Ileostomi plader

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Ileostomi plader

Indlægaf osmania » 21. mar 2006 21:06

Hej allesammen.

Jeg er glad nok for, at jeg har fået stomi, men plader og dertil hørende poser er da et kapitel for sig.

Jeg har i et stykke tid prøvet 2 forskellige convex systemer fra Coloplast og er meget glad for det, føler mig utrolig sikker når jeg bruger det. Har også lige være 5 dage i Edinburgh, hvor jeg overhovedet ikke havde problemer netop pga convex.

Jeg mener dog, at have hørt, at man ikke må brug convex, hvis huden omkring stomien bliver rød og det er min nu :(

Jeg prøver derfor indimellem at bruge en alm assura plade sammen med ekaninringe, men føler mig ikke helt tryg ved det, fordi min stomi så er lav.

Det der er godt ved convex, er også at de har lavet et limsystem på bagsiden som umuliggør lækage. Kunne godt tænke mig at vide om nogen af jer kender til andre alm plader der har det system? Jeg skal tale med Coloplast på et tidspunkt fordi jeg har fået nogle prøver fra dem, men der kan jo også være andre firmaer, der har ok systemer.

Godt man har et sted, hvor man kan komme af med sine frustrationer.

Hilsen Pia

Peter Sørensen

plader

Indlægaf Peter Sørensen » 22. mar 2006 00:46

Hej Pia

Det er irigtigt hvad du siger at man skal være ekstra opmærksom med konvekspladerne, derfor skal de kun anvendes hvis stomisygeplejersken har anbefalet det.
Rød hud omkring stomien behøver dog ikke betyde at der er noget galt, hvis rødmen forsvinder i løbet af kort tid uden plade, ellers er der kun en ting at gøre op på stomiambulatoriet og få set på problemet.
Din stomi er meget lav skriver du, har de fortalt dig ,at det kan klares ved en mindre operation ? Mig bekendt kan den udføres som dagskirurgi.

De almindelige plader er i princippet gode nok ved "normale" stomier, men du kan prøve at få prøver på plader til våde stomier, urostomier de kan tåle mere væske og har en stærkere klæber, så det er måske en mulighed for dig, Coloplast laver en der hedder assura ekstra til det formål. Dansac laver vist nok en blød konveks plade der ikke trykker så kraftigt, prøv lige at vende det med stomisygeplejersken inden du prøver tingene.

Du kan finde firmaerne på siden med links så du kan ringe og få prøver på produkterne.

osmania
Kontakt:

Indlægaf osmania » 23. mar 2006 09:39

Tak for dit svar Peter.

Lige efter mit indlæg havde jeg skiftet til alm. plade med en ekaninring - ganske rigtigt efter 2 timer havde jeg et uheld. Så tilbage til konveks plade igen Jeg prøvede så med noget creme jeg havde fået at min stomi sygeplejerske og det hjalp. Så jeg vil lige tale med min stomi sygeplejerske idag og lige høre om det er ok at fortsætte.

Jeg har fået at vide, at min stomi kan blive højere, hvis jeg taber mig lidt mere, så det er den vej jeg gerne skulle gå inden evt. kirurgi. Efter min stomioperation er jeg ikke meget for nogensinde at se en skalpel igen. :)

Hilsen fra Pia

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 23. mar 2006 21:27

Hejsa Pia. Kender selv alt for godt til det at have en lav stomi. Jeg har fået rettet min to gange, første gang ved et mindre indgreb og anden gang ved et større indgreb, hvor maven blev åbnet, lige lidt hjalp det altså i mit tilfælde, det blev ved med at være lav. Sidst år tabt jeg mig 12 kilo, ikke at jeg havde brug for det på nogen måde, men så voksede den sig stor og flot, har aldrig haft en så stor, men så blev den altså skæv i mit tilfælde, så den går på min plade fordi den trækker opad, det gør hammer ondt. Så nu skal den nok laves om igen, for jeg har ikke taget det tabt på desværre. Så ender jeg nok op med en lav en igen, jeg har haft 3 forskellig og de har alle været små øv. Jeg har en rød ring efter min eakinring, når jeg bruger convex, det har jeg altid haft, det har aldrig haft betydning i mit tilfælde. Men der findes jo også convex light, hvor skålen ikke er så dyd, hvis det er.
Jeg er også mere tryg, når man ved det bliver indenfor.

osmania
Kontakt:

Indlægaf osmania » 23. mar 2006 22:08

Hej GR.

Det er faktisk konveks light jeg bruger - det kunne jeg jo godt have skrevet ikke?

