fjernelse af stumpen

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
frantzen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. feb 2011 22:47
Årgang: 1961
Stomi siden: 2010

fjernelse af stumpen

Indlægaf frantzen » 23. jun 2011 22:34

hej med jer allesammen. jeg står med en indkaldelse til samtale angående fjernelse af den sidst del af tyktarmen al så stumpen, har fået at vide at da den ikke er i ro kan man risikere at der kan komme kræft. tænke derfor at tag imod tilbudet at få den fjernet men vil gerne høre om der er nogle der har været igennem denne operation, hvor slemt er det, hvor lang tid tager det at komme over. Hilsen Frantzen

Peter Sørensen

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf Peter Sørensen » 24. jun 2011 14:59

Hej Frantzen

Hvis du skriver søhgeordet fjerne endetarm på søgesiden search.php

dukker der en del historier op, men det er svært udfra andres oplevelser at sige, hvor slemt eller hvor længe det tager, det afhænger dels af hvilken operationsmetode man anvender,samt hvordan den enkelte har det før operationen, Så et godt råd er at skrive alle spørgsmålene ned og have dem med til forundersøgelsen, så dem der har din journal kan svare så uddybende det kan lade sig gøre.

kksimonsen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. mar 2009 18:51
Stomi siden: 2001

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf kksimonsen » 24. jun 2011 16:41

Hej Frantzen,

Jeg fik fjernet endetarm-stumpen på Herlev 2009. Jeg var indlagt 4 dage. Bortset fra at trådene var vanvittigt irriterende den uge jeg havde dem, og lidt efterfølgende lejlighedsvis stramhed, oplevede jeg faktisk ingen gener ved forløbet. Nu var der heller ikke noget med at flytte muskler el.lign., som jeg senere har forstået andre har været ude for. Det kan du tale med kirurgen om under den samtale, du er indkaldt til.

Jeg havde kolostomi på forhånd efter kræftoperation på Hvidovre i 2001. Fjernelse af endetarmsstumpen blev nødvendigt efter et prostata-indgreb på Hamlet, der bestemt ikke var vellykket. Det måtte Herlev så reparere. Jeg ved jo ikke, hvor du skal opereres, men jeg har kun positive erindringer om kirurgerne på både Hvidovre og Herlev.

Held og lykke.

Gæst

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf Gæst » 28. jun 2011 17:08

Hej

Jeg kan ikke se ud fra din indlæg, hvilket køn eller alder du har.
Hvis du er kvinde skal du være opmærksom på, at operationen kan betyde, at du ikke kan få børn og at det kan blive vanskeligt/umuligt at foretage de 3 årlige tjek for livmoderhalskræft, idet livmoderens placering forskubber sig. Det har desværre min erfaring, og det var ikke den information de gav mig før operationen. Her sagde de, at det ikke havde betydning for fertiliteten mv.

Mvh
Dorte

Gæst 2

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf Gæst 2 » 28. jun 2011 22:51

- - og hvis du er en mand, skal du tale med kirurgen om mulige konsekvenser for din potens.
Der er desværre ikke så stor afstand mellem tarm og blære/prostata, hvor der løber nogle nervebaner, som kan blive beskadiget. Sorry.

Gæst2

Peter Sørensen

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf Peter Sørensen » 29. jun 2011 00:55

Der er heldigvis sjældent, blivende komplikationer, men selvfølgelig bør man orienteres om risici.
Kvinder i den fødedygtige alder kan få problemer med at blive naturligt gravide, men kunstig befrugtning kan så være løsningen http://www.dsog.dk/files/tarmsygdomme_o ... oedsel.pdf

Gæst

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf Gæst » 29. jun 2011 14:44

Hej Peter

For mit vedkommende er kunstig befrugtning (som jeg fik mit første barn ved) nu udelukket....eller særdeles forringet (jeg skal have det undersøgt yderligere) da livmoderhalsen ikke længere er tilgængelig grundet operationen.
Min pointe er bare, at det kan betale sig at få de børn man gerne vil have først og udskyde operationen nogle år for en sikkerheds skyld.

Mvh
Dorte

frantzen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. feb 2011 22:47
Årgang: 1961
Stomi siden: 2010

Re: fjernelse af stumpen

Indlægaf frantzen » 1. jul 2011 23:19

hej igen allesammen.

mange tak for jeres indlæg de betyder meget for mig, der er en der spørg om min alder og køn jeg er 49 år og kvinde. jeg er lidt ked af at høre at jeg kan få problemmer med de 3 årlige undersøgelser, men hvad skal man gøre, engang imellem er det lidt ligesom pest eller kolera ,man bliver nød til at vælge. :?
jeg har været til møde på sygehuset og skal under kniven på Hillerød d 5-9 så må vi håbe at det går. :wink:

hilsen Frantzen


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster