Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Ditte

Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf Ditte » 26. aug 2010 13:53

Hej alle sammen.
Jeg er 25 år gammel og har haft illostomi siden jeg var 18 år.
Inden jeg fik stomi var jeg meget syg men det blev der heldigvis lavet om på. Men mit problem er nu at posen tit læker om natten så der er L... yper alles... JEG HADER DET. har intet imod at stå op en gang eller to om natten og tømme, prøver ikke at spise og drikke et par timer inden jeg skal i seng og får kodein inden mine måltider for ikke at have konstant dirre. Men fandme om den ikke også har været læk et par gange i dagtimerne uden nogen varsel, lige med et så er det som en valdballong springer og det er over alt, kan ikke mærke at der er noget på vej og posen er på ingen måde fyldt.
Jeg tømmer tit i dagtimerne, da jeg er mere end obs på at den pose skal være så usynlig som overhovedet muligt, da jeg går i normalt ungdomstøj og gerne vil vise min ellers flotte krop frem.
Der udover er jeg begyndt at blive ret ked af den stomi, jeg har fået afvide at jeg ikke får lagt den tilbage, da de har fjernet mig "bagdel", men når jeg er intim eller i bad mm, så ville jeg ønske den var væk. Er ligeglad med alle mine ar på maven, så det er kun posen...
Ville bare ønske den ville opføre sig ordentligt nu den skal være der.
Nå skulle lige ha lidt luft, har grædt helt vildt gider det bare ikke.
Håber i alle har det godt Ditte.

Peter Sørensen

Re: Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf Peter Sørensen » 26. aug 2010 14:41

hej Ditte

Selvføgelig er det i orden, det er kun godt at få tingene frem i lyset når det driller og påvirker en.

Jeg tror du har prøvet mange forskellige poser når du har haft stomien i 7 år, så hvis det ikke virker,
har du så prøvet at bruge fortykningsmiddel i posen, det fås som selvopløselige gelposer til fortykkelse af tynd afføring , som f.eks ILEO GEL eller Gel-SGX.

prøv at bestille prøver hjem gennem din leverandør, og hvis det virker, få stomiambulatoriet til at søge om det som hjælpemiddel.

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf martin85 » 26. aug 2010 14:44

Hej Ditte.

Jeg kan godt forstå at du synes det er rigtig træls. Jeg har også selv lige fået lavet stomi, er også selv 25 år gammel. Jeg har heldigvis kun haft 2 uheld det ene var om natten og det andet i dagtimerne, jeg var heldigvis hjemme da det skete.
Jeg ved ikke om du har prøvet det, men efter jeg er begyndt at bruge sådan nogle klister ringe rundt om selve stomien, er det som om det hele holder meget bedre. Så hvis du ikke har prøvet det er det helt klart værd at prøve.

Mvh Martin

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf migo » 26. aug 2010 15:17

Hej

Nu siger du ikke noget om hvordan din stomi pose lækker. Når det sker for mig er det fordi det løber ud under pladen. Og har bemærket nogle ting som jeg skal undgå da det kan forårsage lækage.

Om natten: Undgå at posen kommer i klemme, som at sove på maven. På ryggen og på venstre side fungere bedst. Der hvor jeg oplever flest problemer om natten i forhold til at skulle tømme posen er når den bliver fyldt med luft. Det har som regel noget med at jeg har indtaget for mange mælke produkter. Vedrørende "forstoppende" midler udsætter det jo tidspunktet det spiste kommer ud igen. Men det kunne jo være i dit tilfælde at indtage kodein til aftensmaden bare bevirker at afføringen kommer mens du sover i stedet for inden hvis det bare løb lige igennem. Men den anden side, jo længere tid det er om at løbe igennem jo mindre væske er der i afføringen.


Tøj: Et stort problem med bukser er at de gerne vil sidde der hvor enten stomien eller posen sidder. Hvis de "bare" sidder midt på posen deler de den jo i princippet i to, hvilket gør posen meget mindre, da afføring vil forbliver over bukse kanten. Dette kan løses ved at tømme posen ofte. Men hvis bukserne sidder hen over selve stomien har jeg oplevet at afføringen ikke rigtigt har nogen steder at løbe hen, og bare presser sig ud hvor den nu kan komme til, og der er under pladen lige så sandsynligt som ned i posen. En måde at undgå bukse problemer er bruge for store bukser med seler. Som kvinde er kjoler jo også en løsning.


