Fik i januar 2010 en ileostomi pga tarmstop/tarmslyng ifb med, at jeg har æggestokkræft.
Jeg har fuldt ud accepteret den operation og indstillet mig på, at få det bedste ud af det. Dog har jeg jeg ganske mange problemer med min hud, jeg har konsulteret stomisygeplejerske, men har ikke kunnet få løst mine problemer. Min stomi ligger desværre meget lavt og stomien er under 1 cm høj, hvilket bevirker at det næsten er umuligt, at beskytte huden i underkanten under stomien. Udsivningen lægger sig om stomien, da det ikke er muligt at lægge ordentlig tætning omkring stomien, da den ser ud som beskrevet ovenfor.
Det kan starte med at outputtet hober sig op og ligesom ikke vil slippe. Dette munder udi at smertefuld svidende og ender med, at pladen løsner sig. Pladen kan også løsne sig ifb med meget tyndt output. På sådanne dage kan jeg komme op på mange poseskift med meget tyndslidt hud tilfølge.
Jeg bruger Eakinringe og Eakin Pelikan pose med conveks. Jeg er omhyggelig med hygiejne og pasning. Mit skab indeholder WBF skin barrier, Metylrosanilin 5 mg, ConvaCare vådserviet, Coloplast Protective film (AV AV det svider), Stomahesive strøpulver, DouDerm hydrocollide ekstra tynd. Jeg spiser i perioder Kodein for at tykne outputtet og min kost justeres også efter output tykkelse. Jeg tømmer min pose 10-15 gange idet jeg skal drikke ca 3 lt om dagen.
Når huden først er rød væsker den og det er endnu sværer at pakke beskyttelse omkring stomien. Det er meget smertefuldt og invaliderende med disse hudproblemer!!!!!.....kan nogen hjælpe med et råd?
Er der specielle vitaminer man skal tage, når man har ileostomi? Man får jo skyllet næring hurtigt gennem kroppen med sådan en installation