Ileostomi - endetarmen

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Gæst

Ileostomi - endetarmen

Indlægaf Gæst » 27. apr 2011 21:35

Hej.
Jeg er ny herinde. Jeg fik fjernet mit tyktarm for 4 uger siden. Når endetarmen ikke er lukket kommer der så hos ALLE noget ud fra den??? Jeg oplevede der kom nogle små klumper ud ugen efter jeg blev udskrevet, men siden er der intet kommet ud - hverken slim eller andet. Min kirug spurgte om hvad der kom ud, og da jeg sagde intet troede han vidst ikke på det, og bad mig tjekke næste gang jeg sku tisse. Men der kommer altså intet og har virkelig holdt øje. Jeg føler ofte aff. trang og igår og idag er jeg begyndt at føle en fornemmelse dernede som når man er forstoppet. Jeg undre mig en del lige nu...

laso
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Ileostomi - endetarmen

Indlægaf laso » 27. apr 2011 21:53

Som jeg lige husker mit forløb gik der også en stykke tid fra jeg kom hjem, til der kom noget fra endetarmen. Men derefter kom der regelmæssigt noget derfra.

Gæst

Indlægaf Gæst » 27. apr 2011 22:19

Hej.

Jeg har selv fået fjernet men tyktarm for ca 3 mdr siden. I starten kom der ikke rigtig noget ud. men så begyndte den lille del af ebdetarmen jeg har tilbage at producere lidt slim(lidt uklart væske). og nu kommer der vel lidt ud en gang om dagen og jeg kan godt holde på det.

Jeg kender godt føelsen du mener med aff trang. jeg får det en gang i mellem og går så ud på toilettet, men så kommer der bar lidt blod ud. :?

Skal du have lagt den tilbage igen?

Mvh
Cecilie

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 28. apr 2011 00:55

Hej

Det er normalt at der kommer noget ud, afstødt slimhinde, kontrast osv.
Det samme gælder afføringstrangen din endetarm har nerverne intakt og de ved ikke at forbindelsen er afbrudt, hvis der intet slim kommer i perioder kan det være fordi du drikker for lidt og samtidig har en stram lukkemuskel.
prøv evt at søge på search.php med søgeord udflåd endetarm.

Ginger
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Indlægaf Ginger » 28. apr 2011 10:36

Tak for jeres hurtige svar :-)

Jeg ska bare være sikker på der ikke sker noget ved der intet kommer ud overhoved...Heller ikke slim/udflåd!? -Trods aff.trang osv. Men det kan selvfølgelig godt være det begynder at komme på et tidspunkt...
Jeg går meget op i at få drukket en masse og drikker 2½-3 l. om dagen. Så det burde ikke være derfor der ikke kommer noget?.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 28. apr 2011 10:41

hej Ginger

jeg tør ikke sige om der sker noget ,ved at der intet kommer, der er du nødt til at tale med en læge.

Jesper

Indlægaf Jesper » 29. apr 2011 08:11

Jeg havde heller ikke noget fra stumpen i de første par måneder.
Sygeplejerskerne sagde at det være ret normalt, da tarmen godt kan være lidt lammet efter operationen og derfor ikke producerer slim og bevæger sig.
Men siden da har den været ret livlig (8-9 år) og jeg skal typisk af med noget en gang om dagen. Nogen gange går der et par dage uden, og andre gange er der flere gange om dagen. Hvis den bliver helt tosset kan der også være noget blod i slimen, hvilket tilsyneladdende også er ret normalt.

Mvh Jesper

Susan

Indlægaf Susan » 30. apr 2011 09:34

Jo længere tid der gik dengang jeg havde stumpen endnu kom der mere og mere derfra. Det var tilsidst så meget at når jeg sad der og pressede det, var det som om jeg tissede ud af min endetarm så meget kom der. Men dette var først efter anden operation, at det tog sådan til.
Det har aldrig været noget problem for mig, blot en meget underlig fornemmelse:)
Mvh Susan

migo
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Indlægaf migo » 30. apr 2011 10:27

Susan skrev:Men dette var først efter anden operation, at det tog sådan til.

Efter "anden" operation formoder jeg du har fået en loop-stomi, hvilket kan medføre at noget af det der kommer ud af det ene ben i loop-stomien løber ned i det andet ben af loop-stomien og videre ned til endetarmen og ud den vej, i stedet for ned i posen. Så hvis f.eks at afføringen er meget tynd i stomien, og man sover på ryggen, kunne jeg godt forestille mig at en del vil finde vej videre ned til endetarmen.

Susan

Indlægaf Susan » 30. apr 2011 16:54

Nej fik ikke en sådan, eller det vil sige den fik jeg først men efter 1 døgn faldt 40 cm. tyndtarm ud af siden på mig. De clips der sad fra maveskindet og til stomien var gået op så der hoppede den så lige ud. De måtte fjerne de 40 cm der var faldet ud ved en ny operation. Derfor lavede de min stomi sådan at der helt var lukket til endetarmen så vidt jeg har forstået.
Men der var meget tarmsaft eller hvad det kaldes.
Mvh Susan

Tilbage til "Ileostomi"