Diverse spørgsmål

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Gæst

Diverse spørgsmål

Indlægaf Gæst » 10. sep 2011 18:07

Endnu en ny med stomi - og har lige nogle spørgsmål til min stomi!
Bliver lugten fra det sekret der kommer fra endetarmen mindre med tiden?
(min stomi er kun 13 dage gammel)
Kan man evt skylle endetarmen så der går lidt tid inden det opsamler sig igen?
Kan man ændre dagsrytmen i stomien så det producerer mere om dagen end om natten?
(er lidt magelig i forhold til at skulle op og lukke ud om natten)
Kan man få en anden type stomi med tiden?
Andre som har haft problemer med vandlandning efter operation? Havde blærekateter i 10 dage - og kan desværre ikke mærke til at tømme min blære pt!

Mvh en 28'årig kvindelig kræftpatient,
som nu er udstyret med stomi til gengæld for manglende underliv mm ;)

Peter Sørensen

Re: Diverse spørgsmål

Indlægaf Peter Sørensen » 10. sep 2011 18:58

ja den ændrer sig i takt med at slimhinden og tarmbakterierne afstødes, hvis der står lidt gammelt blod, og det ikke lugter af afføring så lad lægen se på det.

Man kan skylle hvis der kommer sekret i store mængder,men kun efter lægelig anvisning,og vejledning da det er vigtigt at finde ud af hvad en evt. stor produktion af slim skyldes.

Kan man ændre dagsrytmen i stomien så det producerer mere om dagen end om natten?
Ja når tarmen finder en rytme, indenfor nogle måneder, lærer man at styre outputtet ved at korrigere på mad og drikke, der kan dog være behandlinger som stråler og kemo der gør at det løber mere end normalt, tal med lægen hvis det er tilfældet og der er behov for stoppende medicin..

Muligvis, men det er afhængigt af en lægelig vurdering om man kan ændre en ileostomi til en colostomi.

Andre som har haft problemer med vandladning efter operation?
Ja det er en kendt komlikation ved operation omkring endetarmen, at man kan ramme nogle nerver med forbindelse til blæren, som skal have tid til at restituere, tal med lægen om det så en urolog kan bedømme skaden.

lisbon

Indlægaf lisbon » 14. sep 2011 10:39

Kære Gæst
Synes lige at jeg vil skrive et par ord til dig, da jeg også er en kvinde nu med stomi og et manglende underliv. Mit underliv "forsvandt i 1998", var her så "heldig", at stomi ikke var nødvendig da; og jeg nåede at blive at blive 57 år (i 2010) inden det blev sådan for mig med blivende tyktarmsstomi.Det var/er meget hårdt for mig, så jeg kan sagtens sætte mig ind, hvordan du har det i din unge alder. Min stomi er stadig meget "livlig" her 1 år 8 mdr. senere, men det skyldes nok at der er rigtig meget af tyktarmen der er bortopereret, så outputtet har kort vej igennem systemet.
Venlig hilsen Lisbon

Gæst skrev:Endnu en ny med stomi - og har lige nogle spørgsmål til min stomi!
(min stomi er kun 13 dage gammel)
(er lidt magelig i forhold til at skulle op og lukke ud om natten)
Andre som har haft problemer med vandlandning efter operation? Havde blærekateter i 10 dage - og kan desværre ikke mærke til at tømme min blære pt!

Mvh en 28'årig kvindelig kræftpatient,
som nu er udstyret med stomi til gengæld for manglende underliv mm ;)

På_besøg

Indlægaf På_besøg » 8. nov 2011 15:35

Jeg har haft stor held med at overveje hvornår jeg spiser... For mig tager det 4-5 timer for mad at passere gennem tarmene... Så hvis jeg ikke vil op i løbet af natten, så skal jeg ikke spise senere end 6 tiden.. Så er aftensmaden kommet ud inden jeg går i seng og jeg har derved en del timer at løbe på hvor maven ikke er proppet med mad.

Jeg har haft problemer med ikke at kunne føle hvornår jeg skulle tisse.. Det var efter jeg fik stomien (for 8 år siden)
Det problem har jeg til dels stadig.. Kan mærke trykket og kan få ondt i maven, men ikke tissetrang på samme måde som før. Lige i starten kunne jeg ikke tisse med mindre jeg åbnede for posen først :roll:

Min lugt har ændret sig meget (eller også er jeg bare blevet vant til den). Men den lugter aldrig på samme måde som før jeg fik stomi... Den er lidt mere .. hmm.. spids? i lugten... (hyggeligt emne.. men håber du forstår hvad jeg mener)

Tilbage til "Ileostomi"