Hej alle
Jeg fik anlagt ileostomi for nu 2 mdr. siden, som følge af komplikationer efter fødsel/akut kejsersnit, hvor der aldrig kom gang i tarmsystemet igen. Ved anlæggelse af stomien fulgte jeg reglerne for kejsersnit dvs. maks løfte barnets vægt. Nu nærmer tiden sig for hvor jeg forhåbentlig skal have lagt stomien tilbage (og nej jeg aner ikke om det er ved kikkert operation eller "rigtig" operation), og jeg kommer til at tænke på om jeg så igen ryger i "løfte-karantæne" i 6-8 uger. Det vil alt andet kræve en del planlægning, da det betyder at jeg skal finde nogen der kan hjælpe mig 24-7 med min søn, da han jo ikke ligefrem har vægten af en nyfødt baby til den tid.
Nogen der kan svare på det? Jeg skal først til forundersøgelse om en måned, men vil gerne hurtigt vide om jeg kan risikere løfte-karantæne, da jeg så gerne vil igang med planlægningen hurtigst muligt, herunder orientering af min arbejdsgiver (barsel ctr. sygemeldt), og min kærestes arbejdsgiver, hvis han pludselig skal have yderligere to måneders ikke-planlagt forældreorlov, udover de ekstra uger han måtte tage efter fødslen/stomien fordi jeg var så afkræftet.
Pft. Mette
Tilbagelægning af ileostomi - må jeg løfte bagefter?
Re: Tilbagelægning af ileostomi - må jeg løfte bagefter?
Hej mette
ved hver eneste operation i bughulen er der løfteadvarsler for at forebygge brok også ved kikkert operationer, du er nødt til at spørge kirurgen der opererer, da metoden kan variere fra sygehus til sygehus.
Har du specielle behov som løft af børn skal du tale med afdelingen om det, så de kan bestille hjælp fra hjemmehjælpen hvis det er nødvendigt.
ved hver eneste operation i bughulen er der løfteadvarsler for at forebygge brok også ved kikkert operationer, du er nødt til at spørge kirurgen der opererer, da metoden kan variere fra sygehus til sygehus.
Har du specielle behov som løft af børn skal du tale med afdelingen om det, så de kan bestille hjælp fra hjemmehjælpen hvis det er nødvendigt.
Hej Peter
Tak for dit svar. Jeg vil kontakte sygehuset hurtigst muligt, for at blive klogere.
Mvh. Mette
Tak for dit svar. Jeg vil kontakte sygehuset hurtigst muligt, for at blive klogere.
Mvh. Mette
Du bliver nødt til at spørge.
Men det er ikke sikkert, at det er helt så slemt, som du frygter. Jeg har fornyligt fået lagt min tilbage, og det kunne ske gennem det hul, den allerede stak ud af. Her var "løfteforbuddet" kun 2-3 uger og da jeg var til tjek efter fem uger sagde lægen at jeg skulle huske, at jeg måtte alt inkl. styrketræning. Så det kommer meget an på hvad den kirurgiske tilgang til det er.
Held og lykke!
Men det er ikke sikkert, at det er helt så slemt, som du frygter. Jeg har fornyligt fået lagt min tilbage, og det kunne ske gennem det hul, den allerede stak ud af. Her var "løfteforbuddet" kun 2-3 uger og da jeg var til tjek efter fem uger sagde lægen at jeg skulle huske, at jeg måtte alt inkl. styrketræning. Så det kommer meget an på hvad den kirurgiske tilgang til det er.
Held og lykke!