vejrtrækningsproblemer ved ileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
LeneP

vejrtrækningsproblemer ved ileostomi

Indlægaf LeneP » 15. jun 2008 19:17

Hej,
Jeg har et familiemedlem, som har fået en midlertidig ileostomi, da hendes tyndtarm var vokset sammen med urinblæren via en fistel. Er der nogen der har prøvet det, eller kender til det?
Hun har så en masse andre problemer som lægerne ikke kan forklare. (hun er tilknyttet Roskilde).Fx. problemer med at trække vejret, hun er besvimet flere gange, kaster op flere gange dagligt og har ikke lyst til mad og har som følge jo tabt sig meget. Lægerne kan ikke finde noget galt i forhold til vejrtrækningen.
Er der nogen der har haft disse symptomer, eller kan kæde dem sammen med stomien? Vejrtrækningsproblemerne startede lige efter operationen. Jeg har selv fået en ileostomi pga. Colitis Ulcerosa for et års tid siden og har slet ingen problemer og derfor vil jeg så gerne hjælpe hende. Hun går og venter på at skal have stomien lagt tilbage og håber selvfølgelig at komme til, som en af de første, nu da strejken er slut.
Håber der er nogen der har nogle gode ideer/råd

Lene

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 15. jun 2008 19:34

Hej Lene

fistel er der mange med tarmsygdomme der oplever, de kan gå fra organer eller en byld til huden eller danne forbindelser organerne imellem ,som i dette tilfælde.

Med hensyn til de andre symptomer, så kan det ikke være stomien der påvirker situationen, men muligvis er det den sygdom, der har forårsaget fistelen der spøger.

De mest almindelige tarmsygdomme colitis ulcerosa og morbus crohn er autoimmune, og der kan hos nogle patienter være påvirkning af lungernes slimhinde stammende fra sygdommene, hvilket er beskrevet i udlandet.

http://www.ugeskriftet.dk/ ,gå ind på søgefeltet øverst til højre og skriv Lungesygdom og kronisk inflammatorisk tarmsygdom , så dukker der en artikel frem, godt nok på lægesprog

Håber i finder en løsning.

LeneP

Indlægaf LeneP » 15. jun 2008 20:02

Hej Peter,

Tak for hurtig svar. Hun har ikke en relateret sygdom (ifølge lægerne). Denne fistel er "bare" opstået ud af det blå - og det er ifølge lægerne noget der sker nogen gange, og hun har været gennem rigtig mange undersøgelser inden de fandt fistelen. Jeg ved dog ikke om hun faktisk er blevet undersøgt for de to tarmsygdomme, men ellers skulle hun måske bede om at blive undersøgt for dem.

Lene

Jane G
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jane G » 15. jun 2008 22:18

Hejsa...!
Jeg har prøvet præcis det samme, at danne en fistel fra tarm til blæren! Det tog utrolig lang tid for dem, at finde ud af hvad der var galt.. For konstant blærebetændelse, uden resistens overfor pencelinen er jo ikke normalt. Derud over, kom der luft med, når jeg tissede. Det gjorde, at de ville give en blæreundersøgelse, en chance.
Heldigvis blev hullet lukket, og jeg mærker overhovedet ikke til det i dag. Har (7-9.13) ikke haft blærebetændelse siden!
Jeg fik heller ikke en forklaring på, hvordan der kunne dannes denne fistel. De havde ikke set det før, at det var blæren, frem for livmoderen. Denne ligger jo væsentlig tættere på tarmen.
Lægens bedste bud på årsagen, var at det kunne være en af de graffer, som min pouch, er lavet med..
Men en frygtelig modbydelig ting, at have denne fistel! Håber det går i orden for din veninde!
Venlig hilsen Jane Goul
Ungdomsrepræsentant i COPA
ungdom@copa.dk

Tilbage til "Ileostomi"