Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Peter Sørensen

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Peter Sørensen » 30. aug 2009 17:23

Hej Sanne

Citat : "Men, som sagt, så har det jo hele tiden virket upåklageligt - så man er jo ikke meget for at lave om på det!!"

Der har du nok fat i kernen til hele, sikkerheden og det at man ved den fundne løsning fungerer, er Alfa og omega for stomister.

Når man efter X antal måneder ,for nogle år ,har fundet den kombination der bare virker, så kræver det stor overvindelse ,at prøve andet eller nyt, det er derfor der stadig er gamle modeller på markedet og hvis de udgår , så er fanden løs ikke kun i lille Danmark men internationalt.

Du ønsker at prøve noget andet end eakinringene, der er kommet et produkt ,der hedder Dermacol stomikrave, der forhandles af http://hardam.dk/, det er måske en løsning for nogle.

Vh og Hp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. aug 2009 13:26

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Vh og Hp » 7. sep 2009 08:02

hej Karina

Er ked af det er så længe siden jeg har fået svaret, der har bare været fart på hjemme ved os.

Håber det går godt for dig idag:-)

du skal tænke positivt, langt de fleste operationer går godt, og det gør din også:-)

hilsen
VIvi

Vh og Hp
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. aug 2009 13:26

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Vh og Hp » 7. sep 2009 08:05

Nogle der har gode råd til hvordan ens output kan blive mindre?

Min kæreste skal tømme hans pose kanstant, her på det seneste har det været minimum 2 gange i timen, han er meget træt af det, vi var til fest i lørdags, og han skal rende hele tiden?

han tager imodium og han er begyndt at spise HUSK (frøskaller) i pilleform, men det er som om det ikke virker.

Håber I har nogle gode råd. Vi har spurgt lægerne, men de kan ikke give en forklaring. Han er træt af det, han kan næsten ikke gå nogle steder, for han skal tømme hele tiden.

Med venlig hilsen
vivi

Peter Sørensen

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Peter Sørensen » 7. sep 2009 10:06

Hej Vivi
Fødevarer som tvebakker, boller, knækbrød, franskbrød,
kiks, pasta, ris, kartofler, havregrød, revne æbler,saltkiks, og banan.
Kan tykne afføringen.

Vær opmærksom på at sodavand og slik med kunstige sødemidler, giver tynd mave.
Mange drikker light sodavand, som største væskekilde uden at være klar over det.

Hvis det fortsætter ,er i nødt til at slå i bordet hos lægen, det er ikke almindeligt med så kraftigt output, med mindre man er korttarms patient.

isabel

Allergi venlige/naturlige klæbere

Indlægaf isabel » 10. sep 2009 05:47

Hej

Jeg blev stomi opereret for nogle måneder siden efter lang tids smerte efter læge sjusk og fik fjernet et ellers før velfungerende j- pouch

Jeg trives nu godt med stomi - lidt problemer med det går ind under pladen hver 2-3.. dag (tåler ikke den nye krave ring )- bruger convex plader

Mit problem er at jeg har rigtig meget allergi overfor lim-stoffer mm og reagerer med eksem ved de plader jeg har prøvet - sensura flex bedst - og kan nogen lunde holde huden "fin" ved brug af aloe vera drikke gel under pladen til rens, meeeen ville gerne at der var noget, som jeg helt optimalt kunne tåle ,så nysgerrig efter om der er nogle her der kender til produkter der er fremstillet mere naturlige - med naturlige ingredienser eller super allergi venlige - måske i udlandet???

