Sved!

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
VibekeN
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Sved!

Indlægaf VibekeN » 29. jun 2010 12:35

Hej.

Så kom sommeren, den første sommer jeg har min stomi er blevet lidt af en prøvelse. Jeg fik min stomi i september sidste år og har stort set ingen problemer med den, før nu. Når det er så varmt kommer jeg til at svede rundt i kanten af pladen og lidt ind under den, specielt ved navlen og DET KLØR. Hvad gør i andre når det er så varmt og man kommer til at svede under pladen?
Jeg prøver at skifte den lidt oftere, jeg plejer at ku gå med pladen i 4 dage men her de sidste par gange har jeg max ku holde ud at have den på 2-3 dage af gangen. Det ses desværre på min hud synes den er begyndt at blive lidt rød og irriteret. Jeg bruger barrierecrem hver gang jeg skifter og det har altid ku holde alt hvad der hedder kløe væk,men det er ikke nok mere.

Mvh Vibeke

Peter Sørensen

Re: Sved!

Indlægaf Peter Sørensen » 29. jun 2010 13:15

Hej Vibeke
Jeg sørger for at posen hænger uden på underbenklæderne, så der ikke bliver vådt mellem pose og hud.
Samtidig har jeg med stor succes skiftet til en plade beregnet til urostomi/våde stomier(har colostomi), fordi jeg ikke kunne holde pladen på når jeg svedte, jeg kan gå 6-8 dage mellem skift. (assura ekstra fra coloplast) uanset varme og aktivitetsniveau,men der er ingen garanti for at den duer til alle, hudtype klæber og output skal passe sammen.

omkring kanten på pladen kan du forsøge at strø med lidt babypudder,til at suge fugten.
det er helt normalt at skifteintervallet stiger med varmen, selve klæberne er bygget til at kunne optage en hvis mængde fugt fra huden,og den mængde stiger når det er varmt, så de ikke sidder lige så længe.

prøv evt også at skifte uden barrierecremen, mens det er så varmt, den kan holde på fugten fra huden, så den i sig selv opbløder og irriterer din hud under pladen.

migo
Årgang: 1968
Geografisk sted: Holte

Indlægaf migo » 11. jul 2010 16:32

Her i varmen er jeg gået fra at pladen (Dansec) kan holde to dage, til at skulle skifte 2-3 gange i døgnet. Pladen går simpelthen i opløsning på grund af sved/fugt.

Mette_musen85
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 12. jul 2010 07:32

Jeg har problemer med mine coloplast plader her i varmen, har normalt aldrig udslip af aff under pladen, men har de sidste dage har jeg haft det med tre dages mellemrum, på det samme sted så nu er min hud ved at være godt ødelagt.. :(
Mette Kristensen

VibekeN

Indlægaf VibekeN » 15. jul 2010 12:59

Tak for jeres svar..

synes det har hjulpet lidt at jeg holder igen med cremen for ja huden er fugtig nok. Jeg har ku holde det på at skifte plade hver 2-3. dag, men ville ønske den ku side længere det ville min hud godt ku lide. Men kan kun sige én ting og det er at jeg glæder mig til at det bliver køligere i vejret igen så man kan komme tilbage til sin "gamle" rytme.

Hilsen Vibeke

laso
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlægaf laso » 17. jul 2010 10:52

Jeg har ingen ekstraordinære problemer her i varmen. Jeg bruger 2-dels fra Coloplast og de har holdt som de plejer - og jeg er ellers ret god til at svede :D

Jeg har heller ingen problemer når jeg dyrker sport, hvor jeg godt kan svede utroligt meget, pladen hverken slipper i kanten eller ved hullet. Det skal dog lige siges at jeg bruger "mikroporøse ringe" så kanten ikke slipper (tape-agtig rund ring som holder kanten nede mod huden) .

Fortsat god sommer...

Lars

Brugeravatar
Thorun
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Indlægaf Thorun » 4. nov 2010 00:01

6-8 dage mellem skift?? Jeg er målløs - på den gode måde. :D
Jeg har ileostomi og skifter min 1-dels pose 1-2 gange dagligt. Jeg har prøvet med flere 2-dels systemer men efter maks 2 dage er alting opløst rundt omkring stomien = jævnt stor sandsynlighed for lækage. Resten af pladen sidder så endnu bedre fast end 1-dels poserne.

Nåmen. Jeg dyrker rosport både på vandet og i ergometer. Og det er noget man kommer til at svede ret meget af. Og jeg har egentlig ikke nogen løsning på dit problem... jeg kan nemlig ikke selv holde tæt efter en rotur. Blot efter 3 timers roning kan jeg være 90% sikker på at der er lækage. Men hvis jeg ikke ror, men bare har det varmt på en ferie mv. så oplever jeg ikke yderligere problemer. Men nu skifter jeg så også pose langt oftere end i andre her i tråden.

Tilbage til "Ileostomi"