koloskopi undersøgelse i stomien???

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 16. sep 2011 21:08

Jeg var til samtale på sygehuset i tirsdag med henblik på snarligt at få lagt min ileostomi tilbage. Jeg havde inden fået taget blodprøver og afføringsprøver som alle var normale. Jeg skal dog først have lavet en kolsokopi og han snakkede også om at jeg måske skulle have den undersøgelse hvor man sluger et lille kamera, som så kan tage billeder af tyndtarmen. Det er jo ganske smart.

Jeg fik allerede i går 2 dage efter samtalen med lægen tilsendt en tid til koloskopi d.29/9 så det var jo hurtigt. De havde sendt vejledning med til undersøgelsen og også kvalmestillende piller samt det væske man skal drikke til at få renset ud i tarmsystemet. Men jeg tænkte jo straks at det jo måtte være en fejl da min tyktarm jo ikke får nogen glæde af det, så jeg ringer jo til sygehuset i dag og spørger til det. Den sygeplejerske jeg kom til at snakke med sagde at jeg jo så nok skulle have et klyx i stedet. Jeg spurgte så til det med kosten inden undersøgelsen hvor der står at man ikke må spise kerner, vindruer og tomater en uge inden undersøgelsen og kun flydende kost dagen inden. Men så kom chokket jo. Hun sagde at det skulle jeg da muligvis gøre og også drikke det udrensende, da man også kunne finde på at føre kikkerten ind i stomien :shock: . Så fik jeg koldsved og mine ben begyndte at ryste. Jeg har det stadig svært ved at acceptere min stomi og det kan stadig være en kamp at få skiftet plade og vaske den osv, så tanken om der skal en kikkert ind i stomien, den tanke magter jeg bare ikke :cry:

Er der andre der har prøvet det? Det er virkelig bare en tanke jeg ikke kan kapere i mit hoved.

Vi aftalte dog at hun skulle snakke med lægen og så skal jeg komme forbi afdelingen på mandag og hente klyxen, hvor jeg også ville få svar på hvad der helt præcis skal ske. Så måske jeg bare tager sorgerne lidt på forskud.

Mette

Peter Sørensen

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf Peter Sørensen » 16. sep 2011 21:28

Hej Mette

Du er nødt til at ringe til afdelingen evt. møde personligt op så du er helt sikker på hvad der skal ske.

En koloskopi kan kun foretages i kolon(tyktarmen) enten gennem endetarms åbningen eller gennem en kolostomi, her er det normalt at man skal udrenses med at drikke en væske sluge piller og evt et supplerende lavement/klyx foretages en koloskopi gennem en kolostomi er det ikke så "ubehageligt" som gennem endetarmsåbningen.

hvis man foretager det man kalder en ileoskopi, foregår det som ovenstående hvor skopet føres ind i den nederste del af tyndtarmen efter at have passeret tyktarmen, man kan ikke lave kikkert undersøgelse af hele tyndtarmen, kun den nederste del, det er derfor du skal have en kamerapille.

Men det er selvfølgelig muligt at de vil checke slimhinden og tarmen lige indenfor din ileostomi med en tynd kikkert, vend det med lægen så du er sikker og kan fortælle ham om dine bekymringer.

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 16. sep 2011 21:41

Hej Peter

Tak for hurtigt svar :D

Jeg har i forbindelse med min crohn fået foretaget koloskopi flere gange, så den del af undersøgelsen kender jeg godt. Det er jo ikke den rareste undersøgelse, men jeg frygter det nu ikke. Jeg har de fleste gange også fået foretaget den uden at få beroligende og smertestillende, da jeg er svær at stikke og lægge drop i. Har de fleste gange jeg er blevet opereret fået lagt drop i halsen, da den har ligget bedst der. Og det bliver jo lidt omstændingt for en kort undersøgelse. Fordelen ved det har så også været at jeg har måttet gå hjem med det samme uden at skulle ligge og hvile i et par timer. Man hviler også bedst hjemme :wink:

Jeg har aftalt at komme forbi afdelingen på mandag (der skal jeg i forvejen til kontrol hos stomisygeplejersken) og hun lovede at hun ville have snakket med lægen inden og finde ud af helt præcis hvad der skal ske.

Mvh Mette

karinaa

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf karinaa » 17. sep 2011 19:40

hej

jeg sov imens jeg fik lavet den undersøgelse i stomien. Og så skal man ikke gøre noget i forvejen for når du har renset ud så er posen jo tøm når du møder op. Og så sagde jeg til dem jeg havde flere poser i tasken hvis de fik brug for det og ja mærkede ikke noget. Så vil sige jeg var også meget nervøs inden men fik det man skulle drikke og så to klyx. Jeg spise bare brød uden kerner op til også og ingen tomater.
Held og lykke med tilbagelægningen :)
mvh karina

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 18. sep 2011 13:36

Hej Karina

Tak for dit svar. Jeg tror desværre ikke at jeg kan falde i søvn. Jeg håber dog stadig at jeg ikke skal undersøges i stomien med kikkert. Så bliver jeg også fri for at drikke det udrensende sprøjt :roll: . Jeg har dog ikke smagt phosforal før. Sidst jeg fik lavet koloskopi hvad det 1½ liter udrensende væske som skulle drikkes i løbet af ½ time, og det smagte da godt nok forfærdeligt. Så jeg ved jo ikke om dette smager ligeså grimt, men mængden er jo noget mindre og fordelt over 2 gange.

Men godt at høre at du ikke mærkede noget til det. Jeg må jo bare kigge den anden vej og lukke øjnene og forsøge at tænke på noget rart, hvis jeg også skal undersøges i stomien. Så kommer jeg jo nok også igennem det.

Og ja jeg glæder mig bare så meget til at få lagt stomien tilbage. Jeg håber på at det kan klares ved kikkertoperation, så indgrebet bliver så lille som muligt. Jeg er blevet opereret 5 gange i maven før. 3 gange ved kikkert og 2 åbne operationer, så min mave er efterhåndet noget arret og ikke særlig køn :shock: .

Mvh Mette

karinaa

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf karinaa » 18. sep 2011 16:28

hej igen

du får beroligende så du sover - tror ikke man kn være vågen når det er i stomien, det er man når den skal op nedefra hvilket ikke er særlig rart. Så tror altså ikke du er vågen :*)
jeg fik lagt min tilbage med kikkert. Hvor høre du til henne? Du må gerne skrive karina62@hotmail.com
Jeg fik lavet den der undersøgelse på gentofte og fik lagt stomi tilbage med kikkert på herlev. Det skal du helt klart vælge hvis du kan :)
P.s min mave ligner jeg ved heller ikke hvad med det kan du få lavet hvis du ønsker, jeg tror ikke efter alt det jeg var igennem at jeg gør noget ved min mave, den kan jo skjules.

karina

Peter Sørensen

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf Peter Sørensen » 18. sep 2011 17:17

Har selv fået koloskopi i min stomi 2 gange uden at sove, og kunne følge med på skærmen imens,man får lidt beroligende ,men det kan godt lade sig gøre uden at man knaldes helt ud.

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 18. sep 2011 22:07

Jeg skal opereres på Slagelse sygehus. Det er også i Slagelse jeg bor, så det gør det jo noget nemmere for mig og mine pårørende. Jeg fik lavet min stomi på Køge sygehus. Jeg er blevet opereret 3 gange før på Slagelse sygehus og det har jeg været fint tilfreds med. Og en enkelt gang på Hvidovre.

Jeg er spændt på hvad sygeplejersken har fundet ud af til i morgen hvor jeg jo skal forbi afdelingen. Så må jeg jo se om jeg skal ånde lettet op eller om jeg begynder at blive lidt nervøs. Det er jo lidt skørt at jeg pisker sådan en stemning op, og jeg forsøger da også at sige til mig selv at det er noget pjat. Men som sagt, så er det jo nok fordi jeg stadig har det svært med stomien.

Mvh Mette

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 19. sep 2011 18:51

Så fik jeg været på sygehuset i dag. Og sikke da en masse virvar frem og tilbage. Først fik jeg af vide at jeg skulle have et klyx både i endetarmen til at rense evt. slim og rester af afførring ud af tyktarmen og så skulle jeg også have en klyx i stomien da de gerne vil op og kigge med kikkert der også. Puha, der blev jeg godt nok lidt dårlig :shock: . Det kunne sygeplejesken vist godt se, så hun sagde at hun ville bestille en hjemmesygeplejerske som kunne komme om morgenen og give mig klyxen i stomien.

