Irriterer pruttelyde også dig?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Frøken P

Irriterer pruttelyde også dig?

Indlægaf Frøken P » 8. feb 2010 18:25

Hej alle

Jeg har haft stomi i snart 7 år, og jeg skal have den forever.
Jeg er en pige på 26 år,og har været igennem forskellige processor
omkring det at leve med stomi, lige fra den meget åbne til den
meget lukkede. Nu er jeg pt. ved at lære at blive mere åben
omkring det hele. Det er især et stort problem for mig at være
til undervisning, for i et lille stille lokale bruger jeg meget energi
på at skjule pruttelyde, og har generelt mange tanker omkring
"hvornår mon den næste prut kommer og hvordan reagere de andre
og hvordan skal jeg selv reagere".

SÅ jeg søger en (eller flere) pige/dreng omkring min egen alder +/- 5/10 år,
som kan genkende de tanker jeg har, og enten stadig har dem eller er
kommet lidt videre. Søger en person som IKKE bare siger noget som:
"Du skal da bare være ligeglad med hvad andre tænker, du kan jo ikke gøre for det..etc."
Søger lidt mere indlevelse;-) Måske kan vi hjælpe hinanden igennem
en stille og rolig snak om det hele.

PS. Jeg bor i København skriv til min mail:-)

Peter Sørensen

Re: Irriterer pruttelyde også dig?

Indlægaf Peter Sørensen » 8. feb 2010 22:55

jeg vil foreslå dig at kontakte ungdomsgruppen,det lyder som om du ønsker at mødes med andre unge,
der kan relatere til og udveksle erfaringer om livet med stomi.
send en mail til Ida, http://www.copa.dk/lokal/ungdomsgruppen/

årgang 1955

Indlægaf årgang 1955 » 14. feb 2010 21:03

Hej
jeg er godt nok ikke i din målgruppe men 54 år men kan sagtens forstå dig. jeg har haft stomi i 5 mdr og ville aldrig tror jeg, vænne mig til pruttelydene. min redning er at jeg for 2 mdr siden begyndte at irrigere og bruger i det daglige prop. det fungerer perfekt for mig og jeg kan højes med at irrigere hver anden dag og den tid er for mig godt givet ud. jeg håber, at du finder en løsning der fungerer for dig for indrømmet, der er ikke noget værre end at høre "det må du lære at leve med".
der er forskel på hvor i livet man befinder sig. jeg er stadig på arbejdsmarkedet og fandt det totalt umuligt at skulle leve med, at "prutte" blandt mine kolleger og bare en tur ud og handle var nervepirrende og jeg var konstant på vagt.
held og lykke

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 14. feb 2010 22:47

Hej
desværre kan man kun irrigere eller bruge prop ved colostomi :(

brianh
Geografisk sted: københavn amager

Indlægaf brianh » 22. feb 2010 12:27

Hej
Jeg kan rigtigt godt forstå at det med lyde fylder meget. Jeg skal prøve, at lade være med at kloge Åge om at du ikke kan gøre for det - og du ikke kan gøre noget ved det .
Men: det er jo rigtigt. Jeg har brugt - og bruger en krig på at vende mit liv som stomiejer om til noget... hø hø ..Pose-tivt. Omkring lyde er det for mig et livstegn, tegn på at den lever, tegn på at den har det godt og ingen ballade i tarmene - og det er godt!
Der er en masse dårlig karma og energi i at være i mental alarm over ting som du ikke kan styre aligevel: lyde, tanker om din omgivelsers reaktion eller mangel på samme.
Det er ikke nemt når ens liv er lavet radikalt om fysiskt,psykiskt,praktiskt og i sociale sammenhænge. Noget af det kan man lære, noget kan man blive bedre til, andet er man nødt til at "sparke til hjørnspark" og placerer der for du kan ikke vinde ligemeget hvad.
Lyde er i min verden med på den konto - vend det posetivt,grin af det når det sker, brug noget sort humor.Jeg siger tit når det sker: Min stomi har lyst til at synge en sang : Hva vil I høre? Det afmontere det hele lidt.
Jeg ved ikke om det giver dig eller andre noget:?
Mange hilsner
Brian

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 22. feb 2010 13:29

brianh skrev:Jeg siger tit når det sker: Min stomi har lyst til at synge en sang : Hva vil I høre? Det afmontere det hele lidt.
Brian

Hej Brian
Den har jeg ikke hørt før :D , det nærmeste jeg har hørt, er at sige det er en ny mobil ringetone.
Vi skal måske til at lave X-faktor, for mave fagot.
Og du har ret, man bruger en masse energi, og nervøsiteten for en lyd, kan forstærke både tarmbevægelser og lyde.

Fatter Kanin

Indlægaf Fatter Kanin » 31. mar 2010 16:27

Pruttelydende generede mig i starten. Men som min stomi er "modnet" er lydende også forsvundet en hel del, uden at jeg egentlig spiser anderledes. Jeg er så 33 og har kun haft min i lidt under et år endnu.

I starten nægtede jeg at gå i butikker, for hvis nu at den skulle lave lyde, så kunne andre jo høre det. Men der er jo begrænset hvor meget man kan undgå at gå udenfor, og i butikker, og efter et nogle gange hvor den har været lidt højlydt og der ikke har været nogen der har bemærket det, holdt jeg egentlig op med at tænke over det. Som min stomi-sygeplejeske sagde til mig "alle prutter".

Og uden at lyde klog på det hele, de fleste tror faktisk at lydende fra stomien er maverumlen. Ihvertfald de fleste pruttelyde den laver. Splat-lydende er så nok lidt sværere at tage fejl af, men for mig har de så heldigvis indtil videre holdt sig væk når det ikke var det rigtige publikum til den slags.

Indtil videre har min oplevelse været at det generer andre meget mindre end det gør dig selv. Hvis de ikke ved at du har stomi, så tænker de helt sikker heller ikke over hvad det er der forårsager de lyde der kommer fra din mave. Ellers er der altså ikke noget at gøre ved det, og for mig hjælper det at aflure andres reaktioner, og på den vis finde ud af hvor meget den altså kan larme før der er nogen der opdager det. Jeg vil tro at det nok er lidt svære at skjule det i en skolesituation, hvor der jo normalt er lidt mere stille, men ellers er de fleste situationer nu støjende nok til at der ikke er nogen der vil ligge mærke til hvis du prutter.

Tilbage til "Ileostomi"