stående tømning

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
kystparken50
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. okt 2011 14:00

stående tømning

Indlægaf kystparken50 » 12. okt 2011 19:35

Hej :)

Har brug for gode råd. Min mand har fået fjernet tyk- og endetarm, og har efterfølgende fået en bagdel der smerter og væsker. Derfor vil han gerne undgå at sidde på toilettet til hver tømning, og står derfor op ved toilettet.
Han er pt. i kemo behandling og out-put er derfor noget tyndt, og det stænker op omkring toilettet.
Findes der et hjælpemiddel, "forlængerrør" eller pose der kan skylles ud i toilettet eller ???
Håber på hjælp fra jer der ude :wink:

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: stående tømning

Indlægaf Steen Samuelsen » 12. okt 2011 20:14

Forslag:

Tag en plasticaffaldspose, evt. en af de blå fra Coloplast.
Fold siderne ned og lav en dyb skål.
Skålen sættes på bordpladen omkring håndvasken eller på anden egnet plads.
Stomiposen kan nu tømmes ned i skålen/affaldsposen sammen med toiletpapir.
Afslut med at rulle siderne op og slå en knude på posen, som nu kan bortskaffes med øvrig dagrenovation.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: stående tømning

Indlægaf mfj » 12. okt 2011 21:14

Jeg skulle i starten jeg havde min stomi måle hvor meget output jeg havde i stomien og brugte derfor et litermål til at tømme posen i. Den kan jo evt. stilles på en skammel eller et lille bord så man kan holde posen ned i kanden, så er din mand fri for at sidde på toilettet. Derefter hældes det jo bare i toilettet og kanden skylles efter og vaskes så den er klar til næste gang.

Man kan også få sådan nogle "piller" som man kan lægge i stomiposen som så gør at outputtet tykner nede i posen og bliver lidt mere gele-agtigt. Måske det kan hjælpe så det ikke sprøjter så meget når det ikke er så tyndt.

Jeg håber at i finder en løsning som kan bruges.

Mvh Mette

Peter Sørensen

Re: stående tømning

Indlægaf Peter Sørensen » 12. okt 2011 21:14

Hej

I Sverige er der netop kommet et nyt produkt på markedet EasyDrainer, det er et rør af papir man klistrer på bandagen og tømmer posen gennem, røret anvendes stående eller siddende i f.eks kørestol, efter brug skylles det ud.
prøv evt. at kontakte

GP Medical Devices
Nupark 51
7500 Holstebro

Denmark

Phone: +45 70 26 94 44
http://www.gpmd.dk/
der er udvikler og hør om der er en dansk forhandler på vej


Det koster 80, sv.kr for 10 stk. og kan kun købes gennem webshoppen hos webbmed. http://www.webbmed.se/hem

vi kan håbe at leverandørerne her i Danmark vil tage det på lager, så det bliver tilgængeligt og måske kan leveres via bevilling.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: stående tømning

Indlægaf migo » 12. okt 2011 22:14

I stedet for at sidde på toilettet, eller stå op, kan man også lægge sig på knæ foran toilettet. Benytter selv en af disse her knæpuder (normalt beregnet til når man ligger på knæ og luger i blomsterbedet, og de er af skumgummi så lette at vaske). Jeg knæler på et knæ mens jeg benytter det andet lår til at lægge nogle stykker toiletpapir på, så de er klar til at tørre poseåbningen af med. Hvis man er meget lille, kan det være man skal have en telefonbog eller andet under puden for at komme lidt højere op.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: stående tømning

Indlægaf Henning Granslev » 13. okt 2011 00:12

Hej Kystparken.
Jeg har i sidste uge prøvet at kontakte "opfinderen" at dette tømmereør, for at få oplyst, hvor man kan købe det her i Danmark. Det var Global Papir, der udviklede tømmerøret. Flere rådgiverer i COPA har givet gode råd og ideer til Global Papir, så der kunne produceres en god model.
Flere stomiopererede har spurgt til røret. Men der er desværre ikke kommet svar endnu.
Når der forhåbentligt snart kommer et svar, vil jeg skrive det her i COPA Forum.
Hilsen Henning Granslev
Henning Granslev

Peter Sørensen

Re: stående tømning

Indlægaf Peter Sørensen » 13. okt 2011 01:04

Kære landsformand

Global Paper Aps er stiftet i starten af 2010 og bygger på den tidligere virksomhed Global Papir A/S, som ophørte i starten af 2010.

Så du får sikkert intet svar, patenterne vedr tømmerør og andre medicinske produkter ,er overtaget af

GP Medical Devices,http://www.gpmd.dk/ som global paper har solgt fra.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: stående tømning

Indlægaf Henning Granslev » 13. okt 2011 09:32

Hej Peter

Jeg er klar over, at rettighederne til tømmerøret er videresolgt. Men jeg har mailadressen til Henning Hedegaard, direktør i det tidligere Global Papir, der opfandt røret. Henning Hedegaard er konsulent i det nye firma, så det var jo muligt, at jeg kunne få flere informationer af Henning Hedegaard.
Hilsen Henning Granslev
Henning Granslev

kystparken50
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. okt 2011 14:00

Re: stående tømning

Indlægaf kystparken50 » 13. okt 2011 13:34

Hej igen

Tusind tak for hurtige svar. :D Easy drainer lyder lige som det han mangler, så jeg vil prøve at ringe til gp medical.

Brugeravatar
Thorun
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. jan 2004 04:24
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Re: stående tømning

Indlægaf Thorun » 13. okt 2011 14:52

Til Kystparken50: det lyder som om din mand har fået foretaget operationen for nyligt. Er der mulighed for at jeg kan ringe/skrive til jer og spørge lidt mere ind til det? Skal selv opereres med fjernelse af endetarmen om en lille måned.

Mvh. Rune Sommer

kystparken50
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. okt 2011 14:00

Re: stående tømning

Indlægaf kystparken50 » 13. okt 2011 20:35

Hej Rune

Min mand, Torben, blev opereret i feb. 2011.
Du er velkommen til at maile til ham på kystparken50@sol.dk

Venlig hilsen
Mona

kystparken50
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. okt 2011 14:00

Re: stående tømning

Indlægaf kystparken50 » 15. okt 2011 09:24

Hej
Talte igår med Gp-medical, de sender en prøve på easy-drainer.
Skriver igen når Torben har prøvet dem.
Rigtig god weekend til alle.
Mona

Peter Sørensen

Re: stående tømning

Indlægaf Peter Sørensen » 15. okt 2011 11:39

Hej

tak for tilbagemeldingen, fortsat god weekend

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: stående tømning

Indlægaf Henning Granslev » 29. feb 2012 23:30

Hej alle :)

EasyDrainer kan nu også købes i Danmark. Henning Hedegaard fra GP Medical Devices ApS har netop indgået aftale med Kirstine Hardam i Holstebro, der kan tilbyde at levere Easy Drainer til alle interesserede.

Henning Granslev
Henning Granslev


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster