Flere ? Fra den uerfarne!

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
LineF

Flere ? Fra den uerfarne!

Indlægaf LineF » 9. okt 2011 21:31

Hej herinde :)

Jeg har lidt spørgsmål til min stomi som jeg håber I måske kan hjælpe mig med!

1: Jeg synes at have læst at det er ok at tage posen af inden bad, også bruse stomien og stomiområdet! Er det rigtigt? Og er det ok at vaske huden omkring stomien med neutral sæbe?

2: er der nogle kvinder som har tip til jeans som har et godt snit til at bruge sammen med stomien?

3: jeg har haft meget væske fra endetarmen, men det er heldigvis aftaget til ok mængde! Men nu plages jeg sådan af turevis smerter fra endetarmen! Det føles som afføringstrang men der kommer ikke noget ud, og det kommer ca 10-20 gange om dagen! Det hjælper at have varmedunk på eller drikke rødvin sjovt nok! Nogen ideer til hvad det kan være?

På forhånd tak!

Mvh Line

LineF

Re: Flere ? Fra den uerfarne!

Indlægaf LineF » 9. okt 2011 21:38

Åh ja - glemte lige den sidste ting!

Er det normalt ikke at kunne tage på når man har iliostomi?
Jeg spiser ting nu som jeg ville ha' taget på af bare at kigge på dem før jeg fik stomi, men nu holder jeg bare min vægt! Mærkeligt!

erikjg
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Indlægaf erikjg » 9. okt 2011 21:55

Hej Line,
til dit spørgsmål nr. 1: det er ok at tage brusebad uden plade og bruse på stomien, også ok at vaske huden omkring stomien med neutral sæbe. :D
? 2 og 3 ved jeg ikke noget om.
Med hensyn til vægten, har jeg ingen problem med at øge vægten, tværtimod. :?
med venlig hilsen,
Erik J-G

mfj
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Indlægaf mfj » 9. okt 2011 21:59

Jeg har kun et lille ½ års erfaring med stomi, så jeg er ikke den store ekspert på området. Jeg har også en ileostomi og jeg fik af vide at jeg gerne må tage bad uden pose og plade på engang imellem. Min stomi er meget aktiv så jeg kan ikke være for længe uden plade og pose. For så er man jo lige vidt med at blive vasket hvis der hele tiden løber afførring ud. Jeg vasker ikke med sæbe tæt på stomien, men skyller bare og lader jo så sæben løbe ned over når man skyller sæbe ud af håret og resten af kroppen.

Min vægt har også været meget stabil de sidste måneder. Jeg tabte mig 10kg de første 14 dage hvor jeg var syg og fik anlagt stomi. Jeg tog de 4 af dem på da jeg kom hjem, men har nu tabt de 2 igen og har holdt denne vægt selvom jeg også spiser end del anderledes end før stomien. Jeg får meget ufordøjet mad ud i stomien og så optager man jo heller ikke alle kcal. i maden. Så jeg kan også spise anderledes nu uden at tage på hvor jeg ellers helt sikkert ville have taget på hvis jeg spiste det samme inden stomien.

Jeg har slet ingen væske fra endetarmen, men jeg kan også have afførringstrang og det er helt normalt. Det kan hjælpe at sætte sig lidt på toilettet. Jeg har dog ikke smerter fra endetarmen.

Jeg har ikke gået med cowboybukser efter jeg fik stomi. Jeg har det bedst med leggins og kjole eller lidt løsere "pludderbukser". Så jeg har desværre ingen gode råd til et godt snit i cowboybukser.

Mvh Mette

LineF

Indlægaf LineF » 9. okt 2011 23:36

Tusind tak for svar :)

Heldigvis har min stomi rimelige tidspunkter med ro - så jeg sagtens kan tage bad uden det vilde output! Rart at vide at det er ok at bade som jeg har gjort :)

Jeg kan desværre ikke bruge leggins eller strømpebukser - synes simpelthen det strammer for meget! Det er ikke helt nemt at finde tøj som passer :(

mfj
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Indlægaf mfj » 10. okt 2011 06:26

Jeg bruger leggins i bomuld så jeg synes ikke at de strammer så meget. De billige fra f.eks. bilka, de bliver hurtigt lidt løsere i stoffet. Jeg synes netop at bukser som er mere stive i stoffet strammer mere. Men det er jo forskelligt hvad man har det bedst med. Jeg kan godt bruge strømpebukser, men så skal jeg også tømme posen meget ofte. Måske du kan bruge nogle af de bukser som er blevet så moderne hvor de er mere store/løse omkring hofte og mave og så strammer de ind i benene.

Mvh Mette

hsm

Indlægaf hsm » 10. okt 2011 08:14

Hej Line

Har haft min siden februar. Jeg bruser med stor fornøjelse om morgenen, hvor min følgesvend er ret inaktiv. Ingen sæbe i nærheden.

3 kender jeg også til. Heldig dukker trangen sjældent op ca. 1-2 gange om måneden og kan tendere til noget krampeagtigt noget. En tur på toiletet afhjælper problemet for mig.

Efter at have tabt 16 kg omkring opererationstidpunktet, har nu taget 20 kg på og er gået på mild skrump :oops:

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 10. okt 2011 10:41

hej Line

Sæbe på huden omkring stomien kan nedbryde og fjerne det naturlige beskyttelseslag huden har, så en mild aftørring med lunkent vand og blødt materiale er det allerbedste.

Hvis man føler det er nødvendigt med sæbe, så skal den være PH neutral, allergitestet og parfumefri.
Får man først en allergi er det for livet, og det kan gøre at pladerne ikke hæfter ordentligt.

afføringstrangen kommer fordi din endetarm ikke ved at den ikke længere har forbindelse med resten af tarmsystemet, det er en form for fantom smerter/reaktion.

frantzen
Årgang: 1961
Stomi siden: 2010

Indlægaf frantzen » 10. okt 2011 11:41

hej uerfarne.

jeg har haft min stomi i snart 2 år, og jeg gå med almindelige cowboybukser de skal bare være højtaljet, og så er det bedst de er elastiske. jeg bruger så også tit bluser der gå ud over bukserne. :)

venlig hilsen

Frantzen

geniebambi
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlægaf geniebambi » 10. okt 2011 11:45

Hej Line

Jeg har ingen endetarmsstump tilbage, så det kan jeg ikke helt svare på. Men i starten havde jeg også afføringstrang og det hjalp at sætte mig på toilettet og så forsvandt det. Ved ikke om det fungerer i dit tilfælde...

Mht vægten, så kommer det stille og roligt når tarmen finder ud af, at den skal optage mere næring osv og arbejde som tyktarmen... Min vægt ligger dog meget stabil efter at have taget 5-8 kg på efter operationen - og det er uanset hvad og hvor meget jeg spiser!

Jeg går i jeans - dog med stræk. Nu kan jeg ikke lige huske hvor lang tid siden du er blevet opereret, men for mig gik der nogle måneder (3-4) før jeg kunne begynde at have leggins på der sad til. Nu 3 år efter går jeg i jeans med stræk eller denimleggings.
Pieces har nogle gode denimleggings, som ligner alm jeans til en forveksling. De findes både med elastik og lynlås.
Derudover har jeg alm. jeans med stræk i fra både Vero moda, Five units, Zara og Gina tricot. For mig handler det om, at det er højtaljede jeans, så linningen ikke strammer over stomien, men over...

God bedring og jagt!
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

LineF

Indlægaf LineF » 10. okt 2011 15:31

Det er kun 1,5 måned siden at jeg fik min stomi, så jeg skal nok være lidt tålmodig ;)
Det er svært! ;) Jeg må på jagt efter nogle højtaljede jeans og leggins - det lyder til at være vejen frem!

Det hjælper desværre ikke på mine smerter at sætte sig på toilettet - men var lige på OUH Idag og få en kiggert op i strumpen - og lægen fandt så et hul op til bugvæggen! Så det er derfor jeg har haft så meget væske og har ondt! Så om en måned skal jeg derover igen og kigges med en babykamera op i selve hullet og se hvor stort det reelt er!
Det kan dog ikke laves før jeg er færdig med kemo - men hvilken lettelse at vide at der er en grund til mine problemer med det!!!!

Og tænk sig - så siger han at jeg kan få min stomi ført tilbage på et tidspunkt ! Vildt! Troede dt var for evigt!
Nogen som har prøvet at få først tyndtarmwn direkte på 2 cm tyktarm uden pouch?

Gæst

Indlægaf Gæst » 14. okt 2011 20:32

Hej line jeg har lige fået lavet stomi og har også ekstrem ondt ved endetarmen føler en trang til at skal på toilet men det hjælper hellere ikke for mig det er smerter der trygge helt vild kan godt være lidt ve agtig

Riksen

Indlægaf Riksen » 30. okt 2011 10:33

ET PAR TIP OM TØJ

Hej Line,

jeg bruger jeans og andre bukser fra H&M's gravide kollektioner. De er fantastiske, fordi de er udstyret med et bredt elastisks 'topstykke' som gør at bukserne ikke strammer over maven/stomien og så ligner de ellers fuldstændig almindelige jeans. Det er et hit!

I sommer ville jeg rigtig gerne gå i kjole og nederdel men tænkte, at det ville være ubehageligt at have posen dinglende i det fri indenunder. Så jeg købte et par blondebælter fra en webshop. Det er også et super! For bælterne, som ikke er bælter i traditionel forstand, får stomiposen til at sidde tæt til kroppen uden at det strammer, så jeg kunne sagtens bruge kjoler og nederdele uden ubehag hele sommeren.

Nu har jeg lige opdaget en amerikansk hjemmeside, hvor de sælger samme koncept - men til at have på indenunder en badedragt, så kan det være, jeg snart tør bevæge mig ned i svømmehallen!

Held og lykke
Bedste hilsner
Riksen

På-besøg

Indlægaf På-besøg » 8. nov 2011 15:21

Hej. Jeg kom bare lige på besøg.

Har gode erfaringer med at bruge "mormor-underbukser" og så lade posen være deri. Så løsner den sig ikke i toppen fordi den bliver trukket i...

Af bukser skal det helst være nogen som går OP over stomien+pladen... Det kan være svært at finde, for tit har bukser med at "rive"pladen løs i toppen, eller trykke ind på midten... Ikke rart.. Jeg har mange bukser som jeg har købt et nummer for stort (for at de ikke sidder for stramt), for så at finde ud af at de trækker pladen løs... Er lidt kraftig (tyk) så køber mit tøj i H&Ms BiB afdeling... Der er der ingen lavtaljede bukser ;)

Et tip er at gå i prøverum mens der er fylde i posen (IKKE fyldt, men at der er lidt i)... På den måde ved man hvordan de vil sidde og hvordan det ses med posen...

Jeg har som regel altid en t-shirt/trøje ud over mine bukser for at skjule de værste "buler" fra posen... Er ikke synderlig vild med graviditetstøj, da de tit er i et snit der viser ens former frem og derved fremhæver posens facon... Ikke at jeg skammer mig over den, men gider ikke direkte reklamere med at jeg har en stomi... ;)

Det med afføringstrang kender jeg... Jeg har stadig (efter 8 år) tendens til en smule betændelse i endetarmen. Dette gør at den stadig danner puds en gang imellem... Et godt råd er at "slappe af" en-to gange om dagen mens man sidder på toilettet og lade det i tarmen løbe ud... Da jeg lige var blevet opereret "glemte" de at sige at endetarmen stadig kan være aktiv og jeg var derfor meget bange for om der var noget galt... Så det er godt at du har fået det tjekket!! Håber de kan få det hul du har lukket! Det er ikke meningen man skal gå rundt og have ondt.

Det med vægten kender jeg ikke noget til.. efter jeg har fået barn har jeg svinget meget og er nu endt på en vægt 20 kg over den jeg havde da jeg fik anlagt stomi... ØV bøv...

Håber du finder noget tøj du kan være tilpas i!

VH
qvinde-27

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 8. nov 2011 18:14

Hej

Jeg går i bad med posen på, men når jeg er færdig med at vaske mig med shampoo og sæbe og har skyllet mig tager jeg pladen af mens jeg står under bruseren, Det varme vand gør det lettere at tage pladen af. Bagefter skyller jeg stomien og den omkringliggende hud grundigt med håndbruseren. Til slut vikler jeg en non-woven omkring stomien og hæfter med et lille stykke plaster, hvorefter jeg kan tørre mig uden problemer.

Afføringstrang kan jeg stadig have, helt uden endetarm, men jeg sammenligner det med de fantomfornemmelser som andre amputerede kan have, f.eks. kløe på storetåen selv om hele benet er amputeret.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Brugeravatar
Thorun
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Til forskel fra andre - ang. jeans

Indlægaf Thorun » 15. nov 2011 23:56

Til forskel for mange - tror jeg - går jeg kun i jeans. Jeg køber dem altid meget lavtaljede (hvilket er ret svært når det ikke lige er på mode for mænd pt.). Posens nederste del sidder oftest lige i bukselinningen og bliver holdt på plads der. Jeg benytter så T-shirts og skjorter der er lange nok til at dække buksekanten også. Dog skal jeg være lidt varsom hvis jeg skal nå noget på øverste hylde et eller andet sted :?

Når posen fyldes hen ad vejen buler den ud - men over buksekanten. Derfor er der ikke noget der strammer eller hiver nogen steder. Nogen vil måske sige, at der ikke er noget til at holde på posen. Næh - men jeg synes den fint holder sig selv.

De der bælter kunne jeg godt være rigtig interesseret i at høre hvor du har købt? Jeg mangler selv engang imellem noget til at holde lidt ekstra på posen. Web-shop eller??

Mvh. Rune

LineF

Indlægaf LineF » 16. nov 2011 12:55

Hej Alle :)

Tusind tak for jeres hjælpsomhed :)

Jeg har fundet nogle bukser fra pulz som passer perfekt til stomi!
Og eftersom jeg nu har fået nyredræn med tilhørende pose også - er det rart med god plads! Efter jeg har fået den ekstra pose må jeg nok sige at min stomipose er mit MINDSTE problem! Nøj hvor jeg glæder mig til at komme af med det dræn!!!!!

Jeg har faktisk selv købt sådan et blondebælte ved Bonnesen (.com) og er vildt glad for det! Det holder godt ind på stomien! Nu kan jeg ikke lige bruge den pt pga drænet!

Knus fra Line

Tilbage til "Ileostomi"