tilbagelægning af stomi.

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
tommy
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Næstved

tilbagelægning af stomi.

Indlægaf tommy » 27. jan 2011 21:18

Hejsa alle.

Jeg søger lige nogle erfaringer fra nogen der måske har prøvet en situation tilsvarende min. Der skal lige en kort forhistorie på.

Jeg har både en ( passiv) colostomi og en ileostomi, og denne skaber lidt problemer nu, på grund af en prolaps.

Jeg skal som minimum opereres på grund af prolapsen, men dette er kun et mindre indgreb. Lægerne synes imidlertid, at jeg i den forbindelse skal få syet tynd og tyktarm sammen, så jeg kan nøjes med at have en colostomi.

Argumenterne er, at en colostomi er nemmere at have en dagligdag med ( hvilket er rigtigt ), og at det vil styrke min bugmuskulatur, og derved øge min livskvalitet, at få tilbagelagt den ene stomi.
Alt dette taler selvfølgelig for en tilbagelægning. Imod taler , for mig, at min endetarm bristede den gang de syede den sammen, og at der en gang før er prøvet en tilbagelægning af min ileostomi med katastrofalt resultat. Dog skal retfærdigvis nævnes, at jeg dengang var stærkt svækket af sygdom.

Min tvivl op står fordi jeg kan komme lidt i tvivl om lægernes hensigter. Er de meget optaget af at lave " det fagligt rigtige ", eller kan jeg regne med deres rådgivning. Eller er det i virkeligheden bedst at lave det på den "russiske" måde, det vil sige, make it simple and make it work, og kun få ordnet prolapsen.

Jeg kan leve med en ileostomi, men vil selvfølgelig gerne leve et liv med lidt bedre muligheder for aktivitet og fysiske anstrengelser, men har nogen en ide om, hvor meget jeg vil kunne mærke at jeg kun har en stomi ??

Erfaringer, råd og alt andet modtages med glæde.

Hilsen
Tommy

Peter Sørensen

Re: tilbagelægning af stomi.

Indlægaf Peter Sørensen » 27. jan 2011 22:12

Hej Tommy

Jeg kan "kun" råde dig udfra at leve med en kolostomi.
jeg tror at du vil få et mere" normalt" fysisk liv tilbage, med nedsat risiko for nye brok, fordi man lukker et hul i bugvæggen, og kan bekræfte at det er nemmere med kolostomien.
Det springende punkt er selvfølgelig om du stoler på lægerne, og der er der S.. svært at råde dig, er du selv klar til operationen fysisk og psykisk ?
jeg tror ikke selv, at lægen vil foreslå tilbagelægning af din ileostomi, hvis odds er dårlige , din for historie taget i betragtning.
Men jeg kan godt følge dine forbehold, og ved også at man aldrig vil give garantier.

tommy
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Næstved

Re: tilbagelægning af stomi.

Indlægaf tommy » 11. nov 2011 00:58

Hej alle.

Som I kan se i denne tråd har jeg tidligere skrevet for at få rådgivning om, hvilke sygehuse der er gode til at håndtere komplikationer, og tænker at det nu kunne være en ide at videregive mine egne erfaringer med dette.
I foråret forsøgte jeg sammen med "mit eget" sygehus at få løst prolapsproblemet med min stomi. De havde to forslag :

1. En tilbagelægning af stomien eller

2, Vi vil "reparere" din eksisterende stomi.

Nummer 2 løsning blev valgt, og jeg blev indlagt til operation. Ved denne blev et stykke af min tyndtarm fjernet, og en ny ende blev syet fast til min eksisterende stomi. Desværre fuldkommen uden succes. Faktisk skete der det, at jeg under opvågnen fra narkosen fik et hosteanfald, som medførte en ny prolaps. :(

Oven på dette mente sygehuset, at de kun ville tilbyde en tilbagelægnng af stomien.

Jeg besluttede derfor, at det måtte være tid at få en second opinion på min tilstand og ud fra de erfaringer jeg har læst mig til her og lyttet mig til ved samvær med andre, valgte jeg en henvisning til Århus universitetshospital.

Der var fra afdelingens side ingen problemer i at lave henvisningen, men det krævede en del rykkere og næsten 1½ måned før administrationen fik udskrevet og sendt den. HM.

Efter få dage fik jeg en indkaldelse til Århus sygehus, og da jeg mødte frem til forsamtale mødte jeg en velforberedt læge, som tydeligt havde nærlæst min journal.

Han gennemgik kort om han havde forstået min journal og mit forløb rigtigt og forelagde derpå 3 løsninger for mig :

1. Udbedring af den eksisterende stomi. Ulempen er at der ingen garanti er for succes. Det medfører hver gang en afkortning af min tyndtarm, og jo kortere tyndtarm, jo større risiko for at ende med tyndtarmsstomi.

2: Tilbagelægning af stomi. Risikoen er anostomoselækage. Ingen ved tilsyneladende helt præcist hvad der fremmer eller hæmmer lækage, men han gjorde opmærksom på studier der indikerede at de der har haft anastomoselækage en gang er i risikogruppe for at få det igen, så med min historik med to lækager, var det ikke anbefalingen.

3. Løsning tre var at anlægge en helt ny stomi, og blænde den sksisterende. Ulempen er, at stomien ikke kan komme til at sidde helt hensigtsmæssigt. Til gengæld ville han garantere at den blev fri for komplikationer.

Som I sikkert kan gætte valgte vi i samråd løsning 3.

Allerede den følgende dag blev jeg ringet op fra sygehuset, og fik telefonisk oplyst min operationsdag, den 4.11.

Jeg blev indlagt den 3.11, fik taget diverse prøver, havde samtale med stomisygeplejerske og læge, så den ny stomi kunne blive anlagt så nær ved hensigtsmæssigt som muligt, og den 4.11 om morgenen blev jeg som planlagt kørt til operation.

Alt gik som lovet, og allerede den 6.11 var jeg klar til udskrivning.

Jeg kan ikke rose sygehuset nok. Lige fra indskrivning, til operation, til efterfølgende smertedækning og frem til udskrivning var alle forhold optimale.

Mange står som jeg i en vanskelig situation. Opereres .. ikke opereres. Og hvilken operation skal jeg vælge ?

Jeg kan kun råde andre der står i denne situation, til som jeg, at bede om at få en vurdering fra et andet sygehus. Der ligger i dette ikke nogen diskvalifikation af de sygehuse der hidtil har behandlet mig, men friske øjne kan nogen gange se andre og bedre løsninger, således som det var tilfældet for mig.

Hilsen

Tommy Lindegaard

Tilbage til "Ileostomi"