer over infektionen?

Peter Sørensen

Re: Turistmave

Indlægaf Peter Sørensen » 28. feb 2012 14:05

hej
man har ikke mindre risiko da de fleste tarminfektioner starter allerede i mavesækken Det kommer helt an på hvor meget tarm der er fjernet, og årsagen til infektionen, selve sygdommen vil ikke forkortes så vidt jeg ved (ikke læge) ,da infektionen sidder i slimhinden og immunsystemet.

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Turistmave

Indlægaf geniebambi » 1. mar 2012 13:07

Jeg har altid "Revolyt" med når jeg er ude at rejse. Har 7-9-13 aldrig haft brug for det trods jeg har været forskellige steder i verden.

Revolyt hjælper med at opretholde væske- og saltbalancen. Det er et pulver der skal opløses i vand og drikkes.
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Turistmave

Indlægaf Thomas S » 1. mar 2012 23:25

Man kan vel lave en opløsning af kogt vand, sukker og salt selv uden revolyt? Hvis man bruger Seltin i stedt for almindelig bordsalt får mn også kaliumsalte med. Da jeg var mget dehydreret under en ferie i Florida (gik helt galt, jeg kom ikke hjem til tiden, da jeg røg på hospitalet) anbefalede lægerne Gatorade - det indeholder også næringssalte. Hvad der er mest prakisk afhænger natuligvi af så meget. Vær beredt! :-)


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster