Arbejdsduelig efter operation

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
erikjg
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Arbejdsduelig efter operation

Indlægaf erikjg » 31. aug 2006 19:48

Hej, jeg har i dag fået brev om, at jeg skal opereres og have lavet en ileostomi d. 19. september. Det er efter eget valg og jeg glæder mig til at få det overstået og få et normalt liv efter knap 4 år med CU, der har været i udbrud næsten konstant. Jeg skal opereres i Århus og føler mig generelt velorienteret om forløbet. Jeg vil dog gerne om I har nogen erfaring med, hvor lang tid der går, før man er arbejdsduelig igen. Jeg er 59 år og mit arbejde er for det meste kontorarbejde uden de større fysiske krav.
På forhånd tak for eventuelle svar, og ros til denne hjemmeside, som jeg finder meget informativ.
med venlig hilsen,
Erik J-G

Peter Sørensen

arbejde igen

Indlægaf Peter Sørensen » 31. aug 2006 20:05

Hej Erik

Det må være rart at du nu kan se fremad, uden medicin, smerter og hvad sygdommen ellers medfører af gener.

Jo før du kommer igang igen, jo bedre, de fleste er sygemeldt i ca 3 uger, men det varierer efter ,hvordan deres fysik og psyke har det.

Efter operationen vil du få en samtale med en læge, der udfra selve operationens omfang, vil kunne anbefale dig , hvor lang rekonvalsens du behøver, det er også muligt, at det er smart at begynde på nedsat tid, og så trappe op.

den første tid både hjemme og når du starter på jobbet igen, vil du være meget opmærksom på stomien, det er helt naturligt, at du skal vænne dig til dens lyde, lugt etc. du vil også finde ud af at du kan forudse, hvornår der er aktivitet, i forhold til når du har spist og drukket.
hvis du har får problemer med lækage eller andet vedr. stomi eller bandage, skal du henvende dig på stomiambulatoriet, som er til for os, det kan tage lidt tid og tålmodighed at finde den optimale bandage, men der er så mange muligheder i dag, så det er absolut muligt.

Hvis du kigger under, emnet lugtfri "smide-væk-poser", kan du se hvad der er smart på arbejdet.

Husk at du altid kan ringe hvis du vil tale med en rådgiver, med ileostomi

Held og lykke den 19

erikjg
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Indlægaf erikjg » 31. aug 2006 20:26

Tak Peter,
det er imponerende så hurtigt der reageres i dette forum.
Jeg glæder mig til at deltage i debatten samt, når jeg får opbygget erfaring, at kunne bidrage med råd og vejledning.
med venlig hilsen
med venlig hilsen,
Erik J-G

Tilbage til "Ileostomi"