Stomitilbagelægning med et smil

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Christian
Årgang: 1961
Stomi siden: 2007

Stomitilbagelægning med et smil

Indlægaf Christian » 22. feb 2009 20:39

Hej!

Dette indlæg skriver jeg af taknemmelighed til alle jer som med jeres indlæg her i forummet er med til at lette hverdagen for os der har eller havde en iliostomi og som har behov for at høre om andres erfaringer, få et godt råd – eller blot lette hjertet!

Især vil jeg rette en tak til forummets redaktør Peter Sørensen som med sin altid nærværende finfølelse er i stand til at kommentere netop de indlæg som har brug for det! Det er stort at du bruger så meget tid på det Peter – det gør en forskel!!

Jeg er en af de heldige om man så må sige…som nu har fået lagt sin midlertidige iliostomi tilbage efter et forløb med bl.a. kemoterapi efter en koloncancer der blev fjernet i 2007 i Hillerød.

Dette forum har været en stor støtte for mig under hele forløbet – både lige efter operationen og senest da jeg skulle have lagt min stomi tilbage i januar 2009. På mange måder har jeg været heldig med min stomi for der har ikke været problemer af betydning.

Det sværeste har været at finde en plade/pose løsning som jeg var rigtig glad for. Jeg endte med at blive rigtig glad for Colopalst’s Sensura Flex – 2 delt med en tømbar pose der klæbes/limes på pladen. I en lang periode inden brugte jeg et todelt kliksystem også fra Coloplast, men havde nogle uheld med at posen blev skubbet af i tog/bus…OG til en begravelse en gang …hmm :( .

Sensura Flex systemet hvor posen klæbes på var løsningen for mig…det er nærmest umuligt at hive posen af med mindre at man ’gør det på den autoriserede måde’! Super!

Nogle gange havde jeg problemer med tilstoppede filtre i mine poser og heraf følgende pladeløsning om natten… For mig var løsning imidlertid at stille mig vækkeur til kl 02:30 og så lige tjekke posen og eventuelt tømme den… Man kom hurtigt ind i rytmen med at falde i søvn igen og det sparede mig for en utrolig masse bøvl med løsnede plader og lort i seng…

Jeg kan se at det er vigtigt for andre ’tilbagelægningskandidater’ i dette forum også at høre om tilfælde hvor selve tilbagelægningen OG tilbagevenden til et liv uden pose er gået relativt nemt, hurtigt og problemfrit.

En af de ting som man, med al respekt, skal huske på når man læser dette forum er, at dem som er mest tilbøjelige til (og har mest behov for) at skrive her er dem som har forskellige problemer at slås med. Sådan må det nødvendigvis være – og skal være, men man skal også huske på at det billede man får kan være ’skævt’ fordi mange gode og positive historier aldrig når frem så og sige….

Af den grund synes jeg også at det er vigtigt at jeg fortæller min tilbagelægningshistorie:

På det tidspunkt hvor jeg skulle have min stomi lagt tilbage havde jeg haft den i 18 måneder. Jeg blev indlagt en mandag i januar i år, og blev opereret om tirsdagen hvor min midlertidige loop iliostomi blev lagt tilbage. Torsdag ( 3 dag efter operationen) have jeg min første ’rigtige’ afføring og samme lørdag blev jeg sendt hjem. Der var en smule pus i mit operationssår, så jeg blev tilset og skyllet af hjemmeplejen i 10 dage efterfølgende. I løbet af den periode blev min tarm gradvis mere ’stabil’ og ’troværdig’ og cirka 3 uger efter operationen var jeg tilbage på arbejde (kontor) på fuld tid!

Som sagt så håber jeg at min historie kan hjælpe til at kaste lidt lys og optimisme…. :D

Christian

Peter Sørensen

Re: Stomitilbagelægning med et smil

Indlægaf Peter Sørensen » 23. feb 2009 11:26

Hej Christian

Tak for din positive historie om tilbagelægningen, det er dejligt at høre ,at du har haft et godt forløb og dem er der heldigvis flest af :D , og som du selv skriver ,er det sjældent man hører om alle de gange, hvor det bare kører som det skal, og det er heldigvis normen.

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 23. feb 2009 11:29

Hej Christian

Tillykke med din tilbagelægning og det gode forløb.

Jeg håber at du stadig vil kigge ind på dette forum, det kan være at der er andre der med tiden kan få brug for gode råd fra din erfaringspulje.

Nok engang tillykke :D
Med venlig hilsen ;-)

Steen

julie2612
Geografisk sted: Årre

Indlægaf julie2612 » 28. apr 2009 11:48

Hej Christian..

Hvor er det bare dejligt at høre,at efter sådan et forløb at man kan få det godt igen og alt køre som det skal.. Glæder mig til det bliver min tur :D
Men,hvor er det dejligt med positive indlæg :D :D Så behøver man ikke gå og bekymre sig så meget,det er jeg rigtig god til nemlig..

Men,hvor er det skønt at høre..

Trine

Christian
Årgang: 1961

Indlægaf Christian » 28. apr 2009 21:17

Hej Trine,
Det er dejligt a høre at du er optimistisk! Heldigvis er der grund til det :D ! Som Peter også nævner så er det heldigvis normen for rigtig mange af min 'type'.

Siden mit første indlæg er det faktisk forsat gået rigtig godt. Selvfølgelig har der været episoder hvor jeg er blevet 'overmandet af virkeligheden' forstået på den måde at min tarm pludseligt har haft et behov for aktion på upassende tidspunkter. Heldigvis har det været undtagelsen og jeg har valgt at se på de episoder med humor i stedet for at blive deprimeret....Humor er en fantastisk ventil og min erfaring er at ens omgivelser er meget mere modtagelige for dialog hvis man beder om assistance med et smil fremfor vrede eller tårer... :D Jeg kender jo ikke din forhistorie Trine, men det er dejligt at høre at du har mod på oplevelsen som venter.. Du må endelig skrive igen hvis der er noget konkret du vil snakke om.

God vind
Christian

Tilbage til "Ileostomi"