Jeg vil først ønske Jer alle et rigitg godt nytår
Nu til problemet. Jeg fik min stomi i slutningen af august i år pga af mangeårig Crohn. De første 14 dage var min hud fin, lige indtil jeg kom hjem (typisk), så blev den helt mørkerød under pladen og også alle de steder hvor posen rørte ved huden.
Jeg kom til stomisygeplejeske og har gået der i ca. 3 måneder, uden at vi har fået bugt med mine problemer. Jeg er blevet testet for skadelige bakterier (der var ikke nogen) og fået lavet en lappetest, men jeg er ikke allergisk over for de poser og plader jeg har brugt (jeg har efterhånden prøvet en del). Jeg er blevet behandlet med Metylrosanilin, steroidliniment og creme, og jeg har i perioder brugt Eakinringe under pladen. Steroidbehandlingen hjalp indtil jeg trappede ud og stoppede, og vi prøvede en gang til med samme resultat. Eakinringene har også hjulpet men kan ikke få kurere problemerne.
Nu har min stomisygeplejeske ikke flere forslag, og jeg er blevet henvist til en hudlæge
Den sidste uges tid er min hud blevet så tør at pladen løsner sig rigtig meget, kort tid efter poseskift. Det er heldigvis foroven jeg har problemer, men det er rigtig irriterende
Så for at få min pose til at side fast, har jeg de sidste 2 dage klippet stykker af en Eakinring og klæbet under kanten, for at få posen til at sidde fast. Det er vist, hvad man kan kalde en lappeløsning
Jeg vil meget gerne høre, om der er nogen der har haft de samme problemer, og hvad I har gjort for at afhjælpe disse. Min stomi er permanent, så min hud bliver simpelthen nød til at acceptere at have plade og pose på
Jeg har altid haft ekstrem sart og besværlig hud, det er muligvis psoreasis. Min stomisygeplejeske har fortalt, at de nogle gange ser en voldsom opblussen under pladen og posen ved psoreasis, men at det plejer at gå i sig selv igen. Andre der har psoreasis og oplevet lignende scenarie?
Jeg glæder mig til at høre fra Jer. Pas på Jer selv i aften
Godt nytår!
Dorte