Varsel om forestående læk: Jeg bruger stof betræk/overtræk på stomiposen. Hvilket bevirker at når jeg tømmer posen kan opdage selv meget små mængder fugt/væske der er begyndt at trække ud under pladen. I stedet for at først opdage det når man er meget våd. Problemet er jo at afføring har samme temperatur som huden, så man opdager det ikke fordi det er koldt.

Mvh Michael

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf Steen Samuelsen » 26. aug 2010 15:44

Jeg har kun haft totallækage om natten én gang, men det er også for meget.

Når jeg brug for ekstra sikkerhed anvender jeg Coloiplasts Stomiring. Det er en elastisk tætningsring som sættes omkring stomien før pladen monteres. Materialet er en slags kolloid, men i modsætning til Eakin ringe er ringen fra Coloplast elastisk og fast i formen og kan ikke modelleres. Den har en stor klæbeevne og når den bliver fugtig af output svulmer den op og lukker helt tæt omkring stomien.

En anden løsning kunne være stomikraven fra Salts og som forhandles af Kirstine Hardam.

For begge produkters vedkommende gælder at jo tættere der bliver umiddelbart omkring stomien, desto sværere har pladen ved at løsne sig.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gæst

Re: Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf Gæst » 26. aug 2010 18:34

Mange tak for de søde svar hjalp på humøret.
Den måde den læker på er under selve pladen, hvor det altid er i højre side, altså ind mod min navle, jeg har et stort T - kryds på min mave som er ar efter operationer, og troede det var fordi pladen var så tæt på navlen og aret så det var ujævnt og derfor nemmer ved at lække, men i feb. mdr. fik jeg ordnet mine ar så de blev "pæne" og lige og derfor ikke burde være et problem, men det forsætter...
Men vil da prøve det ringe til at side under min plade for forstærkning det er ved at være længe siden jeg har prøvet dem. Ringe til stomi amb. idag men de har lukket til på mandag, for vil gerne ha en proff. mening om det også.
Mange tak
Ditte
P.s. Martin hvis du har brug for at snakke så jeg mulig at få fat i...

Brugeravatar
Thorun
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. jan 2004 04:24
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Re: Har bare lyst til at græde lidt, er det okay?

Indlægaf Thorun » 3. nov 2010 23:52

Lækage om natten er vildt træls. Jeg har dog udviklet en evne til at vågne på ryggen når min pose er fyldt til bristepunkt og/eller at pladen allerede er faldet halvt af. Så det er længe siden et reelt uheld.
Men anyways. Jeg har haft meget stor succes med Dermacol ringe fra Kirstine Hardam: link til en pdf der viser hvad det er:
http://hardam.dk/data/images/dermacol%20produktguide.pdf
Jeg lader kun ringen sidde på i 4-8 timer, da den (for mit vedkommende) hurtigt suger væske og svulmer op osv. Men den sikkerhed er godt købt, selvom jeg så skal skifte pose lidt oftere. Sikkerheden er jo netop, at det er pokkers svært at få lækage med dermacol-kraven på.

Selvom min stomi er 7 år gammel, har jeg kun i få uger haft et andet produkt end Coloplast (sensura). Tror det er en vanesag. Jeg har tidligere også læst om folk der bruger sådan en slags konveks stomiplade. Link:
http://danplejeonemed.dk/index.aspx?type=ProductCollection&pc=65952
Jeg vil selv gerne prøve den, men har ikke lige fået taget mig sammen til at få bestilt nogen endnu.
Til dagligt bruger jeg 1-dels poser og skifter 1-2 gange i døgnet. Jeg kan slet ikke forstå at du skal have så mange uheld. Det må kunne fixes på en eller anden måde!

Angående buksekant, så går jeg i bukser der netop deler posen over i to. Det er pænt, men upraktisk. Når jeg er i byen går jeg så ofte behovet er der, på toilettet så posen kan blive inden i bukserne. Men hvis jeg er hjemme, eller har en lang t-shirt eller trøje på, kan jeg godt vippe posen ud over buksekanten. Men kun hvis jeg er sikker på, at trøjen er lang nok til at dække den. Og så skal jeg så også lige huske at lade være med at række op på øverste hylde når den sidder uden på bukserne :D


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster