Pladen løsner sig og falder af

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Vh og Hp

Pladen løsner sig og falder af

Indlægaf Vh og Hp » 20. okt 2009 12:59

Hej med jer

Min kæreste, som har tyndtarmsstomi og tyktarmsstomi, har store problmer med tyndtarmsstomien, pladen kan max holde 2 dage, og vi er ude for at minimum en gang i ugen, løsner pladen sig om natten og falder af, så er det op, skifte sengetøj, i bad, skifte plade osv.
Er der nogle af jer der har nogle gode råd?

Vi er begyndt at sætte vækkeuret til hver halvanden time om natten, så han er oppe at tømme posen, for at den ikke skal blive for fuld, så det er i hvert fald ikke derfor den falder af.

Peter Sørensen

Re: Pladen løsner sig og falder af

Indlægaf Peter Sørensen » 20. okt 2009 14:06

Hej

Det bedste råd jeg kan give er at få en tid hos stomisygeplejersken, så hun kan bedømme , hvad der skal til.
Der er mange forskellige bandager og tætnings materialer, så der skal findes en løsning der fungerer bedre end nu.
At pladen "kun" holder 2 dage ,behøver ikke at være dårligt, der er stor forskel på bæretiden specielt ved ileostomierne, jo flere dage den sidder jo større mulighed for at der siver afføring ind under pladen.
prøv at se på bagsiden af pladen, om i kan se hvor lækagen kommer, der hvor pladen har en lys/mælket farve er der den påvirkes mest.
Det kan give et fingerpeg om det er samme sted,hver gang så man kan bruge det som rettesnor når man skal tætne ekstra.
Der må maks være ½ cm omkring stomien hvor farven er ændret ellers tyder det på for lang tid mellem skift eller at den ikke sidder tæt nok om stomien.

gæst

Indlægaf gæst » 31. maj 2010 11:54

2hej angående plade falder af.min mand fik ilestomi den 25 jan 2010,og vi har problemer med pladen,vi startede med Dansac produkter,men er gået over til Coloplast Assura hedder det det holder bedre,men vi er ude for at den skal skiftes 2 gange i døgnet.Vi er tilknyttet stomisygeplejerske på Hillerød sygehus og hun har hjulpet os meget,men den holder ikke længere af den grund,min mand har fiskehud og det kan godt være årsagen,men vi bliver ved med at prøve os frem.hilsen til alle Kirsten

Gæst

Indlægaf Gæst » 12. jun 2010 19:03

Prøv at snakke med stomiklikken om brug af medicinsk lim - det skulle kunne hjælpe med at holde pladen på.

Tilbage til "Ileostomi"