Hul i huden

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Fatter Kanin

Hul i huden

Indlægaf Fatter Kanin » 27. apr 2010 21:28

Efter 10 mdr uden nogen problemer, er jeg så pludselig rendt i noget jeg ikke ved hvordan jeg har håndterer. Huden omkring stoma'en har det fint, men på et tidspunkt fik jeg åbenbart fanget noget skidt under plasterdelen af pladen, ikke gummidelen. Det udviklede sig til en bums, som jeg på bedste vis forsøgte at komme af med (klemme og rense med brintoverilte), men alligevel kunne det åbenbart ikke hele ordentligt under pladen, og det er blevet til et reelt hul i huden, med frit kig til rødt kød nedenunder.

For så at forsøge at få det til at hele har jeg hver gang jeg har skiftet pladen (hver 3-4-5 dage, afhængig af hvornår det føles som om stomien er ved at lække), renset hullet med brintoverilte og fyldt Polysporin i som jeg har med hjem fra Canada. Ved så ikke lige hvad den slags hedder i Danmark, men det er en creme som hjælper sår med at hele hurtigere, og uden at blive inficerede. Desværre er såret jo under pladen, så det er jo ikke bare lige et spørgsmål om at sætte plaster på. Hullet er så blevet mindre, men der er stadig lidt væsken fra det, og en smule blod, men enten vil det ikke hel helt, eller også går det bare ekstremt langsomt.

Spørgsmålet er som er der noget at gøre ved det? Eller om jeg blot er nødt til at håbe at vil hele med tiden? Indtil videre virker det som om at kroppen ikke kan finde ud af lave skorpe på såret, formentlig fordi det ikke kan få luft under pladen.

Når jeg nu skifter plade igen om et par dage vil jeg se om det er muligt at klippe et hjørne af pladen og få såret frit. Nu er de nye plader jeg fået her i Danmark så en del mindre end dem jeg havde fra Canada, og er først lige begyndt at bruge dem i dag, så jeg ved endnu ikke om de vil kunne holde hvis jeg modificere dem lidt.

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hul i huden

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. apr 2010 08:39

Hej Fatter Kanin

Hvis du har problemer med huden omkring din stomi eller andre stomiproblemer bør du altid kontakte din stomisygeplejerske. Da du er tilflyttet landet for nyligt er det ikke sikkert at du har haft kontakt med en stomisygeplejerske, men på listen her kan du finde det nærmeste stomiambulatorium og lave aftale om en konsultation:
http://www.copa.dk/raadgivning/ambulato ... -adresser/
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 28. apr 2010 10:43

hej

Steen har ret, søg ambulatoriets hjælp.

Du skal ikke forsøge at tilpasse pladen til såret,ved at klippe i den, små sår og skader heler bedre under pladen end uden for.

Jeg tror det er en hårsæk, du har fået betændelse i, når det sker skal du aldrig begynde at klemme eller trykke , da du så istedet spreder infektionen i underhuden.
Men lad stomisygeplejersken kigge med,så det afklares om det er en hårsæk,en fistel eller en byld.

Dorthen

Indlægaf Dorthen » 30. apr 2010 23:01

Hej!

Der ryger nogle gange et lille stykke hud af, hvis jeg ikke er forsigtig eller skal skifte posen ofte. Hvilket er træls, det kan bløde/væske lidt, eller gøre endnu mere ondt, når posen skal skiftes igen.

Jeg har dog fundet en lille løsning, som måske kan bruges uden brug af "kemi". Jeg bruger nobatop (gaze-servietter), når jeg gør stomien ren ved poseskift. Hvis jeg har en rift eller lignende under pladen, så klipper jeg et lille bitte stykke af gazen og sætter over det "ødelagte" sted, så kan huden ånde, og der går ikke lang tid før det heler....

Ved ikke om det kan bruges til din "bums", men er måske forsøget værd. Hvis ikke det er så betændt, at du er nødt til at ta' en tur på stomi-ambulatoriet...

Hilsen Dorthe

Tilbage til "Ileostomi"