Tyndt Output fra Ileostomi
- Sass
- Årgang: 1978
- Stomi siden: 2007
- Geografisk sted: Nørreundby (9400)
- Kontakt:
Tyndt Output fra Ileostomi
Hejsa Alle og Godt Nytår..
Ville bare lige høre om der er andre som mig, der oplever tyndt output fra stomien, når man drikker juice eller sodavand..??
Og hvad gør i evt. for at stoppe det igen / få det til at blive tykt igen....
Håber at høre fra jer derude..
Ville bare lige høre om der er andre som mig, der oplever tyndt output fra stomien, når man drikker juice eller sodavand..??
Og hvad gør i evt. for at stoppe det igen / få det til at blive tykt igen....
Håber at høre fra jer derude..
Venlig hilsen Kim
Re: Tyndt Output fra Ileostomi
Hej kim
sodavand specielt light ,er kendt for at være diarrefremkaldende.
jeg ved at der er nogel der spiser banan for at tykne, prøv at hente den nye kostfolder, der ligger på hjemmesiden under materiale.
jeg ved at der er nogel der spiser banan for at tykne, prøv at hente den nye kostfolder, der ligger på hjemmesiden under materiale.
-
- Årgang: 1976
- Stomi siden: 2001
- Geografisk sted: Østjylland
Hejsa.. Jucie holder jeg mig fra, det er min maven ikke vild med. Jeg drikker gerne is the og vand.
I mit stomiliv, har jeg drukket sodavand til den store guldmedalje og kun light. Skar ned på forbruget her sidste år, skulle spare op til noget nemlig. Det er dog det samme tynde sjap, der kommer ud af min stomi som der plejer. Så på det område, mærker jeg ingen forskel. Det er sommertider lidt tykker sidst på dagen.
I mit stomiliv, har jeg drukket sodavand til den store guldmedalje og kun light. Skar ned på forbruget her sidste år, skulle spare op til noget nemlig. Det er dog det samme tynde sjap, der kommer ud af min stomi som der plejer. Så på det område, mærker jeg ingen forskel. Det er sommertider lidt tykker sidst på dagen.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende. Copa rådgiver.
-
- Årgang: 1947
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Kim
Jeg har også konstateret at konsistensen af indholdet i posen kan svinge. For mit vedkommende er der mange ting der kan få indholdet til både at blive tykkere eller tyndere.
Jeg tager det som noget normalt og gør ikke noget ved det, fordi det justerer sig selv hele tiden. Jeg spiser dog havregryn næsten hver dag, fordi det er med til at justere konsistensen på grund af højt fiberindhold.
Tyndt output i store mængder, der kræver hyppig tømning er dog noget helt andet, så er vi ovre i noget der ligner diarré. Så må man undersøge årsagen, og indledningsvis kan man anvende Imodium til at sætte farten ned og få gjort output mere fast. Samtidig skal man drikke ekstra meget væske, fordi man som stomist har større risiko for at blive dehydreret. Hvis diareen ikke holder op af sig selv i løbet af en dag eller to bør man søge læge.
Jeg har også konstateret at konsistensen af indholdet i posen kan svinge. For mit vedkommende er der mange ting der kan få indholdet til både at blive tykkere eller tyndere.
Jeg tager det som noget normalt og gør ikke noget ved det, fordi det justerer sig selv hele tiden. Jeg spiser dog havregryn næsten hver dag, fordi det er med til at justere konsistensen på grund af højt fiberindhold.
Tyndt output i store mængder, der kræver hyppig tømning er dog noget helt andet, så er vi ovre i noget der ligner diarré. Så må man undersøge årsagen, og indledningsvis kan man anvende Imodium til at sætte farten ned og få gjort output mere fast. Samtidig skal man drikke ekstra meget væske, fordi man som stomist har større risiko for at blive dehydreret. Hvis diareen ikke holder op af sig selv i løbet af en dag eller to bør man søge læge.
Med venlig hilsen
Steen
Steen
Hej
Det kan være en stor fordel at spise HUSK -fibertilskud om morgenen. Det er min erfaring, at det holder Outputtet nogenlunde stabilt rent konsistensmæssigt. Det er desuden også ret sundt
Mvh
Helene
Det kan være en stor fordel at spise HUSK -fibertilskud om morgenen. Det er min erfaring, at det holder Outputtet nogenlunde stabilt rent konsistensmæssigt. Det er desuden også ret sundt
Mvh
Helene
- Sass
- Kontakt:
Helene Beck Nielsen skrev:Hej
Mvh
Helene
Hej Helene..
Ja HUSK har jeg osse hørt skulle være godt, men det smager ikke ret godt
Hvad blander du det op med..??
Venlig hilsen Kim
- Sass
- Kontakt:
Peter Sørensen skrev:Hej kim
Hej Peter.
Tak for rådet.
Min erfaring er osse at banan virker for at tykne outputtet..
Men jeg vil prøve at hente folderen og læse den..
Venlig hilsen Kim
- Sass
- Kontakt:
Steen Samuelsen skrev:Hej Kim
Hej Steen..
Normalt gør jeg heller ikke en masse ved det, for det svinger jo alt efter kost og drikke.
Men det er bare så irriterende når det bliver tyndt og kommer ind under pladen og klør og så videre..
Det med det tynde output i store mængder kender jeg godt, har været indlagt 4 gange for dehydrering pga. maveinfektion..
Venlig hilsen Kim
- Sass
- Kontakt:
GR skrev:Hejsa.. Jucie holder jeg mig fra, det er min maven ikke vild med. Jeg drikker gerne is the og vand.
Hejsa GR.
Drikker du så kun isthe og vand eller hvad..??
Eller er du gået tilbage til sodavanden..??
Venlig hilsen Kim
-
- Årgang: 1947
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Kim
Efter jeg er begyndt at sætte en stomiring fra Coloplast omkring stomien før jeg sætter pladen på har jeg ikke haft antydning af udsivning, Stimoringen virker som en tæt klæbende pakning der giver 100% tæthed (for mig i hvert fald). Selv om jeg har drukket sodavand om aftenen og får meget luft i posen om natten, kan posen være spændt som en spærreballon uden at give utæthed, jeg vågner blot ved at det spænder så jeg kan komme ud og tømme.
Efter jeg er begyndt at sætte en stomiring fra Coloplast omkring stomien før jeg sætter pladen på har jeg ikke haft antydning af udsivning, Stimoringen virker som en tæt klæbende pakning der giver 100% tæthed (for mig i hvert fald). Selv om jeg har drukket sodavand om aftenen og får meget luft i posen om natten, kan posen være spændt som en spærreballon uden at give utæthed, jeg vågner blot ved at det spænder så jeg kan komme ud og tømme.
Med venlig hilsen
Steen
Steen
Hej Sass
Jeg drysser det bare på min yoghurt om morgenen og så musli over, så ligger man næsten ikke mærke til det! Men det tager lidt tid at vænne sig til, men så kan man næsten heller ikke undvære det
Mvh
Helene
Jeg drysser det bare på min yoghurt om morgenen og så musli over, så ligger man næsten ikke mærke til det! Men det tager lidt tid at vænne sig til, men så kan man næsten heller ikke undvære det
Mvh
Helene
-
Hej Hellene
går du ind under indlæg kost også under "husk" så er der en opskrift på en " HUSKEKAGE"
indlæget er tilbage fra "mener det er september 2007" er fin hvis man har svert ved det tørre pulver og fin til at tage med i en tæt dåse hvis man skal ud at rejse
hilsen Hanne
går du ind under indlæg kost også under "husk" så er der en opskrift på en " HUSKEKAGE"
indlæget er tilbage fra "mener det er september 2007" er fin hvis man har svert ved det tørre pulver og fin til at tage med i en tæt dåse hvis man skal ud at rejse
hilsen Hanne
-
- Årgang: 1951
- Stomi siden: 1973
- Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager
Hej Kim
Godt nytår.
Jeg har ikke noget problem med at drikke juice eller sodavand i "normale" mængder. Men da jeg heller ikke gider have det tynde "slaskede afføring" i posen, så har jeg et vidundemiddel, der virker ret hurtigt. Spis bananer - jeg spiser mindst 4 om dagen - det er en sund frugt med fibre, proteiner og vitaminer - og den samler afføringen.
