Miste hud ved pladeskift

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Miste hud ved pladeskift

Indlægaf Mette_musen85 » 28. apr 2008 10:40

Nogen der har prøvet at der er gået et større stykke (1,5*1,5cm) hud af ved et pladeskift??
Hvis der er hvad har i så gjort mod smerterne...
Er lige pt i et smerte helvede og der er jo ingen stomi sygeplejesker på arbejde i de her dage :cry:
Mette Kristensen

Peter Sørensen

hud

Indlægaf Peter Sørensen » 28. apr 2008 10:59

Hej Mette

det lyder voldsomt, du bliver nødt til at kontakte din læge, og få en henvisning til en hudlæge, så man kan behandle smerten og finde årsagen til at du får revet et stykke hud af.
Hvis du ikke kan få en tid kan du prøve at smøre med lidt zinksalve, på stedet, det tørrer såret lidt ud og lindrer.

Det sker normalt kun, hvis man ikke løsner pladen forsigtigt, men hvis du ikke har prøvet det før, er det sikkert ikke derfor.

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 28. apr 2008 12:01

Hej Mette,

Jeg ville bruge methylrosalin (tror jeg det staves, det lilla stads) på såret, hvis det kun væsker og ikke bløder. Det vil få det til at tørre ud... Brug derefter evt. lidt pudder (fra stomisygeplejersken) til at danne lidt klister på stedet, inden pladen sættes på.

Har prøvet at få små hudflager taget af ved pladeskift, og det gør ondt som bare pokker. Tror faktisk, at jeg fik at vide, at jeg skulle bruge lidt hormonvæske (kan ikke huske navnet) inden methylrosalin, for at dæmpe reaktionen. men ved ikke om det var fordi mit skyldes en allergisk reaktion eller hvordan.

Håber du får styr på det - det er sgu også træls med den strejke. De burde have en telefontid et par gange om ugen under strejken, netop til sådanne problemer.

Hilsen Louise

Tilbage til "Ileostomi"