Komplikationer efter Illeostomi-operation

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Helle_Sørensen

Komplikationer efter Illeostomi-operation

Indlægaf Helle_Sørensen » 19. jan 2010 15:28

Hej brugere af dette forum

Min bror på 30 år har netop gennemgået en Illeostomi operation grundet betændt tyktarm.

Han blev opereret for ca. 10 dage siden og nu netop gennemgået en ny operation for tarmslyng. Idag får jeg så at vide at han nu har feber igen - og skal scannes.

Som pårørende er man selvfølgelig meget bekymret, og jeg vil derfor forhøre mig hos jer om andre har oplevet lignende komplikationer efter en Illeostomi operation for vi synes godt nok, at det her er ved at trække i langdrag. Han er indlagt på 14. dag nu.

Mange hilsner fra
En bekymret søster

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Komplikationer efter Illeostomi-operation

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. jan 2010 17:08

Hej Helle

Det er et stort indgreb i kroppen når man fjerner tyktarmen og laver en ileostomi. Nu er tarmslyng ikke det, som det lyder til at være. Tarmslyng er som oftest den tilstand at et stykke af tarmen holder op med at bevæge sig og skubbe føden videre igennem tarmsystemet, så der opstår en form for lokal forstoppelse. Årsagen kan være problemer med blodtilførsel til tarmstykket eller manglende nervefunktion. Begge årsager kan nemt opstå under en stor operation som den din bror har gennemgået.
Du/I må have tillid til at lægerne gør det så godt som muligt, og være glad for at de er opmærksom på problemerne, så de kan sætte ind tidligst muligt.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 19. jan 2010 17:25

Hej Helle

Desværre er der altid en risiko,for komplikationer ved operationer i bughulen.
Tarmen kan ikke lægges tilbage i bughulen som den lå før, og det kan også medføre et tarmstop/tarmslyng som kræver ny operation, hvis din bror har fået fjernet et stykke afklemt tyndtarm er der eftersammensyning af tarmenderne en risiko for utæthed af sammensyningen på 1-10 % . Utætheden kan forårsage akut bughindebetændelse eller dannelse af en byld omkring sammensyningen. I de fleste tilfælde er det nødvendigt at operere akut.
De hyppigste komplikationer til større tarmoperationer er:
lungebetændelse (ca. 5%) og byld i såret (ca. 10%). Desuden ses af og til årebetændelse i benet (ca. 2%).
Derfor er man ekstra på vagt ved feber, specielt nå din bror har ligget længe i sengen uden at kunne blive mobiliseret.
Jeg håber at han hurtigt får det bedre, så han kan komme på benene, men vær forberedt på at det tager tid at komme sig også hvis der ikke er komplikationer, og at det også afhænger af hans almene tilstand før operationerne, hvor hurtigt han bliver sig selv igen.

Helle_Sørensen

Indlægaf Helle_Sørensen » 19. jan 2010 21:10

Tusind tak for jeres hurtige svar - det er dejligt, at I tager jer tid til at svare mig.

Vi har netop fået at vide, at de vil åbne ham op for 3. gang, da de fandt for meget luft i bughulen, hvilket de er bange for skyldes en rift eller en perforering af tarmen.

Det er bare så hårdt for os alle - ikke mindst min bror. Hans tilstand forud for operationerne var ikke optimal, da han havde tabt sig rigtig meget - man hvad bare snart ikke hvad man skal sige til ham, for at han skal holde humøret oppe, for som pårørende er det bare så hårdt at være tilskuer uden at kunne gøre fra eller til. Og jeg må nok indrømme at jeg når at forestille mig det værste hver eneste gang, de skal operere ham.

Øv hvor bliver det en lang aften og nat inden vi kommer til at høre fra ham :(

Med venlig hilsen
Helle

Annie
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf Annie » 19. jan 2010 21:55

Hej Helle.
Sikke en omgang, øv øv :cry: håber det går godt med din bror.
Venlig Hilsen Annie.

karinaa

Indlægaf karinaa » 19. jan 2010 23:29

hej

Held og lykke med din bror

karina

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 20. jan 2010 00:52

Hej Helle

Det tager tid at komme sig over så stor en operation.

Da jeg blev opereret i 2007 var jeg indlagt i 10 dage, men det tog fire måneder før jeg var helt klar igen. Jeg havde også nogle komplikationer efter operationen, dog af en anden slags end din bror.
Men i dag har jeg det fantastisk og er glad for at have fået stomi og være sluppet af med den betændte tyktarm, som gav mig mange problemer.

God bedring til din bror.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Tilbage til "Ileostomi"