smerter i og omkring stomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
karina
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

smerter i og omkring stomi

Indlægaf karina » 8. jan 2004 09:02

Hejza :lol:
Jeg vil gerne høre om der er nogen der har et godt råd, da jeg i de sidste 3. mdr har haft smerter i og omkring min stomi. Jeg har i løbet af de sidste knap 4 år haft 4 stomier. Jeg har været igennem pouch-operation, og valgte efter et lille årstid med pouch, i oktober 2oo1 at få permanent stomi pga. fistler i pouchen. Jeg var i sommers inde for at få mit operationssår revideret igen pga. fistler, hvor ved der blev beskadiget et stykke tarm, derfor blev min stomi flyttet fra venstre til højre side. De smerter jeg har nu har jeg ikke tidligere oplevet.
karina

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 8. jan 2004 14:38

Hej Karina

Smerterne kan skyldes overskårne nerver, i forbindelse med operationen,
specielt hvis du føler det som en brænden i huden.
Prøv at tale med stomisygeplejersken, eller lægen, hvis det er uudholdeligt, man kan få smertestillende, der virker på den slags smerter, de almindelige håndkøbs mediciner ,tager dem ikke.
Ofte vil smerterne forsvinde af sig selv, når nerverne finder sammen igen.
Men du er nok nødt til at forelægge det for de "professionelle" for at høre om de har andre forslag

held og lykke

Karin

Re: smerter i og omkring stomi

Indlægaf Karin » 29. mar 2004 23:08

[quote="karina"]Hejza :lol:
Jeg vil gerne høre om der er nogen der har et godt råd, da jeg i de sidste 3. mdr har haft smerter i og omkring min stomi. Jeg har i løbet af de sidste knap 4 år haft 4 stomier. Jeg har været igennem pouch-operation, og valgte efter et lille årstid med pouch, i oktober 2oo1 at få permanent stomi pga. fistler i pouchen. Jeg var i sommers inde for at få mit operationssår revideret igen pga. fistler, hvor ved der blev beskadiget et stykke tarm, derfor blev min stomi flyttet fra venstre til højre side. De smerter jeg har nu har jeg ikke tidligere oplevet.[/quote]

Hej Karina,
Jeg vil meget gerne høre lidt mere om din J-pouch operation. Hvorfor fik du fistler i pouchen? Hvordan kunne du overhoved fungerer med fistlerne. Hvad gik alle dine operationer ud på? Og hvor blev du opereret? Grunden til, at jeg spørger er, at jeg selv har været pouch opereret, men fik fjernet pouchen pga. byld og fistel. I perioden med fistlen var jeg indlagt det meste af tiden. Formentlig kunne pouchen have været reddet, hvis jeg var blevet opereret med det samme, så det er lidt surt.
Hilsen Karin

karina
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Indlægaf karina » 2. apr 2004 11:59

Hej Karin

Jeg er opereret på Aalborgsygehus, første gang i januar 2000, hvor jeg fik fjernet min tyktarm og fik stomi. I juni 2000 fik jeg fjernet min endetarm og fik lavet J-pouch og en aflastende stomi, jeg var indlagt i 1 mdr. pa infektion og spaltning af operationssåret, og fistler fra pouchen til skeden. jeg blev sendt hjem og skulle have skyllet pouchen 2 gange dagligt af hjemmesygeplejersken. Min tredje operatino blev udskudt i 2½ mdr pga fistlerne skulle vokse sammen. Midt i november fik jeg ført stomien tilbage.
I januar 2001 startede jeg på uddannelsen som social- og sundhedsassistent og fungerede fint med pouchen. Da jeg skulle i min anden praktik fik jeg en vandcyste på min ene æggestok som jeg fik fjernet, mens jeg var indlagt begyndte der at komme tyndtarmssekret i skeden og jeg blev overført til A2. her kom jeg i røntgen, hvor der blev konstateret flere fistler fra pouchen til skeden, så jeg valgte selv at få lavet permanet stomi, selv om lægen gerne ville have givet pouchen en chance mere. her efter har jeg været inde og få mit operationssår revideret 2 gange pga fistler, sidste gang var august 2003, hvor der blev fjernet en del arvæv hvor der også var fistler i. jeg afsluttede min uddannelse med 4 mdr´s forsinkelses i oktober 2002. Jeg kan i dag selv se at jeg funger bedre med min stomi end med pouchen, jeg følger mig mere fri og tænker ikke længere over hvor det nærmeste toilet er.
Jeg håber det har givet dig svar på nogle af dine spørgsmål, ellers må du meget gerne skrive igen.
God weekend og god påske.
karina

Gæst

Fistler!!

Indlægaf Gæst » 2. maj 2004 11:17

Jeg sidder og bliver lidt nervøs. Jeg har lige fået fjernet min stomi, og det går umiddelbart godt. Jeg er for øvrigt også blevet behandlet og opereret på Aalborg sygehus, og jeg har været tilfreds. Men der er aldrig blevet nævnt noget om pouchitis, bylder og fistler.

Jeg lærte aldrig helt at vænne mig til min stomi i de 8 måneder. så jeg vil selvfølgelig gerne gøre alt for at det hele kommer til at fungere med min pouch. Mit spørgsmål er så. Er man det mindste i tvivl hvis man får byld eller fistel?? Kan man gå rundt uden at opdage det?? Hvad er symptomerne?? Med venlig hilsen Mette

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 2. maj 2004 12:47

Hej Mette.
Du vil ikke være i tvivl, hvis du skulle være så uheldig at få en byld eller fistel, begge dele vil i de fleste tilfælde vise sig ved som en stor bums, hvis de har forbindelse til huden, det giver smerter, rødme ,varme og evt. feber.
Hvis fistler ikke går til huden, men istedet til f.eks skeden, vil symptomerne være øget sekret, lugt for det er afføring der passerer, den vej, fistler er en tynd kanal der kan dannes mellem organer ,eller fra organ til huden, de gør ikke ondt medmindre de stopper, da der så vil dannes en byld.
Behandlingen er kirurgisk, da man spalter fistlen og får den til at hele på den måde.
Vær opmærksom på at det ikke er hyppigt det sker.
prøv at gå ind på www.CCF.dk under lokalafdelinger København, kan du se en ebskrivelse af operationen, skrevet af stomisygeplejersken på Hvidovre.

venlig hilsen
Peter :)

Tilbage til "Ileostomi"