Når jeg er i byen og skal have mad eller måske en festmiddag og ikke ved, hvad menuen vil være, har jeg altid en ekstra banan med i lommen.
Den virker hurtigt, hvis der bliver lidt rigeligt med fyld i posen. Kogte grønsager og kartoffelmos virker også stoppende, men hvem kan have det med i bagagen?
Nogle gange spiser jeg også noget, som jeg meget gerne vil have, men som desværre også vil give lidt tynd mave. Men så spiser jeg bare en banan, inden jeg nyder det "forbudte måltid".
Jeg fik dette gode råd af den læge, der gav mig min ileostomi i sommeren 1973. Og jeg har siden spist mindst 4 bananer om dagen.
Nogle gange spørger nogen, om jeg godt kan lide bananer. Det tænker jeg overhovedet ikke over, det er min medicin mod tynd mave.
Mange hilsener fra
Bananmanden i Kolt Henning Granslev
Godt nytår.
Jeg har ikke noget problem med at drikke juice eller sodavand i "normale" mængder. Men da jeg heller ikke gider have det tynde "slaskede afføring" i posen, så har jeg et vidundemiddel, der virker ret hurtigt. Spis bananer - jeg spiser mindst 4 om dagen - det er en sund frugt med fibre, proteiner og vitaminer - og den samler afføringen.
Når jeg er i byen og skal have mad eller måske en festmiddag og ikke ved, hvad menuen vil være, har jeg altid en ekstra banan med i lommen.
Den virker hurtigt, hvis der bliver lidt rigeligt med fyld i posen. Kogte grønsager og kartoffelmos virker også stoppende, men hvem kan have det med i bagagen?
Nogle gange spiser jeg også noget, som jeg meget gerne vil have, men som desværre også vil give lidt tynd mave. Men så spiser jeg bare en banan, inden jeg nyder det "forbudte måltid".
Jeg fik dette gode råd af den læge, der gav mig min ileostomi i sommeren 1973. Og jeg har siden spist mindst 4 bananer om dagen.
Nogle gange spørger nogen, om jeg godt kan lide bananer. Det tænker jeg overhovedet ikke over, det er min medicin mod tynd mave.
Mange hilsener fra
Bananmanden i Kolt Henning Granslev
Henning Granslev
- Sass
- Kontakt:
Hej Henning.
Og godt nytår til dig osse..
Ja men det lyder som en fantastisk ide.
jeg vil prøve med bananer næste gang det driller alt for meget..
Kan godt huske du havde mange bananer med til Brno..!!
Med venlig hilsen
Kim
Og godt nytår til dig osse..
Ja men det lyder som en fantastisk ide.
jeg vil prøve med bananer næste gang det driller alt for meget..
Kan godt huske du havde mange bananer med til Brno..!!
Med venlig hilsen
Kim
Venlig hilsen Kim
- Sass
- Kontakt:
Steen Samuelsen skrev:Hej Kim
Hej Steen.
Jeg bruger i forvejen de ringe til at sætte omkring stomien for at tætne..
Men jeg syntes det biver "spist" når det blir rigtig tyndt..!!
Og har osse haft uheld om natten fordi min pose bliver pustet op eller fyldt med tyndt output,
og så hopper posen af eller osse løsner pladen sig uden jeg opdager det før det er for sent..
Men jeg opdager det selvfølgelig osse tit og vågner ved den er pustet op og så går ud og tømmer posen..
Venlig hilsen Kim
- Sass
- Kontakt:
Hej Helene og Hanne.
Tak for rådene om HUSK.
Det må jeg jo prøve og se om jeg få ned..
Tak for rådene om HUSK.
Det må jeg jo prøve og se om jeg få ned..
Venlig hilsen Kim
-
- Årgang: 1983
- Stomi siden: 2008
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Hey Sass,
Man kan også få "HUSK" i pilleform og det gør det altså noget nemmere at få ned (synes jeg)
Jeg har købt det på apoteket...
Håber det hjælper for dig!
Mvh Genie
Man kan også få "HUSK" i pilleform og det gør det altså noget nemmere at få ned (synes jeg)
Jeg har købt det på apoteket...
Håber det hjælper for dig!
Mvh Genie
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi