sitren i stomien

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

sitren i stomien

Indlægaf bve » 15. okt 2006 17:50

Hej

Er der nogen der har været udefor at det ligesom krible/krabler eller kildrer i stomien? sådan føles det, jeg ved ikke om det kommer derfra, da jeg har små huller der er blevet til store 2 mm dybe huller lige ved siden af stomien, og de svier meget.

Jeg har nu fået 2 delt stomipose, men det er et andte mærke med anden lukning forneden, som gør det lidt sværere at holde ren.

Peter Sørensen

svien

Indlægaf Peter Sørensen » 15. okt 2006 18:34

hej

Jeg tror ikke det er fra selve stomien, du kan mærke noget da den er følelsesløs.
men hullerne er det ætsning fra afføring eller skyldes de noget andet ?
har du skiftet til 2 dels bandage på grund af hullerne, og er du i kontakt med stomi sygeplejerske.
Du skriver at du bruger en 2 dels der er sværere at gøre ren, kan du ikke få en 2 dels fra samme firma som lavede den endels bandage du brugte, åbningerne plejer at være de samme på både deres en og 2 dels bandager med tømbar.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 15. okt 2006 18:41

hej igen

jeg har i torsdags været hos stomisygeplejesken på Glostrup, og det var hende der sagde, at nu skulle huden have fred (hullerne) og derfor den to delte, men jeg kan se at det er Hollister og ikke Colo plast. men det der ligesom kildre og sitre føles ikke som om det komme fra hullerne/sår, da de svier, men ligsom fra stomien, det er måske nedenunder stomien?

Peter Sørensen

sitren

Indlægaf Peter Sørensen » 15. okt 2006 19:05

Hej

Jo det kan selvfølgelig godt være under stomien, i musklen/huden ,det kan være nerver der er ved at gendannes ,der giver sitren,og kilden, det vigtigste er at du er under kontrol af stomisygeplejersken, så du kan få styr på sår og huller. 2 dels giver huden mere ro.
Og man kan ikke sige det for tit, oplever man ændringer omkring, huden ved stomien og stomien selv, så er vi så heldige at stomi sygeplejerskerne er eksperter i plejen af stomien, og alle vores specielle behov.
:wink:

Hvis det er et problem for dig med, renholdelsen af åbningen kan du skifte til det mærke du helst vil bruge, medmindre det er en midlertidig stomi hvor hospitalet betaler.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 15. okt 2006 19:22

hej igen

ja stomi sygeplejesken er dygtig.

jeg får ogsåå smurt nogt lilla væske rundt omkring stomien pga svamp, og pasta for at det skal slutte helt tæt.

alligevel har det sivet ud fra begge huller fredag, kontaktede jeg stomi sygeplejesken, så nu sender hun nogle plader (hvad det så er) og så håber jeg det hjælper

jeg får besøg af hjemmesygepl. hver 3. dag som så skifter pladen mm. så håber jeg hun kan finde ud af det, så hullerne kan hele op

Tilbage til "Ileostomi"