Jeg talte med min stomi sygplejerske idag og hun synes jeg bare skulle fortsætte. Har en tid 3. april, og det er jo lige om lidt. Advarede mig dog mod at tage mere på, ups. Så nu må jeg til det med motion. Håber så ikke jeg får samme problem som dig - du har været så rigeligt igennem. Har også fulgt med i dine indlæg på ccf forum.

Jeg kan altså ikke holde ud at være nervøs for lækager hele tiden, det er livet alt for kort til. Skidtet skal fungere.

Pia S

May

Ileostomi - plader

Indlægaf May » 29. mar 2006 19:34

Hej Pia
Jeg har selv ileostomi og bruger Convex Light fra Coloplast. Først bruger jeg en G-xtra ring under pladen. Så pladen og derefter tætner jeg med formbar pasta også fra Coloplast. For at være sikker på, at pladen bliver hvor den skal hæfter jeg med Hydrokolloide klæbere fra noget der hedder Welland Medical Hydro Frame. Det er en form for "tape" formet som halvmåner. De er lavet i samme materiale som selve pladen, så kan din hud tåle pladen er det også værd at forsøge sig med halvmånerne fra Hydro Frame.
Efter jeg er begyndt at bruge klæberne kan jeg nøjes med at skifte plade hver anden dag.

Held og lykke med "månerne". Ja, det er, hvad de kalder dem ved min forhandler af stomiartikler Kirstine Hardam.
Det er i det hele taget et fantastisk firma. Kirstine Hardam er selv stomiopereret og har man et problem man ikke lige kan løse, har hun altid et godt råd og kan vejlede i, hvad man kan gøre, for at afhjælpe en situation. Firmaet ligger i Holstebro, men leverer til hele landet. Prøv evt. at ringe på tlf. 97 42 32 33

Pøj pøj fra May

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 29. mar 2006 21:20

Hejsa Pia S. :D
Ja, jeg har bare været ret uheldig med min stomi. Så gal går det næppe andre. Håber dit løser sig med lidt vægttab.
Den er træls den utryghed man kan have, når det ikke rigtig fungere, men convexen kan også falde af, hvis du f.eks får voldsom output om natten og ikke vågner tidlig nok. Jeg sover altid på et tisseunderlag, så ved jeg, at jeg har da en seng bagefter, selvom uheldet er ude.
Skal selv skifte system i de kommende dag, håber så bare det bliver indenfor. :D

Gæst

Re: Ileostomi - plader

Indlægaf Gæst » 19. apr 2006 00:25

May skrev:Hej Pia
Jeg har selv ileostomi og bruger Convex Light fra Coloplast. Først bruger jeg en G-xtra ring under pladen. Så pladen og derefter tætner jeg med formbar pasta også fra Coloplast. For at være sikker på, at pladen bliver hvor den skal hæfter jeg med Hydrokolloide klæbere fra noget der hedder Welland Medical Hydro Frame. Det er en form for "tape" formet som halvmåner. De er lavet i samme materiale som selve pladen, så kan din hud tåle pladen er det også værd at forsøge sig med halvmånerne fra Hydro Frame.
Efter jeg er begyndt at bruge klæberne kan jeg nøjes med at skifte plade hver anden dag.

Held og lykke med "månerne". Ja, det er, hvad de kalder dem ved min forhandler af stomiartikler Kirstine Hardam.
Det er i det hele taget et fantastisk firma. Kirstine Hardam er selv stomiopereret og har man et problem man ikke lige kan løse, har hun altid et godt råd og kan vejlede i, hvad man kan gøre, for at afhjælpe en situation. Firmaet ligger i Holstebro, men leverer til hele landet. Prøv evt. at ringe på tlf. 97 42 32 33

Pøj pøj fra May

Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 22. mar 2007 09:27

Hej...

Jeg bruger også convex light fra coloplast, fordi mig stomi næsten er plan med huden nogen steder, så det første stykke tid hjemme med en alm. sensura pose var frygtlig, posen gik løs flere gang om dagen hver dag, og også tit om natten, så da jeg var til kontrol efter en mdr. hjemme var min hud omkring stomien fuldstændig ødelagt, men det kunne min læge og stomi sygeplejeske klare...

Heldigvis :lol:

Jeg fik afvide at en convex plade kan få stomien ud i normal højde.. og hvis jeg skulle være så uheldig at det ikke lykkes, så vil mig læge lave et lille "ryk" i den...
Mette Kristensen

Tilbage til "Ileostomi"