Så gik jeg derefter over til stomisygeplejersken som jeg havde tid hos. Hun så med stor undren på mig og sagde at man da ikke giver klyx i en ileostomi. Så hun gik lige over på den afdeling jeg havde snakket med, og der blev hun sammen med flere andre sygeplejerske eninge om at det skulle jeg da bestemt ikke. Jeg skulle stadig forvente at de ville kigge med kikkert i stomien og jeg skulle derfor stadig følge kost-restriktionerne, med ingen hele korn, vindruer og tomater i ugen op til, og flydende kost dagen inden. Det hjalp da en lille smule på humøret at jeg slipper for klyxen i stomien.

Ja det er ikke altid nemt at blive klog på hvad man skal og ikke skal :roll:

Peter Sørensen

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf Peter Sørensen » 19. sep 2011 19:58

Hej Mette

Det lyder godt nok lidt amatør agtigt, har selv en gang under indlæggelse fået tilbudt en stikpille til stomien :D

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 19. sep 2011 21:16

Hej Peter

Åh ja, det var også min tanke at det var lidt amatøragtigt. Og lidt træls at jeg lige skulle nå at frygte noget som ikke var nødvendigt. Jeg er dog efterhånden ved at vænne mig til tanken om kikkerten i stomien. Tror jeg tager min ipod med og høre noget musik imens. Det kan vel berolige lidt :) .

Mvh Mette

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 29. sep 2011 17:39

Så fik jeg overstået koloskopien i dag. Lægen kunne dog ikke komme helt op i tyktarmen, så han måtte afbryde undersøgelsen. Han sagde at det var fordi at jeg er blevet opereret flere gange i maven (5 gange) så kunne det blive vanskeligere at genneføre undersøgelsen. Han kom ca.30-40cm op i tyktarmen og det han kunne se så fint ud. Puha, det var godt nok også noget mere smertefuldt end jeg husker det fra de andre gange jeg hår fået lavet koloskopi. Men det sagde lægen også var pga de tidligere operationer. Han ville slet ikke ind i stomien med kikkert, så det har jeg gået og frygtet uden grund. Jeg skal nu i stedet have lavet 2 andre undersøgelser. En tyndtarmsrøngten med kontrast og også en røngten af tyktarmen med kontrast så de kan se det sidste stykke at tyktarmen. Men jeg tænker, at med den kan de vel kun se om der er forsnævringer. Han snakkede ellers også om en mr scanning men da jeg har klips i mavesækken som muligvis er af jern må man åbenbart ikke lave en mr-scanning.

Er selvfølgelig noget trist over at undersøgelsen ikke lykkedes helt. Havde jo håbet at det bare var denne undersøgelse der skulle overståes så jeg snart kunne få lagt stomien tilbage. Men det er jo så lige blevet rykket lidt frem inden de sidste undersøgelser er lavet. Fik dog af vide at det ville blive inden for 1 måned. Så det håber jeg da på.

Mette

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf migo » 29. sep 2011 19:02

mfj skrev:Men jeg tænker, at med den kan de vel kun se om der er forsnævringer.
De kan også se hvor tykke tarmvæggene er (de er fyldt af blod) og deraf f.eks skønne om de er hævede på grund af betændelse.

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf mfj » 29. sep 2011 19:26

Hej Migo

ok, det er jo meget godt at de også kan se det :D . Regner jo dog ikke med at der er noget i vejen da jeg jo ikke havde udbrud af sygdommen inden jeg fik anlagt stomi og heller ikke mærker noget til at der skulle være noget i vejen. Så satser da på at det bare er ren rutine.

Mvh Mette

TIK15

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf TIK15 » 11. feb 2012 18:22

Hejsa...
Jeg skal ha lavet koloskopi på torsdag og der står at man ikke må spise vindruer... gælder det også stenfrie vindruer?? Der er jo ingen kerner i...

Mvh
TIK

Peter Sørensen

Re: koloskopi undersøgelse i stomien???

Indlægaf Peter Sørensen » 11. feb 2012 19:03

Jeg tror det gælder vindruer generelt,fordi det er selve frugtkødet man vil undgå. men du kan jo evt. ringe og spørge på afdelingen.


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster