? til stop

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
LineF

? til stop

Indlægaf LineF » 1. feb 2012 14:19

Hej Alle :)

Jeg har lige lidt spørgsmål til de mere erfarne!

Igår havde jeg stop og fik en dags indlæggelse på sygehuset.
Det er mit første stop - så havde ikke den store erfaring!

Jeg havde voldsomme smerter, kvalme og output var kun vand.
Jeg fik stoppet fordi jeg havde spist for mange rå gulerødder! (set i bagklogskabens lys)

På sygehuset indførte de et kateter - men lægen følte ikke at der var nogen prop.
Dog tog det de voldsomme smerter og jeg blev et par timer - og tog så hjem.

Jeg forventede ligesom at når først der var kommet hul - så ville det vælte ud med gulerødder - men output er stadig vandtynd! Smerterne er meget mindre - men når den arbejder - gør det ondt! Jeg kan mærke at jeg mister meget væske på denne måde - så jeg forsøger at drikke godt!

Mit spørgsmål er så - hvor lang tid går der mon før den virker normalt igen?
Og kan det være en fordel at spise noget bestemt for at få gang i systemet/presset resten af gulerødderne ud?

Mvh Line

Peter Sørensen

Re: ? til stop

Indlægaf Peter Sørensen » 1. feb 2012 18:21

Hej Line

selve proppen kan godt sidde højere oppe,hvis du har en forsnævring eller sammenvoksning,end lægen kan mærke med et kateter.
Det vigtige er at der er gennemløb, det tynde vil næsten altid kunne passere en fiberprop, der så skal have tid til at arbejde sig gennem tarmen.

Du gør det rigtige med at drikke rigeligt vand, det hjælper tingene igennem.

hos nogle kan maverulninger og udvendig massage af maven hjælpe.

Hvis du får stærke smerter igen med kvalme, så skal du ringe til sygehuset.

prøv evt at taste søgeord fiberprop eller prop her search.php
så er der en række beskrivelser.

Qvinde_27
Indlæg: 24
Tilmeldt: 8. nov 2011 15:24

Re: ? til stop

Indlægaf Qvinde_27 » 1. feb 2012 23:21

Hej Line

Øv, stop er aldrig sjovt!

Jeg er "heldig" at dem jeg har haft har siddet tæt på stomien... Jeg plejer at massere min mave godt igennem, og når stomien arbejder og det gør ondt så "hjælpe den" ved at trykke på begge sider og "presse" klumpen ud (kan mærke hvor jeg er hård og trykker gerne derfra)... Har aldrig taget på hospitalet ved stop, men har overvejet det seriøst to gange hvor jeg fik kvalme... men så kom der hul igennem (drak kæmpe meget vand og løb en tur op og ned af trapper) og så lettede det.

Jeg kan få stop af gulerødder, nødder (mandler), æbler, mango, kokos. især hvis jeg ikke drikker nok mens jeg spiser det.

Håber der kommer hul og du kan undgå det i fremtiden!

LineF

Re: ? til stop

Indlægaf LineF » 1. feb 2012 23:29

Tusind tak for svar.

Jeg søgte efter prop - og fik nogle fine sider frem - Tak for tip!

Det var et godt råd mht at trykke der hvor stoppet er!
Min mave er faktisk lidt deform pt - og det er tydeligt at mærke at jeg er helt hård nogle steder!
Jeg har forsøgt mig med massage på maven - men jeg skal nok gå lidt mere hårdt til værks!

Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor tarmen stopper til når det er! Jeg mener - tyndtarmen er da den samme som før - så hvorfor kan det pludselig stoppe til nu hvor der er stomi - i forhold til før da den gik ud i tyktarmen!?

Hilsen fra Line

Qvinde_27
Indlæg: 24
Tilmeldt: 8. nov 2011 15:24

Re: ? til stop

Indlægaf Qvinde_27 » 1. feb 2012 23:41

Hej Igen

Tja, det ved jeg ikke noget om, jeg synes også det var mærkeligt, men når det nu var så tæt på posen har jeg altid tænkt at det var "hullet" der gav problemer...

Istarten havde jeg tit meget ondt i maven og til det sagde lægen at det var fordi mine tarme havde lagt sig anderledes og på den måde "krydsede" hinanden(sig selv) mere end før og på den måde kunne genere sig selv... så tænker der måske kan være "krøller" og "snoninger" som der ikke var før... selv højere oppe på tarmen... men det er kun mine tanker har aldrig undersøgt det.

Med at massere, ja masser rundt om der hvor du er deform, men pas samtidig på ikke at mase FOR hårdt, så kan du gå rundt med ømt maveskin og blå mærker... Hvis du har taget posen af så skal du passe på når du massere tæt på stomien, huden er tynd der og du kan let ridse dig selv (tro mig, det gør ondt og bløder forfærdeligt)

Held og lykke med det!
-Isa

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: ? til stop

Indlægaf migo » 2. feb 2012 18:35

Hvis proppen er helt tæt på stomien kan problemet være hullet, der er klippet i pladen, der er for lille. Så der må man bare lave hullet en anelse større. Bare fordi ens stomiplade skabelon er lavet af en stomisygeplejeske er det jo ikke sikkert den passer mere.

secher
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. jan 2010 23:53
Årgang: 1984
Stomi siden: 2010

Re: ? til stop

Indlægaf secher » 3. feb 2012 12:58

Hej Line.

Jeg har desværre selv oplevet stop et par gange, sidste gang var der helt lukket, men en skyldning satte heldigvis gang i den igen, havde dog kolik lign smerter en uge efter. Det er meget forskelligt hvad man får stop af, jeg spiser ikke for mange fibre, kål, løg, ris og jeg kunne blive ved ( Laaaang liste). Men det er har hjulpet mig meget er Zoneterapi, har en bog herhjemme som beskriver godt hvilke punkter man skal trygge på hvis man har forstoppelse, jeg går fast til zoneterapi og siden jeg startet med det, har min chron været i ro og mine tal er gode.

Når jeg har haft stop, drikker jeg cola og spiser letfordøjligt mad (desværre er det usundt) men det hjælper mig, men det giver selvfølgelig en meget tynd afføring, men som andre har nævnt kan det være hullet i pladen som er klippet for lille, min ændre form og str fra gang til gang.

Jeg håber du kan bruge det til nogen.

Med venlige hilsen Line S

LineF

Re: ? til stop

Indlægaf LineF » 4. feb 2012 21:54

Hej Line :) og I andre :)

Hullet i pladen er ikke klippet for småt - men tak for rådet!
Men faktisk har den næsten trukket sig ind i maven da det var helt galt!
Men nu er jeg ENDELIG normAl igen - så skønt!!!!

Nogen som ved om Sønderjysk grønlangkål kan give problemer?

Mvh Line

Peter Sørensen

Re: ? til stop

Indlægaf Peter Sørensen » 4. feb 2012 23:01

Kål kan godt give problemer, hos nogle prøv at checke denne ud http://www.copa.dk/download/stomiogkost_web.pdf det er kun vejledende fordi det er forskelligt hvad man kan tåle, prøv med små portioner i starten.

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: ? til stop

Indlægaf Ginger » 6. feb 2012 23:05

Tyndtarmen er det samme som inden tyktarmen blev fjernet ja.. Men jeg går udfra, at når man har tyktarmen "flyder" det jo direkte over i den, fra tyndtarmen, i stedet som nu, hvor den skal presse det hele ud gennem stomien.


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster