Xenical og ileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Søren
Årgang: 1952
Stomi siden: 2008

Xenical og ileostomi

Indlægaf Søren » 14. feb 2010 16:43

Xenical er en receptpligtig medicin (http://www.medicinhaandbogen.dk/Show.as ... ng=xenical) og virker ved at nedsætte optagelsen af fedt fra tarmen. Jeg har tabt mig 2 kg. på 1½ måned. Til gengæld har jeg haft 7 uheld, hvor klæbepladen går løs og indholdet siver ud.
Er der nogen af jer der har erfaring med Xenical og stomi?
(Jeg fik ileostomi i december 2008 og har haft en del udfordringer med luft og udsivning af tarmindhold med kløe og svie til følge. Har prøvet poser fra Dansac, Coloplast, Hollister, Convatec og Welland).
Søren Mortensen
sm@data-partner.dk

Peter Sørensen

Re: Xenical og ileostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 14. feb 2010 19:51

Hej Søren

jeg falder over dette i indlægs sedlen:

Fordøjelsesbesværet omfatter mavesmerter, fedtet, hyppig eller tynd afføring, olielignende småsivning fra endetarmen, luft fra tarmen.

Sammensætningen af indholdet i afføringen, kan påvirke klæbeevnen og klæberens holdbarhed, så fedtet der normalt optages af tarmen gør muligvis, at det lettere siver ind under pladen og får den til at slippe, hvis der er olielignende sivning fra stomien.
Samtidig må vægttabet gøre at du skal måle hyppigt, for at tilpasse hullet i klæberen.

Tilbage til "Ileostomi"