Venligst
isabel

karinaa

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf karinaa » 10. sep 2009 17:53

hej

Nu læste jeg lige ordet "lægesjusk" ville gerne høre mere om det! Jeg har nemlig også været ude for det!*S* Karina62@hotmail.com

Med hensyn til pladerne bruger jeg dansac, jeg lækkede også i en periode, så prøvede holister som var formet som en sugekop så den skød tarmen lidt længere ud, den virkede ikke rigtig for mig og efter et stykke tid vendte jeg tilbage til dansac og den fungere jeg fint med idag..
Mine problemer med pladen har været efter ny operation i såret, det virkede som om at huden var hævet og efter et stykke tid blev huden normal igen! Hvordan er din mave er den hævet omkring stomi / sår? for det kan godt ændre sig med tiden så problemerne ophører!

karina

Jetyde

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Jetyde » 20. aug 2012 16:07

Hej! Min far har netop fået konstanteret kræft i tyktarmen, han skulle have haft lavet en aflastende tyktarmsstomi,men endte ud med at få fjernet tyktarmen. Nu han han fået en tyndtarmsstomi, men nu 4 dage efter operationen virker den stadig ikke. Er der nogen af jer der
har erfaring med hvor lang tid det tager, før tarmen er igang igen? På forhånd TAK! MVH jette

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. aug 2012 09:06

Hej Sanne

Tak for din omhyggelige beskrivelse af din procedure. Jeg er enig med dig omkring hygiejne, som jeg dog udfører ved at foretage skiftet under bruseren nor jeg har vasket mig. Så kan jeg skylle stomien og huden med rindende vand fra håndbruseren så området bliver helt rent. Når jeg tørrer mig vikler jeg en non-wowen omkring stomien og hæfter med et stykke plaster. Jeg har skiftet til Sensura som er en plade der er mere fleksibel end Assura, men med samme klæbeevne. Når jeg ønsker ekstra sikkerhed benytter jeg Coloplast stomiringe, som er tynde elastiske ringe (ikke formbare som Eakin-ringene). Coloplastringene skal bestilles med den rigtige hulstørrelse, men kan klippes til. Læs mere om ringene her: http://www.coloplast.dk/products/ostomy ... (Coloplast)&categoryId=Rings(Coloplast)&productid=Non-Mouldable_Rings(Coloplast).
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Qvinde_27
Indlæg: 24
Tilmeldt: 8. nov 2011 15:24

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Qvinde_27 » 22. aug 2012 12:12

Hej alle

Nu vi er ved skift af plader så vil jeg da også lige byde ind. Jeg plejer at først tømme den (en tom pose er klart at foretrække), så sætter jeg en plastik-affaldspose fast i mine bukser og så tager jeg den langsomt af fra toppen af (holder ind på huden med den ene hånd og trækker pladen af med den anden... har en gang bare hevet posen af hvilket gav mig et sår for klæberen sad virkelig godt fast).

Så tørre jeg af med en serviet/non-woven klud og vasker inde ved stomien. Så nuldre jeg huden (for den har tit små strækninger og folder efter posen). Kan godt stå uden pose i 3-4 minutter mens huden får luft (der har jeg en serviet om stomien for at den ikke drypper)
Så klipper jeg hullet i pladen (min stomi er oval, så skal altid klippe selv) og puster posen ud. Har oplevet at den var "brændt sammen" i enden så posen ikke kunne tømmes... Nogen gange kommer jeg pasta på pladen omkring hullet, andre gange kommer jeg bare pladen/posen på. Så presser jeg inde fra stomien og ud, så jeg ved at den sidder ordentligt og fast hele vejen.

jeg har ofte posen på i 2-3 dage med færrest tømninger første dag.

Når jeg laver andet en hverdagsaktiviteter (fx. spejderlejre) så skifter jeg pose hver dag, ellers lækker jeg og det er ikke sjovt i en sovepose, i telt omgivet af 6 børn, hvis nogen var i tvivl...

Jeg var nysgerrig omkring colitis og var inde på lægehåndbogen på nettet, og mit hospitalsforløb står som "klassisk" hvis de ikke kan få styr over sygdommen. så det var rart at læse faktisk.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Jesper » 22. aug 2012 12:21

Jetyde skrev:Hej! Min far har netop fået konstanteret kræft i tyktarmen, han skulle have haft lavet en aflastende tyktarmsstomi,men endte ud med at få fjernet tyktarmen. Nu han han fået en tyndtarmsstomi, men nu 4 dage efter operationen virker den stadig ikke. Er der nogen af jer der
har erfaring med hvor lang tid det tager, før tarmen er igang igen? På forhånd TAK! MVH jette


Hej Jette, jeg har ikke ileostomi og ved heller ikke så meget om forstoppelse, vil blot give et godt råd. Var jeg dig/jer ville jeg snakke med stomi ambulatoriet, er sikker på de har en bred viden om lige netop dette.

Derudover (og med smil på læben) altid sjovt når folk svarer i så gamle tråde her, bringer nemlig altid med sig at nogen glemmer at kigge datoer og så kommenterer, f.eks som her hvor en kommer med råd til noget skrevet for 3 år siden. (Håber inderligt at Sanne ikke har gået og ventet 3 år på det svar, hehe)

Og til Kvinde27, lyder præcis som samme fremgangsmåde de MEGET søde stomisygeplejersker på Herlev viste mig, alt lige fr detaljen med buksekanten osv. :)
/Jesper

Ruth

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Ruth » 3. okt 2014 13:00

Jeg vil gerne bidrage med min erfaring ang.posevalg. Jeg bliver hudløs rundt om stomien(har ileostomi) når jeg prøver andre poser, bare en dag, Derfor bruger jeg eakins konveks poser, en dels, de fylder lidt mere, desværre, men hudløsheden er væk. hilsen Ruth

Stomien
Indlæg: 26
Tilmeldt: 1. nov 2013 14:30
Kontakt:

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Stomien » 19. okt 2014 21:30

Hej med jer

Jeg havde selv store problem er da jeg fik min stomi. Jeg var indlagt i 6 uger, tabte 10 kg og var i det hele taget slet ikke tilfreds med min stomi. Mit afføring var meget tyndt. I starten fik jeg noget imodium for det, men det hjalp ikke godt nok. Efterfølgende er jeg så begyndt at spise HUSK, hvilket har været helt perfekt. de har gjort mig liv meget bedere. Jeg har en blog hvor jeg skriver lidt om det. I kan læse med her:

http://stomien.dk/undgaa-dehydrering

eller bare på www.stomien.dk hvor I selvfølgelig er meget velkomne til at stille spørgsmål.

God aften

Vh

Tonny
Blogger om det at leve med en stomi på www.stomien.dk Prøver at skrive det så ærligt og realistisk som muligt.

Pia morgenstern

Re: Problemer med Ileostomi. Hjælp:-)

Indlægaf Pia morgenstern » 12. nov 2014 20:12

Hej alle sammen
Jeg har med interesse læst rigtige mange af indlæggende og må nok erkende at jeg hører til de lidt mere heldige. Jeg har fået anlagt en permanent ileostomi for 2 år siden. Det er helt sikkert noget der tager tid at acceptere, lære at leve med både den fysiske del som den ernæringsmæssige del.

Efter konstant at have haft problemer med forstoppelse/for tyndt udløb/ samt at maden kunne "stakke" sig ovenpå stomiåbningen med fare for at rykke pladen løs, ja så måtte jeg opfinde min egen måde at indtage føde på:

- alt kød, bortset fra kylling og fisk skal blendes med en stavblender (det smager fantastisk!)
- næsten alle former for rå salat er bandlyst
- alle former for kogte grøntsager er ok - blot de blendes!
- Rugbrød er ok, dog uden kerner.
- Alt kødpålæg er problematisk
- æg, kartofler, ost, bananer, torskerogn, makrel m.m. er gode som pålæg.
- ingen juice, ej heller æbler eller æblekage (ødelægger stomi-ringens overflade - det nærmest - opløser den!)

Som I kan se er stavblenderen blevet en god "ven", den er også med når jeg er i byen hos venner
m.m.

Hvis jeg overholder disse kostråd, så har jeg for det mest et roligt og stabilt stomi-udløb.

Håber nogen af jer måske kan få glæde af ovenstående. :)


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster