Hej Alle herinde..
Har lige et spørgsmål mere, i går fik jeg skiftet plade og så i dag er den blevet helt hvid i ved sådan indenfra og så ud mod huden... det er næsten hvidt helt ude ved kanten af pladen nu,.. Hvad sker der hvis det kommer helt ud til kanten??? Kan den så ikke holde mere??
Jeg har hjemmesygeplejerske endnu, da jeg først kom hjem fra sygehuset i fredags, så hvis det går galt går der jo lidt tid inden nogen kommer og hjælper mig..
kærlig hilsen Lisbeth
Pladen bliver hvid
-
Peter Sørensen
Re: Pladen bliver hvid
Hej Lisbeth
Farveforskellen kommer fordi enzymer og syre i afføringen "spiser" af pladen.
Du gør det helt rigtige ved at kigge godt på pladen og hvis den er hvid eller mælket,længere end
maximalt 1 ½ cm fra stomien og ud, så sidder den på ,for længe mellem skiftene.
Så skal den skiftes hyppigere ellers slipper den, så du får lækage eller for meget afføring på selve huden, og dermed hudproblemer.
Det gælder både et dels og 2 dels bandager.
det er altid godt at kigge på bagsiden af en plade når den skiftes for at se hvor farveforskellen er størst, det kan afsløre, hvor der skal ekstra tætning til.
Farveforskellen kommer fordi enzymer og syre i afføringen "spiser" af pladen.
Du gør det helt rigtige ved at kigge godt på pladen og hvis den er hvid eller mælket,længere end
maximalt 1 ½ cm fra stomien og ud, så sidder den på ,for længe mellem skiftene.
Så skal den skiftes hyppigere ellers slipper den, så du får lækage eller for meget afføring på selve huden, og dermed hudproblemer.
Det gælder både et dels og 2 dels bandager.
det er altid godt at kigge på bagsiden af en plade når den skiftes for at se hvor farveforskellen er størst, det kan afsløre, hvor der skal ekstra tætning til.