Pladen løsner sig!!!!

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Karen » 26. nov 2008 13:05

Hej allesammen!

Jeg har nu haft stomi i ca. 3/4 år, og kan sagtens leve med det, når det fungerer godt. Meeen...
i perioder producerer jeg en masse slim ved roden af stomien, dette gør at pladen løsner sig
i løbet af en halv dag og jeg føler mig usikker og er ikke meget for at gå ud i disse perioder(der
sagtens kan vare 14 dage).

Jeg har prøvet pasta, ringe og i øjeblikket i samarbejde med Coloplast plader med extra klæb -
uden den store forandring.

Normalt bruger jeg Easyflex bandager, som iflg. stomisygeplejersken sidder godt på mig.

Er der andre med samme problem, som har en løsning????

med venlig hilsen
Karen
Karen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Steen Samuelsen » 26. nov 2008 13:23

Hej Karen

Jeg har tidligere haft problemer med at pladen kunne løsne sig.
Jeg har løst problemet ved at anvende Coloplasts stomiringe i stedet for pasta. Ringene som er elastiske sættes omkring stomien før pladen klæbes på. Stomiringen klæber sig fast og svulmer op og tætner fuldstændig omkring stomien så der hverken kan komme slim eller afføring ind under pladen.
Stomiringen fremstilles i flere størrelser og du skal vælge den der er samme størrelse som din stomi eller nummeret lige under.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Karen » 26. nov 2008 13:42

Hej Steen.

Tak for dit svar - det er netop Coloplast ringe jeg prøver i øjeblikket, og jeg kan godt se at de svulmer op, men alligevel lykkedes det for slimen at trænge igennem til pladen.
Måske skal jeg give ringene en ny chance og være mere tålmodig, men i øjeblikket føler jeg, at
intet hjælper, du kender det sikkert, man har et stort behov for at føle sig helt sikker og bare jeg
kan komme i en god periode, hvor jeg skifter hver 2. dag vil jeg blive glad igen.

Med venlig hilsen
Karen
Karen

Peter Sørensen

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Peter Sørensen » 26. nov 2008 14:24

Hej Karen

jeg ved ikke om du har prøvet at lægge en ring af pasta, eller tætnings ring omkring roden af stomien, inden pladen sættes på ?
det kan også være at du skal prøve bandager fra flere forskellige producenter, når det er et periodisk problem.

Det kan være nødvendigt at bruge klæbere/bandager fra forskellige firmaer , alt efter hvad man laver eller hvordan stomien opfører sig i perioder.
Du kan også prøve at anvende etdels bandage i de perioder, hvor den løsner sig hurtigt ,det er ikke så hårdt for huden .

Det kan være en lidt lang proces at finde det produkt der fungerer, men der er heldigvis et stort antal forskellige bandager på markedet, du kan bestille prøver hjem på bandager og tætnings produkter, ved at kontakte producenterne af bandager http://www.copa.dk/andet/links/

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Karen » 26. nov 2008 14:58

Hej Peter!

Ja jeg har prøvet 2 slags pasta, og er ved at prøve nr. 2 slags ring, og jeg forstå ikke at det er muligt
for slimen at trænge igennem. Du har ret m.h.t. at prøve sig frem med bandager, dette gjorde jeg
også i begyndelsen, men synes at jeg nu har fundet det der passer mig bedst.

Jeg skifter dog mellem både click system, flex, og eendelsbandage netop fordi jeg har erfaring med
at det kan hjælpe, at skifte lidt mellem disse p.g.a. huden(pladerne dækker ikke hele tiden samme
del af huden).

Stomisygeplejersken har været inde på, om det er noget jeg spiser, så jeg danner meget slim i
perioder, jeg har dog ikke rigtig fundet nogen fællesnævner, men det kan jo godt være.

Tak for svar - jeg har måske bare et uløseligt problem. Så vil jeg glæde mig til, at denne periode
er slut, og det hele vil blive bedre - til næste gang.

Med venlig hilsen
Karen
Karen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Steen Samuelsen » 26. nov 2008 15:19

Hej Karen

Et lille og forhåbentligt overflødigt spørgsmål: Er huden HELT tør, helt ind til stomien, inden du sætter ring og plade på?

Jeg har selv erfaret at fugt eller salve hindrer at ring og plade klæber effektivt.
For at få bedst mulig hæfteevne, benytter jeg heller ikke barrierefilm mere.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Karen » 29. nov 2008 15:02

Hej Steen!

Jeg tror, du har ret m.h.t. om huden er tør nok ved skift. For mig er det optimalt, at skifte om
morgenen, da er produktionen af afføring meget lille. Når jeg, p.g.a. de problemer der er med
overproduktion af slim, må skifte senere på dagen, går det nok for hurtigt, og jeg er måske ikke
omhyggelig nok. Når det er sagt, havde jeg en rigtig møjdag torsdag - måtte skifte 3 gange - den
ene gang så jeg, at både ringen og pladen var svulmet op, så det burde være umuligt, at slimen
trængte igennem. Fredag var jeg ude for noget mærkeligt(jeg ved ikke om du har prøvet det),
jeg var ude om formiddagen og følte mig øm i maven, og havde ligesom boblen omkring stomien.
Så snart jeg kom hjem mærkede jeg at pladen løsnede sig for oven(hvilket den ikke gør normalt).
og jeg var meget øm, stomien var helt stor og tyk, og det viste sig, at ringen faktisk lukkede for
afføringen, så det var en lettelse at få skiftet.

Kan jeg evt. klippe ringen igennem og give mulighed for udvidelse, når stomien svulmer op?
eller vil det ødelægge virkningen? Jeg har også prøvet at droppe filmen under pladen, som du gør,
og det tror jeg er godt.

Det blev en lang smøre, men tak for dine altid gode svar.


Med venlig hilsen
Karen
Karen

Peter Sørensen

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Peter Sørensen » 29. nov 2008 15:11

Hej Karen

Du har sikkert som du selv er inde på fået strammet lidt for meget op om stomien, så den er hævet.
du kan godt klippe hakker i ringene, men de har en tendens til at smelte sammen igen.

prøv evt Convatecs plade ,der kan formes med fingrene, den følger stomiens størrelse, både når den bliver større eller mindre.

Det er forsøget værd, selvom der ikke garanti for at det der fungerer for den ene også fungerer for den anden.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Steen Samuelsen » 30. nov 2008 00:20

Hej Karen

Jeg kan se at du har fået flere forslag.

Jeg har selv eksperimenteret mig frem til det der var bedst til mig inden for valg af plade, ringe, film, pasta m.m. og jeg tror at du også må forsøge dig frem.
Benyt stomisygeplejersken som sparringspartner, hun har godt kendskab til mange af de løsninger der findes.

Jeg skifter også om morgenen når jeg går i bad. Jeg slutter badet med at lade brusevandet løbe ind over stomipladen, mens jeg langsomt løsner pladen. Det varme vand er med til at få pladen til at slippe nemmere, så jeg undgår at pladen river i overhuden. Når pladen er væk, skyller jeg jeg stomien og området omkring således at stomien bliver ren og alle klæberester bliver fjernet fra huden. Inden jeg tørrer mig, vikler jeg en non-woven omkring stomien, så må den passe sig selv, mens jeg tørrer mig, indtil jeg går i gang med at påsætte stomiring, plade og pose. Området omkring stomien tørres en ekstra gang med en non-woven, så området er helt rent og tørt, når jeg sætter stomiring og plade på plads. Hvis jeg ved, at jeg samme dag skal være meget fysisk aktiv (løbe, motionere, svømme eller udføre hårdt arbejde) sætter jeg en mikroporøs ring på yderkanten af pladen. Det sikrer at pladen ikke kan løsne sig udefra.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Karen » 30. nov 2008 15:00

Hej igen, jeg vil takke både Peter og Steen for gode råd.
De mikroporøse ringe til at sætte udenpå pladen Steen, hvad hedder de??

Jeg er også glad for min stomisygeplejerske, hun har tit givet gode råd, men andre stomister
ved også en masse, og derfor er jeg glad for COPA og dette forum.

Med venlig hilsen
Karen
Karen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Steen Samuelsen » 30. nov 2008 15:07

Hej Karen

Coloplasts varenummer:

9803 microporøse ringe 124 mm
9804 microporøse ringe 134mm

Ringene er cirkelrunde og passer til Assura og Easiflex. Størrelserne henviser til, at der findes to størrelser af basisplader.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Karen » 30. nov 2008 15:18

Hej Steen.

Mange tak for hurtigt svar, nu har jeg noget at gå videre med at prøve, og lader emnet hvile nu.

Med venlig hilsen
Karen
Karen

BB

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf BB » 30. apr 2009 11:55

Hej
Jeg har haft min stomi i snart 5 år og har faktisk været rigtig glad for den, da jeg med den har fået en næsten normalt liv igen. Jeg har ikke haft nogle problemer, har spist alt og egentlig lidt glemt jeg havde den. MEN det sidste halve års tid er posen begyndt at løsne sig. Før skiftede jeg plade hver 3. dag, men nu er det ofte hver dag + de gange hvor jeg pluselig må finde et toilet fordi den har løsnet sig.
Jeg tror det skyuldes stomien trækker sig ind i maven. Det kan jo ske hvis man har taget på, men det har jeg altså ikke. Jeg har været ved en stomisygepljeske som gav mig noget pasta, men det hjælper ikke rigtigt. Hvad kan jeg gøre, det er rigitgt træls og det tager på humøret når man hele tiden er nervøs for at den løsner sig. Nu gik det jo lige så godt med den nyvundne frihed.

BB

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf BB » 30. apr 2009 11:56

Sorry, det er selvfølgelig pladen ikke posen der løsner sig :D

Peter Sørensen

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf Peter Sørensen » 30. apr 2009 12:04

Hej BB
Det er ikke holdbart, din hud har ikke godt af at skifte pladen dagligt,med mindre det er etdels bandager.
Hvis du mener stomien trækker sig ind, bør du tale med stomisygeplejersken igen, da du måske skal anvende en konveks plade ,der trykker stomien frem.
Eller også skal du prøve andre plader og klæbertyper, fra de forskellige producenter.
Du kan på bestille vareprøver fra dem under, Producenter af bandager http://www.copa.dk/andet/links/

jess@skinderholm.eu

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf jess@skinderholm.eu » 4. maj 2009 10:00

Hejsa Karen

Jeg har haft samme problem (opgave) som dig.
Bruger også ringe ved stomi men du har ikke noget at frygte med at der er slim ved stomien, ifølge min stomisygeplejerske er der ikke noget farligt i det. Jeg vil sige til dig at du skal skifte din plade og poser hver dag. Det gør jeg og har ingen problemmer mere :D

BB

Re: Pladen løsner sig!!!!

Indlægaf BB » 5. maj 2009 14:21

Hej Peter,
Jeg fulgte dit råd og skrev til Dansac, at jeg gerne vil prøve deres produkter (har altid brugt den samme fra Coloplast). Dagen efter blev jeg ringet op af en konsulent, der lige ville høre mere til mit problem og hun foreslog at hun kom på besøg hjemme hos mig og vi kunne kigge på nogle forskellige løsninger. Det gør hun så på torsdag og det er jeg rigtig glad for. Jeg fik desværre ikke ret meget ud af mit beøg ved stomiamb, da jeg henvendte mig med mit problem. Hun var meget sød og hjælpsom, men vi fandt ikke en løsning på problemet. Det håber jeg vi gør på torsdag, hun snakkede om evt. at prøve en-dels, hvilket jeg ikke tidliger har prøvet. Jeg ved godt det er en slags reklame besøg, men det er egentlig ok, bare det hjælper. Jeg er trods alt kun 35 og skal leve med stomi mange år endnu og helst så godt som muligt :D
Så tak for rådet :D
Mvh BB


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster