Jeg fik anlagt Illeostomi her slut januar 2011, stomisygeplejersken har sagt at min stomi er meget stram, det er dog meningen at den skal ligges tilbage med tiden.
Jeg har derefter haft svært ved at få noget igennem med den, men jeg kan tømme ud i den hvis jeg ligger mig ned, der er dog ufatteligt meget luft der passere igennem den, og det er som ofte det der gør at jeg skal tømme stomien, det er især om natten der kommer luft igennem den, og jeg er oppe mellem 2 og 4 gange hver nat for at tømme den, jeg ville høre om der er nogen der har nogle råd til hvordan man slipper for alt det luft?
Jeg sluger ikke meget luft når jeg spiser, jeg snakker ikke løs, jeg ser ikke nogen grund til at alt det luft passere igennem, ud over det kan være tarmen der smider det ud for at presse ting igennem. Det skal dog siges at mit output også er meget tyndt, men jeg kan holde væske og slatbalancen.
Meget luft fra stomien
Re: Meget luft fra stomien
Du kan prøve at kigge på nedenstående links for at se om der er noget du skal undgå at spise/drikke :
http://www.copa.dk/raadgivning/kost-og-stomi/
http://www.sundhedslex.dk/aarsager-til-luft-i-maven.htm
http://www.copa.dk/raadgivning/kost-og-stomi/
http://www.sundhedslex.dk/aarsager-til-luft-i-maven.htm
-
Mange tak for indlægget, har kigget lidt på det, men har haft svært/ikke haft lyst til at spise de fleste af tingene på listen. Prøver at skære lidt ned på sukkeret, det var vist den eneste synder jeg kunne finde.
Ellers bliver jeg vist også nød til at spise lidt mere varieret.
Jeg kunne dog også læse i det sidste link at intestial obstruktion også kunne give luft, og har en kraftig mistanke om at det er det.
MVH
Michael Dalgaard
Ellers bliver jeg vist også nød til at spise lidt mere varieret.
Jeg kunne dog også læse i det sidste link at intestial obstruktion også kunne give luft, og har en kraftig mistanke om at det er det.
MVH
Michael Dalgaard
Jeg ved ikke om det er en hjælp for dig.
Men jeg havde nogenlunde de samme problemer i starten, som dem du beskriver.
Der gik ca et halvt år før det hele gik i "hak" og der kun var en mere normal luftmængde.
Lægen sagde også at det var helt normalt da jeg spurgte om det.
Men jeg havde nogenlunde de samme problemer i starten, som dem du beskriver.
Der gik ca et halvt år før det hele gik i "hak" og der kun var en mere normal luftmængde.
Lægen sagde også at det var helt normalt da jeg spurgte om det.
-
Okay, tak for det. Når så måske slet ikke at høre den uden alt det luft, de har planer om at tage næste operation til august, og det er kun lidt mere end et halvt år efter.
Man havde jo hørt at illeostomier ikke larmede så meget, men har brede skuldre så må jo bare gå og prutte lidt ukontrolleret ude i det offentlige.
Med venlig hilsen
Michael Dalgaard
Man havde jo hørt at illeostomier ikke larmede så meget, men har brede skuldre så må jo bare gå og prutte lidt ukontrolleret ude i det offentlige.
Med venlig hilsen
Michael Dalgaard
-
- Årgang: 1974
- Stomi siden: 2011
- Geografisk sted: Funder ved Silkeborg
Hej Michael
Glad for at høre at jeg ikke er den eneste med luft i posen. Blev opereret d. 28. januar 2011 og fik her en colostomi. Og her de sidste 4 dage, har den bare produceret luft så det batter. Både larmende men også ingen lyd. Kan løsne posen fra pladen og presse luften ud og 5-10 min senere er posen fyldt igen. Og det dufter jo ikke godt. Synes ikke filtrene i de poser jeg bruger kan klare de sivende luft og nogle gange lugter det bare, når der er kommet ny luft i posen og man bare sidder og slapper af.
Men skriver ned alt hvad jeg spiser og hvor ofte jeg har pose skift, for at se om der er en sammenhæng mellem diarre, luft og madden jeg spiser. Lidt omstændig, men nogle gange kan jeg se en sammenhæng.
Vh
Luise
Glad for at høre at jeg ikke er den eneste med luft i posen. Blev opereret d. 28. januar 2011 og fik her en colostomi. Og her de sidste 4 dage, har den bare produceret luft så det batter. Både larmende men også ingen lyd. Kan løsne posen fra pladen og presse luften ud og 5-10 min senere er posen fyldt igen. Og det dufter jo ikke godt. Synes ikke filtrene i de poser jeg bruger kan klare de sivende luft og nogle gange lugter det bare, når der er kommet ny luft i posen og man bare sidder og slapper af.
Men skriver ned alt hvad jeg spiser og hvor ofte jeg har pose skift, for at se om der er en sammenhæng mellem diarre, luft og madden jeg spiser. Lidt omstændig, men nogle gange kan jeg se en sammenhæng.
Vh
Luise
-
Måske man skulle begynde at holde en journal med indtaget også. Jeg har kun 1-dels poser så jeg skal på toilet hver gang for at tømme luften ud.
Ved faktisk ikke hvorfor der er filter i dem, har ikke opfattelsen af at der kommer luft ud den vej alligevel.
Har overvejet at høre dem om man ikke kunne få nogen af de helt store jeg havde på om natten på sygehuset, så kan jeg bruge dem om natten.
Ved faktisk ikke hvorfor der er filter i dem, har ikke opfattelsen af at der kommer luft ud den vej alligevel.
Har overvejet at høre dem om man ikke kunne få nogen af de helt store jeg havde på om natten på sygehuset, så kan jeg bruge dem om natten.
-
- Årgang: 1976
- Stomi siden: 2001
- Geografisk sted: Østjylland
Hejsa Michael. Jeg ville, hvis jeg var dig, prøve at skifte dit system ud med et 2 dels system i en periode, så kan du tage en ny pose på til natten og har dermed et frisk filter.
Coloplast har et system der hedder sensure, det har 2 filter i en pose, den findes ligeledes i en maxi størrelse, der er god til natten.
Jeg er personlig meget sjælden oppe om natten og hvis jeg er det som regel selv forskyldt. Jeg har alle dage brugt 2 dels system, det kan jeg bedst med. Jeg kan gå i seng kl 23 og snildt sove til havl ti næsten morgen, uden at have været oppe. De dage hvor jeg skal tidlig op, spiser jeg gerne de ting der giver lidt mere luft. Men de dage, hvor jeg gerne vil have rigtig meget søvn, undgør jeg gerne de ting.
Jeg undgår, gerne og hygge spise efter aftenmaden, det gør nemlig også, man kan være nød til, at stå op.
Nogle er bare nød til, at stå op om natten desværre, men jeg tror et frisk filter til natten, måske kan spare en tur eller 2. Der er ikke noget mere træls, at få afbrud sin søvn igen og igen.
Håber du finder en løsning.
Coloplast har et system der hedder sensure, det har 2 filter i en pose, den findes ligeledes i en maxi størrelse, der er god til natten.
Jeg er personlig meget sjælden oppe om natten og hvis jeg er det som regel selv forskyldt. Jeg har alle dage brugt 2 dels system, det kan jeg bedst med. Jeg kan gå i seng kl 23 og snildt sove til havl ti næsten morgen, uden at have været oppe. De dage hvor jeg skal tidlig op, spiser jeg gerne de ting der giver lidt mere luft. Men de dage, hvor jeg gerne vil have rigtig meget søvn, undgør jeg gerne de ting.
Jeg undgår, gerne og hygge spise efter aftenmaden, det gør nemlig også, man kan være nød til, at stå op.
Nogle er bare nød til, at stå op om natten desværre, men jeg tror et frisk filter til natten, måske kan spare en tur eller 2. Der er ikke noget mere træls, at få afbrud sin søvn igen og igen.
Håber du finder en løsning.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende. Copa rådgiver.
-
- Årgang: 1957
- Stomi siden: 2005
- Geografisk sted: Roskilde
- Kontakt:
Når jeg har meget luft i posen om natten, er det fordi jeg har spist sukker sent på aftenen, så prøve at undlade at spise slik og kage al for sent. Tyggegumme bør du absolut heller ikke bruge, det hjalp mig meget, da jeg stoppede med det. Jeg har næsten aldrig luft i posen om dagen. Det skal måske lige med, at det er 5 år siden jeg blev opereret, men jeg synes ikke jeg havde specielt meget luft i posen i starten.
Håber du får bugt med det
Håber du får bugt med det
Hej
Jeg har erfaring med at løg (alm. løg og ristet løg) giver extrem meget luft i tarmene! derimod er Rød løg meget bedre, giver ikke samme mængde luft og smager også bedre!
Hygge
J
Jeg har erfaring med at løg (alm. løg og ristet løg) giver extrem meget luft i tarmene! derimod er Rød løg meget bedre, giver ikke samme mængde luft og smager også bedre!
Hygge
J